Jump to content

Redningsselskapet advarer mot eldre Draco

ULM

Recommended Posts

Sjekk bensinslanger og tilkoblinger regelmessig, også på nyere båter (og biler).

Skift før det er tegn til skader. f. eks. hvert 5. år. Det skulle ikke være mulig at det fremdeles går båter fra 70-tallat med originale bensinslnger, eller diesel slanger for den saks skyld. Diesellekkasje er ikke så brannfarlig, men likevel......

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

En annen ting er at diesel har lavere antenningspunkt enn bensin. Tror det er noe sånt som diesel 250 grader og bensin 400 grader

Hvis man baserer seg på slike data kan det nok være en fordel å utøve sin TRO på et dertil egnet sted :wink::wink::wink:

Bensin avgir nemlig brannfarlige og tildels eksplosive gasser allerede ved romtemperatur - og når det skjer blir antenningspunktet for selve væsken PLUTSELIG uinteressant :eek:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Feil gummiblanding i Dracoenes bensinslanger mener Redningsselskapet.

Tviler på om Draco produserte bensinslanger etter egne speks og med særegen gummiblanding. Advarselen bør nok oppfattes til å gjelde alle eldre (norske) båter. Ikke skyt på Draco (selv om min også brant opp i fjor).

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Diesellekkasje er ikke så brannfarlig, men likevel......

<{POST_SNAPBACK}>

Åjaa?? Hvis jeg ikke husker feil, så brenner det flere dieselbåter enn bensinbåter (forsikringsstatistikk).

KAN skyldes holdning? :rolleyes: Diesel ansees ikke som særlig farlig (man er mindre aktpågiven) mens BENSIN, "ja DET er fali det" er gjennomgående holdning. (Noen som har sett effekten av dieseldusj mot varm eksosmanifold?? :eek::eek:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Åjaa?? Hvis jeg ikke husker feil, så brenner det flere dieselbåter enn bensinbåter (forsikringsstatistikk).

KAN skyldes holdning?  :rolleyes:  Diesel ansees ikke som særlig farlig (man er mindre aktpågiven) mens BENSIN, "ja DET er fali det" er gjennomgående holdning. (Noen som har sett effekten av dieseldusj mot varm eksosmanifold??  :eek:  :eek:

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det ganske enkelt skyldes at det er langt flere dieselbåter?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...