Jump to content

Hvor bred båtplass trenger jeg?

NicoleCarls1

Recommended Posts

Hei! Gratulerer med ny båt.

Ofte oppgir havnene bredden på plassene i bruttomål. Dvs fra senter til senter på utriggerne. Det som er vesentlig er lysåpningen på plassen, altså hvor bred båt du kan få inn mellom utriggerne. I tillegg til dette bør du ha minst 20 cm på hver side til fendere. Noen havner tillater ned til 10 cm klaring, men det blir for trangt.

Så da blir regnestykket slik: 20cm + 391 cm + 20 cm = 431 cm i lysåpning. Så kan du legge til ca 50 cm som går til utriggeren. Da får du 481 cm.

Jeg vil anta at du vil trenge det man kaller 5 meter bredde.

Hvor stor er bredden på båten 40 cm. over vannlinja?

På en vanlig motorbåt type fly etc. ligger du relativt "raust" med god fendring i båtplass som har 30-40 cm. bredere lysåpning enn oppgitt båtbredde siden man vanligvis kan trekke fra opp mot halvmeteren på oppgitt båtbredde nede ved uteriggerhøyden av skroget kontra oppe ved fenderlista der den målte bredden er.

Er det lysåpning du har fått oppgitt så er det rikelig, forutsatt at det er skjermet havn slik at du kan manøverere greit ut og inn av båsen selv om det blåser litt.

Du trenger ikke fendre der båten er bredest og en seilbåt er vesentlig smalere ved vannlinja enn ved dekk. Jeg har båt som er 3,86 og plassen har 4 meter lysåpning.

Skrogtypen avgjør. Jeg har sett en moderne flybridgebåt med oppgitt bredde 446 cm (lengde 15 meter) parkere i en bås med 450 cm. lysåpning. Dette gikk akkurat med relativt små fendre (21 cm?) men er ikke noe å satse på for lengre sikt. Med 5 meter bredde ville denne båten hatt meget romslig klaring. Da er vi på lysåpning med 0,5 meter over oppgitt bredde på båten.

Tenker dette er ganske retningsvisende med mulig unntak for enkelte seilere.

Jeg har en Bavaria 42 Cruiser på 399 cm som oppgitt bredde. Jeg har 450 cm plass med 418 cm i lysåpning og det går helt fint med fendere på hver side, riktignok ikke største type. Var litt nervøs første gangen, som deg, for at dette skulle bli altfor smalt. Men har funnet ut at det i grunnen er perfekt. Har i tillegg kjøpt noen fenderlister fra Biltema som er festet rundt båsen. Så har man litt ekstra sikring om det skulle være litt vind og man kan i tillegg ha litt lavere skuldere inntil båten er fortøyd. Hvis du har 420 lysåpning spår jeg at du vil klare deg helt fint. Også får du jo skjerpet finmanøvreringskunnskapen, det kommer alltid godt med. :)

Henrik

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Men da måler du langt oppe og ikke nede i flukt med utligger?

Da refererer jeg til båt fabrikant sine oppgitte maks breddemål, som ja, som regel er fenderlist midtskips ?

En grei tommelfingregel: 

maks oppgitte bredde på båt og lysåpning i bås, bør være lik eller lysåpning noe større om ønskelig.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...