Jump to content

Hvor mye har en skadefri propell å si for hastighet på en 10-15 hk motor.

Hansvik1

Recommended Posts

Jeg vil tro det har mer å si om du klarer å finne ut om du har 10 eller 15 hk motor på båten. Det utgjør ganske stor forskjell.

Men mest sannsynlig er det over 10% reduksjon - så kan du regne ut hva det vil si med din hastighet - som er avhengig av hvilken båt du har og om du har 10 eller 15 hk. Men du beskriver ikke så veldig presist hvor skadet propellen er...så det gir stort slingringsmonn på hva som er riktig svar. Du kan ha bøyde blad ( i tilegg til frynsete kant), det kan ha blitt dratt av deler av tuppen av propellbladene og en frynsete kant som resultat, mmm så å gi noe særlig korrekt og presist resultat er som du skjønner vanskelig. Men det er profilen og utformingen av propellen som skaper all ftremdrift så selvsagt kan det ha mye å si.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Har da i alle år tidligere benyttet en hammer, tang  og fil og rettet ut/på slike propeller uten at jeg har vært merkbart plaget hverken med vibrasjoner eller fartstap, men kommer jo selvfølgelig an på hvor store hakk/bøy det er snakk om da.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis kanten er småhakkete er det vel tvilsomt at dette utgjør flere knop på farten. Jeg har en 4-bladet propell på en 72 hk Yanmar som også var litt småhakkete på ytterkantene  i tillegg til at den var malt med bunnstoff. Etter å ha pusset kantene glatte og polert propellen, økte turtallet fra ca 3700 til 3850 på maks. Dette utgjorde da omtrent 1,5 - 2 knop på toppfarten. Med 3850 rpm gikk den 12 knop på helt stille sjø i fjor. Båten er en 27 fot Skilsø.

DSC_0312.JPG.a70df6154204383a38dbefa489b5ce2d.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...