Jump to content

Ankervinsj kjetting backlash


hentor

Recommended Posts

Var ute en tur i ettermiddag.. Fikk meg en overraskelse når vi skulle hjem. Vinsjen klaget litt og så gikk sikringen. Et par ganger. Sjekket nedi vinsj/kjettingkasse, her var det backlash på akselhjulet! Fikk manuelt fjernet surret. La kjettingen på oversiden av akslehjul, det er en grepmekanisme på ca 1/3 av hjul/aksel. Kjørte inn vinsjen, ny baklash, kjettingen faller ikke av i bunnen, følger med rundt. Holdt på lenge og surret, til slutt kilte f....skapet seg slik at jeg ikke fikk løsnet det igjen, vinsjen går hverken inn/ut opp/ned. Ble en god treningsøkt, 40m kjetting inn for hånd, surret den godt rundt vinsjen, bannet 4-5 ganger og kjørte hjem. Orket ikke kikke mer på det ikveld.

 

Dette er en såkalt fritt slipp vinsj, hvordan skal denne brukes? Jeg sjekker at jeg er godt under 30m dybde, var vel ca10m idag, trykker "down" og lar den gå til den stopper å bråke, jeg trodde da at ankeret var i bunn, kjørte et par sek "up". Båten ankres veldig godt. 

 

Når jeg skal dra, starter båtmotor, trykker "up". Sikring går grunnet backlash på akselhjul.

 

Hva gjør jeg feil, sjekket at kjettingen var korrekt på akselhjul, at den gikk opp når jeg trykket "up". Kjetting blir bare med helt rundt til det blir backlash. 

 

Må "grepet" på akselhjul stå i en viss posisjon når den starter?

 

 

 

 

 

Link to post

Kan det være at jeg hadde for lite "slakk" mellom enden av kjetting festet i båten og inn på akselhjul, at vekten av kjettingen ikke ble høy nok til at den "falt av" i bunnen? Må ha vært jeg som stresset meg opp og ikke tenkte på dette.. Ikkje bra!

 

Antagelig løp hele lengden av kjettingen ut når jeg satt anker, kjettingen manglet nok tyngde/slakk til å falle av akselhjul når jeg hevet anker og laget backlash.. Er jeg inne på noe?

Redigert av hentor (see edit history)
Link to post

Jeg bruker en og annen gang å kjøre kjettngen helt ut når jeg ligger ved flytekai og så nøste inn igjen. Årsaken er erfaringer der kjettingkassen har blitt snudd "opp ned" ved dårlig vær, bølgeslag etc. og kjettingen ikke vil ut men dras opp i en klyse inn i nokken.

 

Backlash er jo vanligvis benevnt som klaring i tannhjulsinngrep. Hva mener du med det?

Link to post

Det viser seg det dere nevner er årsaken- for mye kjetting eller om du vil for liten/grunn kjettingkasse.

 

Fikk løsnet kilingen med hammer og meisel (!!), bøyd ut frislipp mekanismen og alt gikk som smurt på heving/vinsjing ca 35m, på de siste 5m begynte kilingen igjen.

 

Løsningen for meg blir å fjerne 5-6m kjetting. Samt å aldri slippe ut all kjettingen, la det ligge min 2-3m i kassen. Takk for svar!

DSC_1785.JPG

DSC_1786.JPG

Redigert av hentor (see edit history)
Link to post

Feilen/kjetting kiler seg på kabelaret skjer selv om jeg kappet av litt kjetting. Med det samme vinsjen får motstand, dvs den skal heve ankeret og ikke bare heve overskudds-kjetting, kiler det seg på kabelaret.

 

Frislipps mekaniske har fått endel juling, men har forsøkt å bøye ut "tappene".

 

Det er ikke mer enn 30-40cm "slipphøyde" når kjettingkassen nærmer seg full. Jeg fjernet 5m i to omganger av totalt 35m uten at dette hjalp.

 

Galvanisert kjetting, ser grei ut der den kiler seg, ikke mye rust.

 

Det er ikke svivel på ankeret, men kjetting ser ikke tvinnet ut.

 

Anyone?

Link to post
klk skrev 34 minutes ago:

Muligens har du kjetting i tommer, på en winch bygget for millimeter-kjetting. Forskjellen er liten men kan lage problemer på kabularet.

 

 

Høres helt rett ut,. at ved belastning så kiler kjettingen seg fast og slipper ikke kabularet.

Er kabularet rent?

Eller mangler du en del?

Frislippen til Lofreans  er å løsne vingemutteren med en spak, slurekopling.

I underkant er det en vinkelplate (avkaster) som vipper kjettingen ut av kabularet

Bilderesultat for lofrans panther

Denne delen skal stå ved pil opp

lofransrepair_1_20120123_1695859201.jpg.08c4bed3554e846e9d98c090eed9b16e.jpg

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Den delen kan jeg ikke huske å ha kjent/sett, evnt kan denne ha blitt bøyd eller brukket når jeg holdt på med å løsne kjetting som hadde kilt seg. Måtte bruke rå makt med slager og meisel.

 

Frislipp JEG snakker om er en plate som dekker halve kabularet, "sveiset" i sidedeksel ytterkant. Når kabularet kjøres ut en halv omdreining, blir kjetting liggende oppå denne platen og løper fritt ut inntil man kjører vinsjen nok en halv omdreining (up or down, samme virkning) slik at kabularet griper kjetting. 

Jeg har hele tiden trodd at to "tapper"/spisser på denne skulle "vippe" kjetting av kabelaret i bunnen.

 

Takk for tipset om den platen som skal vippe av kjettingen, dette er årsaken. Bankers. Så er det å få tak i denne da.

Link to post
hentor skrev for 10 timer siden:

 

Frislipp JEG snakker om er en plate som dekker halve kabularet, "sveiset" i sidedeksel ytterkant. Når kabularet kjøres ut en halv omdreining, blir kjetting liggende oppå denne platen og løper fritt ut inntil man kjører vinsjen nok en halv omdreining (up or down, samme virkning) slik at kabularet griper kjetting. 

Jeg har hele tiden trodd at to "tapper"/spisser på denne skulle "vippe" kjetting av kabelaret i bunnen.

 

Snedig patent det jeg fant her http://www.lofrans.com/library

Er denne uten den platen du snakker om.

Installation And User’s Manual - Panther [RETIRED PRODUCT].zip

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Takk for video. Ja, nå har jeg identisk utstyrt vinsj som han på video. Ehh, jeg mangler jo den avkastningen, men det så helt uproblematisk ut igår, selv med motstand på vinsjen. Min spak er kappet for å komme til under sittegruppe. 

 

Så nå til neste bekymring, hvor mange meter kjetting har jeg igjen? Skal måle opp, men håper den er 25m for da holder dette til ankring på 8-10m, er du enig?

Link to post

Synd du kuttet kjettingen. det fins kjettingskjøter men hvem som er best vet jeg ikke.

Start en egen tråd om beste måten å skjøte kjetting på. noen burde sponset deg

 

Dregge ligge på svai, jeg starter alltid i godt vær  med 3 X dybden  og kan ende opp med 8 X dybden.

 

En får ikke tvinn på kjettingen når en vinsjer opp, kabularet hindrer det , men stopp når ankret er over vannflaten så ankret får snurret fra seg, hvis du har ligget lenge og snurret mange ganger rundt.

Har ankret lett for å ikke komme tett opp er "alltid feilen"  at en har sjakkelen en løkke feil.

Lett å se når en sikter fra kabularet og til sjakkelen om kjettingen vrir seg et ledd,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...