Karanda Startet 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2017 prøvde nå en rimelig el-motor på min Maxi 77, 2,5 knop ut fra havna , men vil man doble kraft/fart ved å bruke 2 motorer? eller er ikke svaret så enkelt ? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Den motoren må ha vært liten, Med en 2,2 hk bensinmotor bør den gå i ca 5 knop på flatt vann uten vind. Opp til 5 knop er kraft og fart omtrent liniær, derfra kreves det veldig mye mer kraft for en liten fartsøkning. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Var batteriet fulladet og stort nok? Hvis batteriet ikke gir nok kraft til motoren vil den ikke yte maksimalt. Plassering av motor og propell har også litt å si. Små rimelige påhengsmotorer på strøm er laget for å gå lett og derfor er det ikke sikkert propellen gir nok skyv. De fleste bruker de som dorgemotor og til å drive en liten kano eller gummibåt. Hva slags motor brukte du egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Karanda Svart 2.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 batteriet var vel ikke maximalt, men så et Youtube klipp med samme båt opplegg og rundt 3 knop ut havnebassenget . El. motoren er vel den "største" fra biltema. Så om jeg kjøper en motor til vil jeg kanskje oppnå 5 knop ? uansett er det inn og ut av havn jeg bruker motor , men vil gjerne slippe styret og tyngden med den gamle Suzuki motoren , som får båten i ubalanse .................iflg. seilere Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Ser ut som den er max 0.8 hk, og propellen er sikkert ikke tilpasset en stor båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2017 Biltema oppgir "Opptil 80 minutters drift ved fullt gasspådrag med et 75 Ah batteri." Ved et slikt strømtrekk kan man iallfall ikke belaste batteriet mer enn 50% av kapasiteten. Om man (optimistisk) regner at batterispenningen i snitt vil være 12.5 V gir dette en total forbrukt batterieffekt på 12.5*75/2=413wH. Siden det er fordelt på 80 minutter, vil effektforbruket være 60*413/80=309 W. En hestekraft er 746W. Motoren er altså i beste fall på 309/746= 0.41 hk. I fratrekk på dette kommer varmetapet i elmotor og gir. Med en stor, saktegående, propell ville det gitt noe skyvkraft, men det er ikke tilfelle her. Propellen er dog likevel stor ift ytelsen, hele 10 tommer. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Beklager, men dette syns jeg blir for dumt. Styre med pittesmå El.motorer på 2,5 tonn båt, inn og ut av havner hvor det også ligger andre båter? Ikke utsett deg og andre for risiko. Sett på minst en 4-5 hk bensinmotor som "alle andre", så manøvrerer du trygt også i litt vind. Eller enda bedre, en 8-10 hk 2-sylindret motor, så kan du gå hvor langt du vil for motor uten stress. -Min personlige mening... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
tb55 Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 "men vil man doble kraft/fart ved å bruke 2 motorer? eller er ikke svaret så enkelt ? "......eh, nei. Får du 6knop ved 10 hk, må du ha ca 100 hk for å doble farten. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Skal man ha en el påhenger på en større båt må man ha en sikkelig en, og da er kostnaden det 5 dobbelte, samt at du må ha tilsvarende stor og tung batteripakke.. for den prisen, kan du kjøre en moderne 4t bensinpåhenger i mange år, som knapt bruker bensin i skrogfartten til båten din, ikke støyer dem særlig lengre heller. Forurensingsmessig tror jeg du kommer ut ganske likt om du ser på den totale forurensingen fra produksjon til motoren er nedskrevet, ev. batteripakken mistet effekten sin! Synes elmotor i en lystbåt er et litt døfødt prosjekt. Til samenlikning forurenser EN supplybåt det samme som alle våre lystbåter tilsammen i Norge! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Th-1 Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 Idag ble jeg reddet av min 0,8hk el-motor da min md5a ga opp ånden. -maxi 77 i nedre Glomma. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 (redigert) Th-1 skrev for 1 time siden: Idag ble jeg reddet av min 0,8hk el-motor da min md5a ga opp ånden. -maxi 77 i nedre Glomma. Bra du hadde backup, det er en god grunn til å ha en el-motor ombord. Hadde aldri brukt det som hovedmotor, synes det blir litt for skrale greier å lene seg på alene, om det skulle oppstå en uventet situasjon. Md'n får du nok i gang igjen :) Redigert 8.September.2022 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Midtpinne Svart 8.September.2022 Link til dette innlegget Svart 8.September.2022 (redigert) Du vil doble skyvekrafta, men ikke nødvendigvis farta. Vær klar over at store deler av båtplassen er ekstremt opptatt av å brenne diesel og bensin. Redigert 8.September.2022 av Midtpinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Båtplassen forholder seg til realiteter, da forbrenningsmotor fortsatt er suverent overlegent i båt.. Skal trådstarter kjøpe en 8 hk el motor med tilsvarende batteripakke blir det både dyrt og komplisert kontra en "Sail " påhengsmotor på bensin . En 6Kw el påhengs koster fort 40K ,samt man må ha nok batterier og opplegg for lading i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 hanto1 skrev 52 minutter siden: Båtplassen forholder seg til realiteter, da forbrenningsmotor fortsatt er suverent overlegent i båt.. Skal trådstarter kjøpe en 8 hk el motor med tilsvarende batteripakke blir det både dyrt og komplisert kontra en "Sail " påhengsmotor på bensin . En 6Kw el påhengs koster fort 40K ,samt man må ha nok batterier og opplegg for lading i tillegg. Nå er det ikke alle som bruker båt som deg. For oss som tidvis seiler litt regatta så funker en elpåhengsmotor helt utmerket. Den skal gå maks 5 minutter i uken i sesong. Få ting har jeg dårligere erfaring med enn små påhengsmotorer som skal transporteres og monteres av og på båt. Da er elmotor suverent. De starter alltid, gir godt nok skyv og er en god del lettere enn en tradisjonell påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.September.2022 Link til dette innlegget Svart 9.September.2022 Du vil jo få doblet skyvekraft og skal jeg tipp vil farta øke fra 2,5 til 3,5 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 10.September.2022 Link til dette innlegget Svart 10.September.2022 -morten- skrev On 3.6.2017 at 21.35: Til samenlikning forurenser EN supplybåt det samme som alle våre lystbåter tilsammen i Norge! Nå overdriver du kraftig. Forurensning fra norske fritidsbåter tilsvarer utslipp fra et par titalls offshoreskip.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.