Jump to content

Edit History

adeneo

adeneo

Fjærene sitter helt fast i litt spenn når platen er ny.

Over tid slites endene på fjærene og landet de går i mot på hver side, slik at de løsner.

At fjærene er litt løse betyr ikke at demperplaten er helt defekt, den kan fungere greit i mange år enda, alt ettersom hvor løse fjærene er.

Når fjærene blir veldig løse får man som regel en ulyd på visse turtall.

Til slutt løsner de å faller ut, noe som kan resulterer i at de nærmest skytes ut av svinghjulshuset, med ytterlige skader som følger.

Dersom fjærene er løse, så ville jeg byttet demperplaten. Selv om den kan fungere noen år til, så vet man aldri, å dersom de faller ut så kan de forårsake en hel del skade.

Sitter det et Borg Warner gir på den motoren, muligens et Velvet Drive ?

Jeg tror det finnes demperplater fra andre leverandører enn Yanmar.

I dag brukes det stadig oftere gummiforinger i stedet for fjærer i disse platene, som gjør de noe billigere å produsere.

Hvorvidt det fungerer like bra som fjærer vet ikke jeg, ei heller hvor bra kvaliteten på ettermarkedsdelene er ?

Prøv å send en e-post til R&D Marine, de driver med slikt.

adeneo

adeneo

Fjærene sitter helt fast i litt spenn når platen er ny.

Over tid slites endene på fjærene og landet de går i mot på hver side, slik at de løsner.

At fjærene er litt løse betyr ikke at demperplaten er helt defekt, den kan fungere greit i mange år enda, alt ettersom hvor løse fjærene er.

Når fjærene blir veldig løse får man som regel en ulyd på visse turtall.

Til slutt løsner de å faller ut, noe som kan resulterer i at de nærmest skytes ut av clutch-huset, med ytterlige skader som følger.

Dersom fjærene er løse, så ville jeg byttet demperplaten. Selv om den kan fungere noen år til, så vet man aldri, å dersom de faller ut så kan de forårsake en hel del skade.

Sitter det et Borg Warner gir på den motoren, muligens et Velvet Drive ?

Jeg tror det finnes demperplater fra andre leverandører enn Yanmar.

I dag brukes det stadig oftere gummiforinger i stedet for fjærer i disse platene, som gjør de noe billigere å produsere.

Hvorvidt det fungerer like bra som fjærer vet ikke jeg, ei heller hvor bra kvaliteten på ettermarkedsdelene er ?

Prøv å send en e-post til R&D Marine, de driver med slikt.

• Create New...