Jump to content

Hvor kjøpe demperplate Yanmar 4JH4TE

M/S AIOLOS

Recommended Posts

Regner med å måtte bytte demperplaten til motoren siden verksted ikke kunne få ut fingeren og skifte/reparere kon før pinse etter å ha hatt gearkassen i fire dager. Har hørt at det skal finnes en annen type enn den dyre som yanmar skal ha ca10 store for.

Redigert av M/S AIOLOS
feil i emnetittel (see edit history)

Fjærene sitter helt fast i litt spenn når platen er ny.

Over tid slites endene på fjærene og landet de går i mot på hver side, slik at de løsner.

At fjærene er litt løse betyr ikke at demperplaten er helt defekt, den kan fungere greit i mange år enda, alt ettersom hvor løse fjærene er.

Når fjærene blir veldig løse får man som regel en ulyd på visse turtall.

Til slutt løsner de å faller ut, noe som kan resulterer i at de nærmest skytes ut av svinghjulshuset, med ytterlige skader som følger.

Dersom fjærene er løse, så ville jeg byttet demperplaten. Selv om den kan fungere noen år til, så vet man aldri, å dersom de faller ut så kan de forårsake en hel del skade.

Sitter det et Borg Warner gir på den motoren, muligens et Velvet Drive ?

Jeg tror det finnes demperplater fra andre leverandører enn Yanmar.

I dag brukes det stadig oftere gummiforinger i stedet for fjærer i disse platene, som gjør de noe billigere å produsere.

Hvorvidt det fungerer like bra som fjærer vet ikke jeg, ei heller hvor bra kvaliteten på ettermarkedsdelene er ?

Prøv å send en e-post til R&D Marine, de driver med slikt.

Redigert av adeneo (see edit history)
M/S AIOLOS skrev On 6/3/2017 at 0.21:

Regner med å måtte bytte demperplaten til motoren siden verksted ikke kunne få ut fingeren og skifte/reparere kon før pinse etter å ha hatt gearkassen i fire dager. Har hørt at det skal finnes en annen type enn den dyre som yanmar skal ha ca10 store for.

I 2015 var eg med ein bekjent å bytta ein kon i gear før pinse.   Han lot demparplato ligga i maskinrommet i mellomtida, litt mørkt og kjølig. Kanskje me var heldige, men han slapp byta den.  Usikker på om det kan ha betydning, men pinse var vel laurdag det året. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden:

I 2015 var eg med ein bekjent å bytta ein kon i gear før pinse.   Han lot demparplato ligga i maskinrommet i mellomtida, litt mørkt og kjølig. Kanskje me var heldige, men han slapp byta den.  Usikker på om det kan ha betydning, men pinse var vel laurdag det året. 

Det er det sannelig i år også men nå er det vel uansett for sent.

ADENEO: Fjærene er bare fem år som resten av motoren og er ikke så løse at jeg tror de vil dette ut på lang tid nei, må nok ta litt i for bevegelse. Gearet er et KM4A originalt levert. Skal se litt på hva R&D Marine har og sende en mail dit, vil jo helst slippe å skifte siden motor på 5år burde ha noenlunde samstemt slitasje .

SJELDENUTPÅ: Hadde jeg turd så ville jeg også skiftet kon selv, selvsagt var det Pinse og trodde de fikk arbeidet gjort på fire dager.

LAZYJACK: Kanskje det er mulig å ta en ny pinse til helgen og skylde på verkstedet :-)

M/S AIOLOS skrev On 4.6.2017 at 13.53:

Fjærene er bare fem år som resten av motoren og er ikke så løse at jeg tror de vil dette ut på lang tid nei, må nok ta litt i for bevegelse. Gearet er et KM4A originalt levert.

Fjærene sitter jo "løse" i platen, altså de sitter som regel med littegrann spenn i seg, hvor mye spenn varierer nok litt.

Dersom du må ta i for å bevege fjærene litt, så er de jo egentlig ikke løse, å det høres ikke unormalt ut for en fem år gammel motor.

Det er sannsynligvis ingen fare for hverken ulyder eller at de faller ut, men det er jo umulig å si noe sikkert uten å ha sett det, selv da er det umulig å si noe om hvor lenge en slik demperplate holder, men sannsynligvis holder den glatt i ti år til dersom den bare er fem år gammel, å ikke har vært utsatt for unormal slitasje.

Med forbehold om at jeg ikke har sett demperplaten, så tror jeg nok jeg ville satt den inn igjen dersom alt ser helt og greit ut, å fjærene ikke er så løse at du kan bevege de noe fra side til side.

If it ain't broke ...

Redigert av adeneo (see edit history)

Har nå hatt platen ute og funnet alt i orden heldigvis, montert den der den hører hjemme igjen med pinlig nøyaktighet. Så nå venter jeg fremdeles på svar fra verksted om at jeg kan hente gearkassen.

Venter meg selvsagt et svar derfra som "feil bruk" eller noe annet som årsak til slitt kon, spørsmålet er da hvor høy tomgangen egentlig skal være på denne motoren uten at en kon skal få skader. Jeg har ikke justert den siden den var ny og er således original fra verksted, den også.

Redigert av M/S AIOLOS (see edit history)

Fikk endelig kassen tilbake i går, ingen grunn for meg til å hisse meg opp der som jeg fryktet. Krevde bare fra min side på torsdag en tydelig henvendelse på at jeg venter :giggle:.

Fikk også nyttig info om hvorfor kon ble slitt helt blank. Skal den i gir så skal jeg altså ikke skyve spaken forsiktig men "rett og bestemt på" så det smeller i kjelleren. De hadde andre kasser som nylig hadde kommet inn med samme plager, forsiktige og følsomme kapteiner det også som meg :saint:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...