Jump to content

El. påhengsmotor fra Biltema på Maxi 77, 2.5 knop. Økt fart med 2 motorer?

Karanda

Recommended Posts

Var batteriet fulladet og stort nok? Hvis batteriet ikke gir nok kraft til motoren vil den ikke yte maksimalt. Plassering av motor og propell har også litt å si. Små rimelige påhengsmotorer på strøm er laget for å gå lett og derfor er det ikke sikkert propellen gir nok skyv. De fleste bruker de som dorgemotor og til å drive en liten kano eller gummibåt. Hva slags motor brukte du egentlig?

batteriet var vel ikke maximalt, men så et Youtube klipp med samme båt  opplegg og rundt 3 knop ut havnebassenget

. El. motoren er vel den "største" fra biltema.

Så om jeg  kjøper en motor til vil jeg kanskje oppnå 5 knop ?

uansett er det inn og ut av havn jeg bruker motor , men vil gjerne slippe styret og tyngden med den gamle Suzuki motoren , som får båten i ubalanse .................iflg. seilere

Biltema oppgir "Opptil 80 minutters drift ved fullt gasspådrag med et 75 Ah batteri."

Ved et slikt strømtrekk kan man iallfall ikke belaste batteriet mer enn 50% av kapasiteten.

Om man (optimistisk) regner at batterispenningen i snitt vil være 12.5 V gir dette en total forbrukt batterieffekt på 12.5*75/2=413wH.

Siden det er fordelt på 80 minutter, vil effektforbruket være 60*413/80=309 W.

En hestekraft er 746W. Motoren er altså i beste fall på 309/746= 0.41 hk. I fratrekk på dette kommer varmetapet i elmotor og gir.

Med en stor, saktegående, propell ville det gitt noe skyvkraft, men det er ikke tilfelle her. Propellen er dog likevel stor ift ytelsen, hele 10 tommer.

Beklager, men dette syns jeg blir for dumt. Styre med pittesmå El.motorer på 2,5 tonn båt, inn og ut av havner hvor det også ligger andre båter? Ikke utsett deg og andre for risiko. Sett på minst en 4-5 hk bensinmotor som "alle andre", så manøvrerer du trygt også i litt vind. Eller enda bedre, en 8-10 hk 2-sylindret motor, så kan du gå hvor langt du vil for motor uten stress.

-Min personlige mening...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Skal man ha en el påhenger på en større båt må man ha en sikkelig en, og da er kostnaden det 5 dobbelte, samt at du må ha tilsvarende stor og tung batteripakke.. for den prisen, kan du kjøre en moderne 4t bensinpåhenger i mange år, som knapt bruker bensin i skrogfartten til båten din, ikke støyer dem særlig lengre heller. Forurensingsmessig tror jeg du kommer ut ganske likt om du ser på den totale forurensingen fra produksjon til motoren er nedskrevet, ev. batteripakken mistet effekten sin! Synes elmotor i en lystbåt er et litt døfødt prosjekt.   Til samenlikning forurenser EN supplybåt det samme som alle våre lystbåter tilsammen i Norge!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 5 år senere...
Th-1 skrev for 1 time siden:

Idag ble jeg reddet av min 0,8hk el-motor da min md5a ga opp ånden.

-maxi 77 i nedre Glomma.

Bra du hadde backup, det er en god grunn til å ha en el-motor ombord. Hadde aldri brukt det som hovedmotor, synes det blir litt for skrale greier å lene seg på alene, om det skulle oppstå en uventet situasjon. 

Md'n får du nok i gang igjen :)

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Båtplassen forholder seg til realiteter, da forbrenningsmotor fortsatt er suverent overlegent i båt..

Skal trådstarter kjøpe en 8 hk el motor med tilsvarende batteripakke blir det både dyrt og komplisert kontra en "Sail " påhengsmotor på bensin .

En 6Kw el påhengs koster fort 40K ,samt man må ha nok batterier og opplegg for lading i tillegg.

hanto1 skrev 52 minutter siden:

Båtplassen forholder seg til realiteter, da forbrenningsmotor fortsatt er suverent overlegent i båt..

Skal trådstarter kjøpe en 8 hk el motor med tilsvarende batteripakke blir det både dyrt og komplisert kontra en "Sail " påhengsmotor på bensin .

En 6Kw el påhengs koster fort 40K ,samt man må ha nok batterier og opplegg for lading i tillegg.

Nå er det ikke alle som bruker båt som deg. For oss som tidvis seiler litt regatta så funker en elpåhengsmotor helt utmerket. Den skal gå maks 5 minutter i uken i sesong. Få ting har jeg dårligere erfaring med enn små påhengsmotorer som skal transporteres og monteres av og på båt. Da er elmotor suverent. De starter alltid, gir godt nok skyv og er en god del lettere enn en tradisjonell påhengsmotor. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...