Jump to content

Så ble det VESTlandsbåt!


bjoris

Recommended Posts

Ja, da har vi tatt skrittet og byttet ut Fjorden med en skikkelig vestlandsbåt, Viksund 850 Combi.

 

Fjorden er overlevert nye eier og henting av den ny skal skje på lørdag.

 

Vi (dvs far, stort sett) har lenge vurdert om vi skulle selge Fjorden når vi flyttet vestover. Ref diverse innlegg om temaet her på baatplassen. Det har vært mye frem og tilbake og pga garantisaken på Fjorden endte det med at vi tok den til vestlandet. Jeg var redd prisen på båten skulle bli lavere når vi gjorde dette, men salg gikk greit, det tok noen uker, men flere gav faktisk bud til slutt!

 

Selv om flere mente at det fungerer fint med kalesjebåt på vestlandet så er jeg hellig overbevist om at dette blir rett løsning for oss, folk er forskjellige.

 

Jeg gleder meg iallefall til en nesten ny båt (denne er snart 2 år), selv om Fjorden nå var ship/shape etter overhalingen i Fevik blir det stas med noe der alt er nytt, jeg har vel gått lei alle problemene med motoren i Fjorden... og sånn sett ser jeg kanskje for lyst på et liv med nyere båt, noe blir det nok her også, men, men. UANSETT, det avgjørende er at vi nå har fått en båt akkurat slik vi ønsker (dvs, jeg ville nok heller valgt Viknes 880/NB 870 om prisen var i nærheten av disse, men det var den ikke for å si det slik :yesnod:

 

Viksunden er slik jeg mener en båt skal være, det er korte trekk (yanmar, aksling, sluregear, isolert, ingen kalesje, selvlensende, 2 varmapparat, baugprop, overdimensjonert, godt utstyr+++). Det er en spesiell båt mtp at styrhuset er satt i den ene siden, men jeg syns løsningen er god, kanskje ikke ideel hvis båten kun burkes til tur-bruk, men som flerbruksbåt har jeg tro på dette... Vel, vel... flere rapporter kommer nok etterhvert som erfaringene kommer.

 

Henting fra Østlandet til Vestlandet skal skje de neste to ukene med familie (dvs de kjøre hjem fra Mandal) ingen grunn til å skremme to åringen med lange og ofte værharde stykker. Vi skal jo ha mange gode turer sammen fremover så jeg tar ingen sjanser mtp å skremme kone og/eller barn!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

:flag:

Gratulerer med nybåten bjoris!

Er spent på å høre erfaringene dine med styrehusplasseringen og annet spennende.

Jeg tror det med lett adkomst til fordekket kan være en kjempefordel i mange situasjoner, først og fremst ved fra- og tillegging ved land, legge til bøye osv. Og vestlandsværet vil nok være greiere å takle med tett overbygg. Ha en flott ( og lang) sesong!

Hvor stor motor og marsjfart har denne?

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Hvor stor motor og marsjfart har denne?

Den har en 222 hk Yanmar (STPX). Fikk 22 på topp og marsj da på ca 19. Tror nok jeg vil spare litt på motoren og legge meg på ca 15 da gikk den veldig stille og motoren går med 600-700 o/min under full fart noe som jeg hører er anbefalt for å sikre levetiden på motoren. Det skal helst gå mange år før noe skal gjøres med motoren. Den er nå gått 300 timer og er som ny... som resten av båten. Skulle jo bare mangle da den bare er 2 år.

 

Konseptet er spennende. Vi er litt usikre på hvordan akterdekket fungere når vi er på tur. Da hadde det kanskje vært best med dør akter i stedenfor på siden mtp kontakten mellom de som er ute og inne, men det blir jo noen kompromiss. Vi likte veldig godt det en fikk til inne som følge av dette. Hvis en har sett på Askeladden Commuter så lider jo denne veldig av at de har valgt å ha dør både bak og på sidene, men smak og behag.

 

Det er jo deilig og kunne gå fra baug til hekk med begge hendene fulle uten å være balanse-kunstner og jeg tror det blir veldig bra for 2 åringen også (og ikke minst for svigermor som har hatt noen gode forsøk på å rive ned kalesjen på Fjorden:). Eneste jeg savner er et nebb i baugen, da det er smalt mellom pulpit og disse stikker langt ut foran. Får høre med Rune Viksund om han har noen planer! Har ellers planer om å gjøre om litt på køyeløsningen fremme for å få skikkelige barnesenger. Har snakket såvidt om dette med Rune Viksund som mente at tankene mine om en tverrgående køye bør bli bra. Ellers må vi kjøpe baugstige med en gang for den er veldig høy denne båten.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Ja, da har vi tatt skrittet og byttet ut Fjorden med en skikkelig vestlandsbåt..............

 

Selv om flere mente at det fungerer fint med kalesjebåt på vestlandet så er jeg hellig overbevist om at dette blir rett løsning for oss, folk er forskjellige.................

 

Viksunden er slik jeg mener en båt skal være, det er korte trekk (yanmar, aksling, sluregear, isolert, ingen kalesje, selvlensende, 2 varmapparat, baugprop, overdimensjonert, godt utstyr+++).

Gratulerer!!

Dette er etter min mening en båt for hele landet. Selv i øst og sør har vi kort sommer og jeg ønsker å ha lang sesong med fiske og fritid utover høsten, når fisken biter og turistene er hjemme med kalesjebåtene sine.

 

Vedrørende ønskelisten din er det omtrent spec.-en jeg hadde for min båt også, bortsett fra det med Yanmar. Dessuten vil jeg legge til for min del: "ekstra styreposisjon på akterdekk og selvfølgelig uten flybridge."

 

Håper dere får mye glede av båten!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...