.thumb.jpg.85fe830d7fead87274b2a891755a8eb5.jpg)
Nordkapp-king
Som tittel indikerer så søker jeg tips vedrørende varmgang på min 1999 Mercruiser 3.0 saltvannskjølte motor.
Måler viser normal arbeidstemperatur, men når jeg begynte å se hvit damp ved høyt turtall fikk jeg en mistanke om varmgang likevel. Det er ikke veldig mye damp (såvidt jeg kan forstå), men noe er det. Når jeg kjenner på eksosbend med hånden er dette helt ok å holde hånden på frem til rundt 3100 omdreininger, da begynner det å bli ubehagelig. Ved høyere turtall er det mulig å holde hånden på eksosbendet, men ikke behagelig (i det hele tatt)...
Ser også at det røyker / damper fra blokken/eksosmanifold når det blir varmt.
Mistenker eksossiden (siden termostat viser fin arbeidstemp).
Olje ser fin ut, og motor går fint.
Noen teorier? Kreves umiddelbar utbedring, eller kan jeg gå gjennom sesongen på snekkefart uten at dette byr på noen stor risiko?
Vedlagt bilde tatt noen får minutt etter litt hard kjøring.