PiperBill Startet 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2017 (redigert) Arhh sitter her hjemme mens bruker-håndbok er på båten 5 mil unna. Kan noen si meg hvor mye olje Yanmar sin 4JH3-DTE tar ved oljeskift? Ikke bare hvor mye motoren har i seg men hvor mye får man ut gjennom peilerør og ved å ta av oljefilter. Syntetisk, mineral eller blanding? Redigert 1.Juni.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
EmilS Svart 1.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2017 Jeg har yanmar 4jh3DTE. Volumet på olje er oppgitt til 7 liter. Har aldri klart å få pumpet ut mere enn 5 liter + den skvetten som er i filteret. Bruker en sånn vakuum-pumpe gjennom peilerøret. Det skal brukes 15W40 mineralolje. En veldig god motor. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Takk :-) Ja jeg ser at det står 7 liter men også jeg fikk ut ca 5.5. Kan ikke tror at det er fortsatt 1.5 liter igjen men det står klart og tydelig i boka. Jeg har 8 liter del syntetisk olje stående som jeg tror jeg skal bruker. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Arvid_A Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Jeg hadde tidligere 4JH3-DTE. Med sugepumpe fikk jeg også ut ca 5,5 liter, pluss det som var i filteret. Når det gjelder oljetype, så ville jeg holdt meg til det som Yanmar anbefaler, nemlig mineralolje 15W40. Jeg brukte Felleskjøpets Super Turbo Pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 PiperBill skrev 1 time siden: Takk :-) Ja jeg ser at det står 7 liter men også jeg fikk ut ca 5.5. Kan ikke tror at det er fortsatt 1.5 liter igjen men det står klart og tydelig i boka. Jeg har 8 liter del syntetisk olje stående som jeg tror jeg skal bruker. Delsyntetisk - nja. Har motoren din gått mange timer? Har du stort timeantall, så har du også en viss slitasje (slark) innvendig (slik er det bare) - så kan du få ett større oljeforbruk. Ville helt klart holdt meg til Yanmar sin anbefaling på 15W - 40 olje Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
PiperBill Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Motoren har gått 890 timer. Sjeldent jeg må fylle på. Kansje en gang og ca 2-3 dl i løpet av sessongen. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Benji Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 PiperBill skrev 17 minutes ago: Motoren har gått 890 timer. Sjeldent jeg må fylle på. Kansje en gang og ca 2-3 dl i løpet av sessongen. 890t er jo ikke mye. Hadde nok fremdeles holdt meg til Yanmar sin anbefalinger. Montert ny motor i forrige båt i sept 14. 107hk Yanmar. Brukte 15w 40 iht deres anbefalinger. Bruker båten hele året, ingen problem med start eller lignende pga tykk olje. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kjellg Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 (redigert) Har ikke denne motoren men en 4lha 06 mod. Forrige eier brukte delsyntetisk og jeg hørte det faktisk på motoren. Skiftet olje 2 ganger til 15-40 mineralolje og motoren er en helt annen. Fikk faktisk høyere oljetrykk også. Redigert 3.Juni.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Da har jeg brukt den delsyn-oljen jeg hadde stående til «flushing oil». Tok en times tur og så byttet jeg til 15w40 mineral fra Felleskjøpet. Jeg tror faktisk motoren går stillere og jevnere nå og den ryker mye mindre på tomgang Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Kjellg Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Om den brukte 2-3 dl på delsyntetisk, så skal du ikke se bort fra at forbruket av olje går ned eller blir ubetydelig etter skifte til mineralolje Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.