MegaTrondy
Solgte for et par år siden den første "ordentlige" båten jeg har eid. En 16 fots fiskebåt med vindskjerm og kalesje. Båten var ikke så stor å fancy, men det var min første båt som jeg selv eide alene etter å ha disponert andre små og store båter i årrekke. Det er noe spesielt med den første. Jeg vet hvor båten "min" ligger i dag da den nye eieren tok over plassen min. Den nye båten min var for stor til å beholde plassen.
Var en tur til den gamle båtforeningen min i dag og et trist syn møtte meg. Båten var full i vann. Det gikk et godt stykke opp på treplaten til motoren bak på akterspeilet. Båten var helt nedrodd under og den nye kalesjen jeg fikk med når jeg kjøpte båten var grønn i mose. Det var grodd ganske langt opp på skroget (20-30 cm over vannlinjen) så den har nok lagt slik i lang tid. Den er ikke selvlensende men det er/var elektrisk lensepumpe med nivåbryter. Batteriet må riktig nok lades... Jeg brukte mange timer på å få båten som var sliten både utvendig og innvendig til å se bra ut igjen, men nå ser den ikke ut. Vet at det ikke er min båt lengre og jeg har nok båter å ta meg av, men det er litt trist å se at noe man har lagt sin sjel i og har hatt det så mye gøy med ikke blir tatt vare på. Skulle gjerne gått i land og lenset båten, men det var ikke stor nok plass til å legge til med båten min, og anlegget er låst hvis jeg kommer fra land. Noen med liknende opplevelser med sine gamle båter?