Duppe Startet 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2017 Skal kjøpe min første båt snart og lurer på hva hvis jeg kjøper en langt unna om det er realistisk for meg å kunne hente den hjem selv sjøveien over et større strekke alla dagstur eller mer? Det blir i så fall snakk om en ca 10 år gammel 25-27 fot cabincruiser med innenbordsmotor. Har lest noen hentetråder her, og vil selvfølgelig sette meg godt inn i sikkerhet, utstyr og navigasjon før avreise, men blir det for risikabelt eller stressende for en førstegangseier tror dere? Hadde sommerjobb som jungmann på nordsjøferje som tenåring så vet jeg ikke blir sjøsyk eller redd av selv de verste bølgene, men kanskje litt annerledes alene i båten hvis ting går skeis? Har sjekket ca. fraktpris på lastebil og blir jo dyrere men ikke så ekstremt mye mer, men dette vil ikke nødvendigvis bare være for å spare penger på frakt, men også for turen og eventyret. Bør gå greit eller best for båtlivet etterpå å begynne rolig og pent? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Jeg har fraktet mange båter. Men en gang var første for meg og. Så alt går. Bruk alle rådene du får. Studer været grundig. Å legg list lavt for å avlyse i tilfelle dårlig vær. Da går det helt bra.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Om det stemmer at du bor i Oslo så ville jeg vel kanskje "bare" ventet på at rette båt dukker opp i området. Om du tar Telemark- Oslo, Østfold så er du innen nærområdet og har vel nesten hele båtmarkedet også. Dagstur går fint uansett :-) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Jeg synes absolutt du skal prøve deg selv. Treffer du godt med været kan du få deg en så fin tur at du aldri glemmer den. Om du henter en båt fra Bodø, når får du muligheten igjen til å se de delene av landet? Hvis du klarer å komme deg helskinnet inn Oslofjorden, så klarer du en tur fra for eksempel Bodø, Trondheim eller Bergen. Ydmykheten din og respekten for oppgaven sier meg at du er rette mannen til å klare dette. Bruk ekspertisen her på Båtplassen for alt den er verdt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Å selvfølgelig er det bare å spørre om råd. Vi er mange som gjerne bidrar med hjelp her inne. Meg selv inkludert. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
owie Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Syns du skal ta turen, er du forsiktig og har et snev av teknisk innsikt så blir det bra, husker sjøl første hentetur, en fin opplevelse æ ikke ville vert uten ? Du kan jo sove en natt eller to i båten før du kjører den hjem, greit å gjøre seg litt kjent med systemer etc? Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Jeg hentet første båten min i Bergen. Har hjemmehavn i Kragerø. Vi brukte 8 dager på turen. Minneverdig og flott tur! ⛵️ Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Jeg håper at neste båt ligger laaangt hjemmefra... min hentetur var under 1 nm fra butikk til hjemmehavn! Ta evnt med en båtvant kompis og få en guttatur utav det ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 (redigert) Mitt tips, ta turen, men undersøk flere værmeldinger. På vår tur fra Stavanger til Drøbak, meldte de 5-3ms synkende, men mente 5 til 15ms. Det var sjø fra tre kanter og bølger på opptil 7meter, midt på Jæren. Hva gjør man...fortsetter. god tur. PS! Man lærer ikke å kjøre båt på en lastebil..... Redigert 4.Juni.2017 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Duppe Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Takker for innspill. Spennende å se det er enighet om at det er overkommelig å reise halve landet rundt for en som aldri har lagt til, luftet dieselfilter eller ankret osv. Det gir trygghet så skal virkelig vurdere å hente langt hvis det skulle bli sånn med båtkjøpet. Vil da evt. komme tilbake med spørsmål rundt detaljene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Er du ikke godt kjent med sjømerker så ta båtførerprøven eller les i det minste pensum. Jeg er gammel nok til å slippe men angrer på at jeg ikke hadde lest meg opp før min jomfrutur som voksen. Er masse merker i Oslo som jeg ikke har sett i oppveksten på vestlandet. Ellers skriver jeg under på at det er masse god hjelp å få her inne og jeg anbefaler absolutt med gode forberedelser å ta turen selv. Gjør deg godt kjent med båten og ta med nødvendig verktøy og reservedeler som du vet hvordan du skifter. Dieselfilter er vel øverst på listen, reimer, drivankanker, god vest, VHF (bærbar om ikke montert, lisens fikser du en kveld i stua før du drar), godt papirkart og en plotterløsning (navionics e.l. på mobil eller nettbrett er godt supplement), bra med tøy og ferdigsmurt mat (en sulten kaptein under stress er ikke bra) og gjerne en kamerat. Er nok også noen her inne som stiller opp som håndlanger men jeg valgte å ta med en venn. Kjekt å ha noen til å hjelpe samt dele opplevelsen. +Sikkert 199 ting til. Ikke glem kaffe og ankedram... ? Riktig god tur og lykke til! