bjoris Startet 30.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2005 Ja, da har vi tatt skrittet og byttet ut Fjorden med en skikkelig vestlandsbåt, Viksund 850 Combi. Fjorden er overlevert nye eier og henting av den ny skal skje på lørdag. Vi (dvs far, stort sett) har lenge vurdert om vi skulle selge Fjorden når vi flyttet vestover. Ref diverse innlegg om temaet her på baatplassen. Det har vært mye frem og tilbake og pga garantisaken på Fjorden endte det med at vi tok den til vestlandet. Jeg var redd prisen på båten skulle bli lavere når vi gjorde dette, men salg gikk greit, det tok noen uker, men flere gav faktisk bud til slutt! Selv om flere mente at det fungerer fint med kalesjebåt på vestlandet så er jeg hellig overbevist om at dette blir rett løsning for oss, folk er forskjellige. Jeg gleder meg iallefall til en nesten ny båt (denne er snart 2 år), selv om Fjorden nå var ship/shape etter overhalingen i Fevik blir det stas med noe der alt er nytt, jeg har vel gått lei alle problemene med motoren i Fjorden... og sånn sett ser jeg kanskje for lyst på et liv med nyere båt, noe blir det nok her også, men, men. UANSETT, det avgjørende er at vi nå har fått en båt akkurat slik vi ønsker (dvs, jeg ville nok heller valgt Viknes 880/NB 870 om prisen var i nærheten av disse, men det var den ikke for å si det slik Viksunden er slik jeg mener en båt skal være, det er korte trekk (yanmar, aksling, sluregear, isolert, ingen kalesje, selvlensende, 2 varmapparat, baugprop, overdimensjonert, godt utstyr+++). Det er en spesiell båt mtp at styrhuset er satt i den ene siden, men jeg syns løsningen er god, kanskje ikke ideel hvis båten kun burkes til tur-bruk, men som flerbruksbåt har jeg tro på dette... Vel, vel... flere rapporter kommer nok etterhvert som erfaringene kommer. Henting fra Østlandet til Vestlandet skal skje de neste to ukene med familie (dvs de kjøre hjem fra Mandal) ingen grunn til å skremme to åringen med lange og ofte værharde stykker. Vi skal jo ha mange gode turer sammen fremover så jeg tar ingen sjanser mtp å skremme kone og/eller barn! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Hebbe Svart 30.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2005 Flott båt... Gratulerer en masse... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Skipper Worse Svart 30.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2005 Gratulerer med ny båt!! Du blir nok godt fornøyd med den der. Du kan se frem til mye båtglede nå!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Andy Svart 30.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2005 Flott båt, gratulerer Det er nok rett båttype til det værharde Vestlandet. Du får en lang og god sesong med den. Akkurat som daycruiser er rett båttype her på palmekysten (akkurat nå 22 grader og strålende sol) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 30.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2005 Gratulerer med nybåten bjoris! Er spent på å høre erfaringene dine med styrehusplasseringen og annet spennende. Jeg tror det med lett adkomst til fordekket kan være en kjempefordel i mange situasjoner, først og fremst ved fra- og tillegging ved land, legge til bøye osv. Og vestlandsværet vil nok være greiere å takle med tett overbygg. Ha en flott ( og lang) sesong! Hvor stor motor og marsjfart har denne? mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
bjoris Svart 30.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2005 (redigert) Hvor stor motor og marsjfart har denne? Den har en 222 hk Yanmar (STPX). Fikk 22 på topp og marsj da på ca 19. Tror nok jeg vil spare litt på motoren og legge meg på ca 15 da gikk den veldig stille og motoren går med 600-700 o/min under full fart noe som jeg hører er anbefalt for å sikre levetiden på motoren. Det skal helst gå mange år før noe skal gjøres med motoren. Den er nå gått 300 timer og er som ny... som resten av båten. Skulle jo bare mangle da den bare er 2 år. Konseptet er spennende. Vi er litt usikre på hvordan akterdekket fungere når vi er på tur. Da hadde det kanskje vært best med dør akter i stedenfor på siden mtp kontakten mellom de som er ute og inne, men det blir jo noen kompromiss. Vi likte veldig godt det en fikk til inne som følge av dette. Hvis en har sett på Askeladden Commuter så lider jo denne veldig av at de har valgt å ha dør både bak og på sidene, men smak og behag. Det er jo deilig og kunne gå fra baug til hekk med begge hendene fulle uten å være balanse-kunstner og jeg tror det blir veldig bra for 2 åringen også (og ikke minst for svigermor som har hatt noen gode forsøk på å rive ned kalesjen på Fjorden:). Eneste jeg savner er et nebb i baugen, da det er smalt mellom pulpit og disse stikker langt ut foran. Får høre med Rune Viksund om han har noen planer! Har ellers planer om å gjøre om litt på køyeløsningen fremme for å få skikkelige barnesenger. Har snakket såvidt om dette med Rune Viksund som mente at tankene mine om en tverrgående køye bør bli bra. Ellers må vi kjøpe baugstige med en gang for den er veldig høy denne båten. Redigert 30.Juni.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Faxen Svart 30.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2005 Gratulerer med ny båt. Kanskje du kommer på Kalvåg treffet? PS! Du må endre avataren din. DS! Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Skvulpen Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Akkurat som daycruiser er rett båttype her på palmekysten (akkurat nå 22 grader og strålende sol) Skibsplast 655 med kalesjen nedslått er ypperlig også på Sunnmøre akkurat nå, 25 grader i dag, og kapteinen er blitt solbrent... Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Gratulerer med kjøpet (...og salet), og velkomen i Viksund-klubben! Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
NilsPils Svart 2.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2005 Ja, da har vi tatt skrittet og byttet ut Fjorden med en skikkelig vestlandsbåt.............. Selv om flere mente at det fungerer fint med kalesjebåt på vestlandet så er jeg hellig overbevist om at dette blir rett løsning for oss, folk er forskjellige................. Viksunden er slik jeg mener en båt skal være, det er korte trekk (yanmar, aksling, sluregear, isolert, ingen kalesje, selvlensende, 2 varmapparat, baugprop, overdimensjonert, godt utstyr+++). Gratulerer!! Dette er etter min mening en båt for hele landet. Selv i øst og sør har vi kort sommer og jeg ønsker å ha lang sesong med fiske og fritid utover høsten, når fisken biter og turistene er hjemme med kalesjebåtene sine. Vedrørende ønskelisten din er det omtrent spec.-en jeg hadde for min båt også, bortsett fra det med Yanmar. Dessuten vil jeg legge til for min del: "ekstra styreposisjon på akterdekk og selvfølgelig uten flybridge." Håper dere får mye glede av båten! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.