Jump to content

Yanmar 4JH3. Hvor mye olje får man ut?

PiperBill

Recommended Posts

Arhh sitter her hjemme mens bruker-håndbok er på båten 5 mil unna. Kan noen si meg hvor mye olje Yanmar sin 4JH3-DTE tar ved oljeskift? Ikke bare hvor mye motoren har i seg men hvor mye får man ut gjennom peilerør og ved å ta av oljefilter.

Syntetisk, mineral eller blanding?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Takk :-) Ja jeg ser at det står 7 liter men også jeg fikk ut ca 5.5. Kan ikke tror at det er fortsatt 1.5 liter igjen men det står klart og tydelig i boka. Jeg har 8 liter del syntetisk olje stående som jeg tror jeg skal bruker.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

PiperBill skrev 1 time siden:

Takk :-) Ja jeg ser at det står 7 liter men også jeg fikk ut ca 5.5. Kan ikke tror at det er fortsatt 1.5 liter igjen men det står klart og tydelig i boka. Jeg har 8 liter del syntetisk olje stående som jeg tror jeg skal bruker.

Delsyntetisk - nja.

Har motoren din gått mange timer?

Har du stort timeantall, så har du også en viss slitasje (slark) innvendig (slik er det bare) - så kan du få ett større oljeforbruk. 

Ville helt klart holdt meg til Yanmar sin anbefaling på 15W - 40 olje

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

PiperBill skrev 17 minutes ago:

Motoren har gått 890 timer. Sjeldent jeg må fylle på. Kansje en gang og ca 2-3 dl i løpet av sessongen.

890t er jo ikke mye. 

Hadde nok fremdeles holdt meg til Yanmar sin anbefalinger. Montert ny motor i forrige båt i sept 14. 107hk Yanmar. Brukte 15w 40 iht deres anbefalinger. Bruker båten hele året, ingen problem med start eller lignende pga tykk olje. 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Da har jeg brukt den delsyn-oljen jeg hadde stående til «flushing oil». Tok en times tur og så byttet jeg til 15w40 mineral fra Felleskjøpet. Jeg tror faktisk motoren går stillere og jevnere nå og den ryker mye mindre på tomgang

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...