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Flere som har nevnt guttetur, og ja, det er alltid gøy. Pleier gjerne å starte med første natta i båsen/ved kaien og ut i de små nattetimer. Så piner en seg opp alt for tidlig dagen etter og begynner båtturen mens det gjestende mannskapet får sove ut så de kan ta litt over når en selv begynner å bli sliten utpå ettermiddagen :-) Men jeg har litt problemer med å styre meg ifht "festligheter" så jeg blir jo grusomt sliten etter noen dager på sjøen med kompiser... sistemann til sengs og førstemann opp tar på etterhvert. Men det finnes sikkert mennesker med bedre selvkontroll enn meg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Seiza Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Som realist må jeg si at hvis du ikke har litt over middels teknisk innsikt og er lett tilpasningsdyktig for uventede situasjoner, ikke kjør på med lang hente-tur selv (med mindre du får med båtvant mannskap). Da blir du fort "en av de" som redningsskøyta kommer inn med... Men hvis du tror at det er noe du behersker så er noen tips her; -Ta båtførerprøven. -Lær å navigere, uten elektronikk! (ingen vits i plotter o.l. hvis du ikke skjønner det grunnleggende..). -Bruk mange timer på å gjøre deg kjent med motoren og gå igjennom alt den er knyttet til >> drivstofftank, kjøling, strøm, aksling/drev/propell, osv. -Lær hva det vil si å ha en sjøklar båt. -Planlegg hele distansen og så bit for bit (dagsetappene). -Se for deg hva som kan skje på dagsetappene og hva du vil/kan gjøre hvis noe skjer. -Det er flere steder langs den norske kyst som kan være litt "ugjestmilde" slik som Hustadvika, Stadt, Jæren, Sild, og mange andre plasser med sitt å by på. Ved passering av disse bør man tenke litt ekstra, og kanskje ikke legge ut hvis det er meldt kuling på ettermiddagen. Dette var litt som jeg tror er viktig å ha i tankene som "fersking" på havet:) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 10.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Takker for flere gode råd. Nå er øyeblikket kommet til å bestemme seg og siden hentebyen sannsynligvis blir Tvedestrand eller Arendal (til Oslo), er det kanskje ikke så ille siden det ikke er runding av Jæren osv? Men hvis jeg skal hente blir det i så fall muligens tirsdag eller onsdag. Som jeg ser det på windy.com, barentswatch.no, dmi.dk virker det være en luke de dagene, men hvor riktig leser jeg været her? Hvordan ser dette ut i virkeligheten? Hvor lang tid må jeg regne på en slik tur i slikt vær tror dere? (regner med båtens vanlige marsjfart på blikk sjø er ca. 22-25 knop) Og forresten, hvor får jeg egentlig tak i drivanker på kort varsel i eller rundt Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Drivanker har de normalt på West System på Alnabru. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
bare lek(k)er Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Arendal-Oslo er vel knapt 120 nm, litt avhengig av rutevalg. Med 25 knop marsfart bruker du da snaue 5 timer. Mao en ettermiddag/kveld på hele turen hvis du gjør den som en ren transport. Gå gjennom hele ruten på forhånd, med alternative stoppesteder dersom du får trøbbel, sjekk vær på hele strekket. Gå grundig gjennom båten med forrige eier, forsikre deg om at du har filtere, impeller og reimer og verktøy til å evt. skifte det. ta med utstyr for kart/navigasjon, vhf (til nød håndholdt) Få gjerne med deg en båtvant bekjent, eller betal noen noen kroner for å være med deg. Ha mat og drikke klar som kan spises uten masse kokkelering. Tut og kjør! Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Hei ser du skal ut på tur jeg ville også satt opp noen punkter på plotteren hvor det er mulig og tanke drivstoff og eventuelt mulig og søke nødhavn hvis det skulle bli behov for det av en eller annen grunn. Lykke til på turen. