oberst1
Nok en økt over! Klart, det er å anbefale god tid og slenge inn minst dobbelt så mange netter som vi gjør. Noen steder innbyr til en dag eller to med slaraffenliv. Blir litt kompromiss her, få båten hjem tidsnok til jobben som venter på mandag, men nyte det vi kan selv om det er en transportrute vi valgte fremfor østkysten.
Morgenen begynte med en liten morron-hilsen til de to svenske seilbåtene som lå bak oss, men som kom først i køen i går. De var selvfølgelig hyggelige mennesker og alle var klare til porten åpnes kl 9. 11 sluser (porter da, noen er doble) for deretter 5 til på rappen. Bare de de første opp til bildet over beregnes 1,5 time...
Vi ble enige om at alle tre skulle prøve å få plass samtidig, hvis ikke går klokka ?
En skulle inn først til styrbord, deretter den noe mindre inn til babord og vi inn bakerst på styrbord. All fendring utført, to blåser helt nede i vannskorpa foran og bak, i tillegg til to vanlige fendere i mellom. Tre fendere plassert høyt opp mot fenderlist. De andre tre "til overs" ble plassert midt-på-høyde på motsatt side i tilfelle (ja, du trenger de titt og ofte). Sånn! Heidi utførte som vanlig oppgaven fint, fendret styrbord og lagt klar lang tamp foran og bak.
Personalet hadde kommet ned til oss litt før kl 9 for å si hei og alt det derre som er hyggelig. En kanalbåt skulle ned kl 11 og vi måtte skynde oss litt så skulle det gå bra.
Første svensken gir gass og legger seg på babord side og den andre mindre på styrbord! Vi hadde kastet loss og det var bare å rope ned til Heidi: "Ehhhh....f#%*...fendre om!" Jeg pekte og hun forsto....?
Vind som vanlig, jeg måtte holde posisjon og hun copy and paste, eller speilvendt hele greia. De fendere som var på styrbord nå har fenderkjoler på, derfor helt tullete og ubrukelig mot sluseveggen. Ti fendere senere duret jeg inn porten...
Egentlig var dette et hendig uhell, flere steder er det greiere å komme i land på babord side med fremre tampen. Ser ut som man lufter bikkja... En annen viktig ting vi erfarte med motorbåt; unngå å ligge foran i slusa! Vil ikke tro det trykket du (Heidi) skal holde igjen og dra inn slakk samtidig som båten vil bakover, men MÅ trekkes fremover etterhvert som nivået stiger i slusa. Bak derimot, mye roligere og omtrent som et stort badekar med mindre strøm i enden vekk fra tappekrana. Seilbåter benytter vinsj forut, gjerne bak også ved oppover-slusing. De kan ta støyten...
Ble liksom turkamerater vi tre båtene en stund i dag, bare å beholde fendring og alt videre hele dagen ?
På toppen av de første 11 er det stor hyggelig kulp med sol absolutt hele dagen i gjestehavna:
Neste etappe med en gang... og ja blir litt trangt, svensken foran måtte ta inn flagget og fikk ankeret vårt med et kadrønn i riggen da han var uoppmerksom et par sekunder og ikke strammet inn slakket.
På toppen er det grand finale med en liten bro også..
Sett bakover ut mot der vi startet i dag:
Tilskuere var det ved alle befolkede steder, titter på båtene og spiser is ?
Lærte fort at dette var måten å fendre på, når båten stiger høyt nok skvetter den av øvre fender og uten blåse på riktig sted ?
Trekløveret peiser på videre:
Et par akvedukter! Det var litt moro, vi kjørte på en bro over bilene ?
Pensjonisten koser seg på fly og samler inntrykk ?
Hadde lastet ned app fra Göta kanal som viser posisjon til kanalbåtene, to signal og den går babord for å klare svingen:
God plass er det ikke overalt, passerte med en meter og to inn til banken...
