Ludde
Har hatt en 2002 med Yanmar 290, som var den siste båten som forlot fabrikken før konkursen. Båten er lettdrevet og går fint i plan takket være det spesielle undervannskroget med bulber. Går fint i 25-27 knop i marsjfart.
Det er riktig at båten er i grenseland vektmessig med denne installasjonen. Grunnen er at motoren gir et noe stort dreiemoment, og at kjølekanalene i Bravo IIIX som sitter på er trange, slik at drevtoppen blir for varm dersom du går lenge i plan. Dette løste jeg på min båt ved å montere drevdusj, som kjøler toppen, samt at det er viktig å ikke belaste onnstallasjonen før motor er skikkelig varm.
Ellers er motoren helt super, lett å serve og det er god plass i motorrom slik at servicepunkter er lett tilgjengelige. Sjøvannfilter er ofte plassert under vannlinjen, noe som ga meg eb overraskelse da jeg skulle rense filteret?
Ellers en veldig praktisk båt for en familie, med god plass, mange stuerom, og sosial og stor sittegruppe ute. Bare plass til et 49 liters kjøleskap under styreplass, som er i minste laget.
Ser på bildet at båten har runde ringer i pullpit, disse forsvant så vidt jeg vet i 2001, slik at 01 og 02 er lette å kjenne igjen ved at disse mangler.