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bent M Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Dette går bra! Kjøpte selv min første båt i år. 26 foter. Leste meg godt opp på pensum, og sjømerker osv før jeg kjørte første tur. Ett tips er å printe en oversikt over merkene, laminere den og ta den med. Da har du det lett tilgjengelig om du lurer på noe. Min erfaring er at du gir deg lenge før båten når det kommer til vær. Jeg har lav terskel for å ikke kjøre, og da har alt gått bra. Det vanskeligste jeg har opplevd er å få båten inn i y-bommene. Selve kjøringen er ikke noe hokus-pokus. En fin ting til er at alle jeg har møtt i båt hjelper mer enn gjerne. Si du er nybegynner, og trenger litt tips. Da stiller alle opp. Folka her på båtplassen har og stilt opp med svar på det jeg lurer på. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Jeg pleier å si at det er tre ting man må huske på når man skal på båttur: Vind, vind og vind. Du må være spesielt oppmerksom på strekningen forbi Larvik/Rakke. Urolig sjø og mye skjær i området. En tommelfingerregel er å holde god avstand til land og grunner slik at du har noe tid ved et eventuelt motorhavari. Kan ellers varmt anbefale disse bøkene : https://www.tanum.no/_hobby-og-fritid/sport-og-friluftsliv/bat-og-sjoliv/på-tur-med-motorbåt-jon-winge-9788204129734 https://www.tanum.no/_hobby-og-fritid/sport-og-friluftsliv/bat-og-sjoliv/nødhåndbok-for-båtfolk-jon-winge-9788244200295 Siste utgaven av båtmagasinet som er i salg nå har også en god artikkel om hvordan man takler høy sjø / uvær i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Kjempefin tur. Gjorde samme reisen på min henteturen for noen uker siden. 5-6 timer er realistisk men legg på noen timer til stopp og rolig fart så du får slappet av litt. Se eventuelt tråden min for henteturen til Sofia. Mye gode tips der på ruten Arendal Oslo. Lykke til og god tur! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Duppe skrev On 10.6.2017 at 19.59: Men hvis jeg skal hente blir det i så fall muligens tirsdag eller onsdag. Som jeg ser det på windy.com, barentswatch.no, dmi.dk virker det være en luke de dagene, men hvor riktig leser jeg været her? Hvordan ser dette ut i virkeligheten? Hvor lang tid må jeg regne på en slik tur i slikt vær tror dere? (regner med båtens vanlige marsjfart på blikk sjø er ca. 22-25 knop) Ikke helt umulig att jeg tøffer østover fra Arendal på onsdagen. Men jeg kommer nok til å gå rolig bortover. Ca 8 knop. Men passer det for deg så kan du jo henge på.. ?? Som flere allerede har nevnt så er det ikke lange turen fra Arendal til Oslo i 20 knop. 6 timer så er mye gjort. Om været er bra. Å det ser ikke så galt ut til uka Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Duppe Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 (redigert) Skal du? Ville jo vært flott å henge på da ja. Nesten begynt å få skrekken for partiet rundt Rakke nå etter hva Hank sier og å ha lest endel på forumet, men det virker være rolig og fint der rundt middagstider på onsdag ihvertfall. Ellers takk for flere gode råd. Skal gå gjennom båten med mekaniker da den fortsatt er i opplag hos marina så det er jo perfekt. Fått faren min til å bli med. Verktøy, slangeklemmer, Tec7 og annet er klargjort og skal kjøpe drivreimer og bensinfilter på marinaen båten ligger. Masse mat og drikke skal også med. VHF får jeg visstnok ikke lov å ha uten lisens så får stole på mobiltelefonen. Har meldt meg på nettkurset og lest pensum til båtførerprøven. Printet ut sjømerkene og annet. Hentetråden din har jeg lest fra før Sjøbliss. Det eneste som gjenstår er kartplotteren og legge inn nødhavner etc, håper jeg skjønner noe av det på tirsdag når jeg kjøper båten. Jobber å få ordnet kartplotter på PCen (OpenCPN) før jeg drar. Skal ut å kjøpe GPS etterpå. Og takk for tips om West på Alnabru, Shore, da er drivanker og lang line ordnet. Føles godt å ha siden dette er er cabincruiser med badeplattform og cockpit på ca. samme plan og kun en utett pyntedør imellom så vil ikke ha den siden opp mot bølgene nei.. Redigert 12.Juni.2017 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Jeg drar ikke om det blir dårlig vær. Men bare hyggelig å ha en i kjølvannet om det blir tur. Sender deg en internmelding med tlfnr. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Duppe Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Kjempeflott, takk for tilbudet. Hvor langt skal du i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Det skal vist være en samling på Sand Marina på Hvaler.. tenkte meg dit om alt går som planlagt ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.