Disse båtene har påsveiset jernbane-skinner under kjølen og bare glir over alt den finner! Mudder ligger lenge igjen etter passering!
Kommende bro og jeg ble ikke helt venner! De ser oss i kamera og slusevaktene hadde informert andre oppover elva: " kommer tre styck båtar i følge hele vägen".
Jada, sikte inn og velge; styrefart eller tomgang og baugthruster...vindkast var helt jævlig, de kom bare akkurat hver gang jeg følte meg trygg...
Rett før baugen var på vei inn i mellom begynte brua og lukke seg ?!!
Full revers og unngikk sammenstøt med kanskje 30cm. Jævelen sto på grønt lys for oss! Vel, ingen skade skjedd og nødmanøver fungerte. Lurer på hva figuren bak kameraet tenkte....
Noen kuriositeter finner man langs ruta:
Her kan du legge til å kjøpe lekebiler og sånt....
Gikk dessverre glipp av et par utrolig flotte eiendommer/gods...navigering foran kamera en del ganger!
Hvem som bader i elva vet ikke jeg, men mange badebrygger...
En sluse (port for å kontrollere tilsig og strøm) er manuelt operert:
Så kom endelig en liten innsjø etter Borensberg. Svenskene hadde ledet an i hele dag og satset på å nå Borenshult på andre siden av innsjøen...
Vel ute måtte vi ta et valg; gjøre det samme eller prøve som i filmen fra 1981...
Det ble filmen ?
Da vi kom frem til Borenshult rundt kl 16:15 var optimismen stor. Skulle vi rekke å komme igjennom de få slusene og helt opp til Vätteren i dag? Neida, lystavla lyste så fint: Neste slusning kl 12:35! Ingen å se bortsett fra en gjeng som fisket...
Surret litt rundt 5 minutter og tenkte at det eneste vi kan gjøre er legge oss ved slusen...og vente...evt til i morgen!
Jadda! To slusevaktpiker kom ned og spurte litt; de hadde hørt det var tre båter på vei og kunne rekke å sluse opp til Motalas sydlige gjestehavn ( kort unna Vätteren).
Vi så mastene på dem langt ute og jentene kunne sluse i to etapper, men ikke beregn å komme helt frem i dag.
Vi duret inn og sluste oppover alene i racerfart ( sparte sikkert 5-10min pr sluse).
Tror det var fem sluser...spurte om det var håp om å nå Vätteren....
" Ni får åka på nu!" Sa hun med et smil og litt alvor. Kanskje vi kommer til siste hindring som er jernbanen i dag...
Et stykke lenger opp møtte vi nødvendigvis en annen slusevakt:
"Ni fär äka på nu! Kjör direkt, gasa!"
Hehe, nå kom bildene frem i hodet, vi hadde jo sett filmen uka før vi skulle reise!
Noe sjø i nesten 8 knop blir det....?
Så ble det bom stopp ved jernbanebrua... Sannsynligvis ikke åpning før dagen etter.
Vi fortøyde rett foran brua ved en fin liten kai i bushen. Tenkte litt på hva han siste egentlig sa. Han skulle ringe jernbanen og sjekke....
Ding-ding-ding! Fem minutter ventet vi...kast loss!
Siste etter det var denne med Motalas vestre havn...i Väneren! Jippi!!
Her la vi til longside ved en av restaurantene (magen romlet etter biff allikevel).
Her er nok en ting jeg dessverre ikke rekker; Motormuseet:
Vi gikk først mot bolaget, det var jo stengt søndag...trasket 10min og møtte selvfølgelig det samme gitteret. Kl 18 stengte det, ikke 19 som en innfødt berettade.
Vel, handlet matvarer og drikke, gikk til båten, vasket av litt grums og spiste på kroa.
Nå er det natta, håper ikke det ble for mye bilder i dag ?
Siste bildet her nå er fra gjestehavnen og utover mot morgendagens race...