Duppe
Valgte å ta turen tilslutt og nå er båten i havn, men gikk ikke helt som planlagt da det viste seg ved avgang at kartplotter ikke startet, og eneste som var å navigere med var GPS og et landkart på telefonen da jeg ikke hadde rukket å få OpenCPN oppe å gå på Windows nettbrett, og Gulesiderkart-appen nektet å starte på androidebrettet..
Måtte derfor gå utaskjærs og med - for meg å være - store dønninger skrått bakfra som forårsaket etpar hårete episoder hvor båten krenget kraftig nedover bølgene der vi lå i 25 knops plan, angret jeg nok litt på hele turen. Det var litt som tivolituren du helst vil skal ta slutt, men du vet er timesvis igjen. Jeg var ikke sen om å gjøre klar drivankeret og det skulle ikke tatt lang tid å få ringt 120 for å si det sånn.. Dette var en helt annen verden enn hva jeg så for meg etter å ha sett Yr, Windy etc melde om 0,2 - 0,5 bølger og svak vind, men burde vel kanskje ha skjønt det ville bli store dønninger med tanke på den kraftige vinden som hadde vært en lengre periode før.
Var derfor perfekt å få tilbud fra Bjørn om losing forbi Rakkebåene og møtte han ved enden av Jomfruland. Bare komme inn til smult farvann var en lettelse, og ikke minst å følge en som var kjent i det litt skumle farvannet. Det var bare å slappe av bak. Mange takk for det! Vi så det var flere umerkede skjær der og noen relativt langt ute også.
Dog skal det sies at min gamle far som egentlig bare hadde hatt småturer i sin lille jolle for mange år siden kjørte bølger med stødig hånd så jeg overlot styringen til ham og var utkikk istedet. Glad jeg ikke var alene, det må sies. Men vi begge misset starten på leden rundt svingen ved Kaldnes rett før Tønsberg og da var det ikke store tall på dybdemåleren, gulp.. Kjøre uten kart eller plotter er ikke gøy.
Summa sumarum er nok henting av båt for nybegynner greit, men da må det være helt perfekte forhold, for så fort det ble flatt og fint etter Horten (hvor far hoppet av for å ta bussen hjem til Arendal) var det jo bare kosetur egentlig. Men i bølger/dønninger (og særlig uten triple løsninger med kart/plotter..) og alene vil jeg ikke anbefale det.
Noen bilder fra turen:
Båten klargjøres fra vinterlagring dagen før avreise (Crownline 270 CR):
Alt fint fra Tvedestrand bortsett fra mangel på kartplotter:
Så begynner husketuren utaskjærs. Vanskelig å se helt størrelsen på dønningene av bildene og de kommer raskt:
Klar til å bli loset gjennom det verste partiet. Deilig å være innaskjærs litt:
Stille vann og sol etter Horten. Dette er hva jeg hadde drømt om:
På plass:
Båtlivet med familien kan begynne: (småen hypnotiserer endene):