Jump to content

Sabb M lader ikke, kan årsak være løs ledning på dynamo?

Festina_Lente

Recommended Posts

Første tur idag med trebåten vår Festina Lente som er bestykket med en 1988 SabbMitsubishi på 50 hk og 2273 timer på telleren.

Problemet idag er at vi ikke får den til å lade, og det kan jo bli kritisk over tid hvis batteriene tappes ned og lensepumpen ikke får strøm.

Etter sjøsetting for to dager siden har jeg hatt motoren igang og da nølte den litt med å lade, men etter litt hyling i reimen kom den i gang. Idag ville den først ikke lade, så kom ladingen når vi ruste motoren litt og etter en stund sluttet den. 

Reimen er i slakkeste laget så det første jeg vil gjøre er å stramme den opp. Imidlertid så ser det ut som om dynamoen surrer godt rundt, så derfor lurer jeg på om årsaken kan være noe annet enn slakk reim.

Funderer også på hvorfor ikke alarmen hyler på ladingen - ladelyset vil ikke slukke og turteller er dau:

IMG_1447.JPG

Slakk reim fører til at det slurer (reima skriker) når dynamoen prøver å levere strøm. Hvis batteriene er noenlunde ladet og forbruket lite, kan spenningen likevel stige så pass at regulatoren reduserer pådraget og det slutter å hyle.
I ditt tilfelle virker det som om dynamoen ikke engang prøver å levere noe.
Jeg ville først gjette på at en av børstene ikke har kontakt. Der rimer også med at turtelleren er død, forutsatt at turtelleren får signal fra dynamoen.

fist

I trådtittelen spør du om en løs ledning på dynamoen kan være årsaken. Er det slik at du har en løs ledning som du ikke vet hvor skal kobles?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Festina_Lente skrev for 11 timer siden:

Etter sjøsetting for to dager siden har jeg hatt motoren igang og da nølte den litt med å lade, men etter litt hyling i reimen kom den i gang. Idag ville den først ikke lade, så kom ladingen når vi ruste motoren litt og etter en stund sluttet den. 

Reimen er i slakkeste laget så det første jeg vil gjøre er å stramme den opp. Imidlertid så ser det ut som om dynamoen surrer godt rundt, så derfor lurer jeg på om årsaken kan være noe annet enn slakk reim.

Funderer også på hvorfor ikke alarmen hyler på ladingen - ladelyset vil ikke slukke og turteller er dau:

Hyling høres ur som slakk viftereim.

At lade-lyset ikke slukker kan også være at det er dårlig kontakt på en ledning til/fra dynamoen.

Stram reim og sjekk ledningene i førsteomgang. 

Før du strammer viftereimen sjekk at dynamoen går lett å tørne rundt for hånd.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da har jeg fått til en slags fiks, klarte å stramme opp reimen og etter oppstart måtte jeg opp i nesten maks turtall før ladingen kom i gang. 

Lader med 13,5 volt, burde vel vært 14,4 - batteriene målte begge 12,55 volt før oppstart.

Dynamoen er såvidt jeg kan huske ikke skiftet i min tid (har hatt båten fra 1998), så at der er slitte børster inni er vel å forvente.

Det blir et he&?!ete å skifte dynamo, tror ikke jeg kan få den ut uten å løfte motor opp/ut fordi herligheten ligger under varmeveksleren:

IMG_1455.JPG

IMG_1456.JPG

At du må opp i stort turtall for å få i gang lading rimer godt med min teori om at rotoren ikke får magnetiseringsstrøm fra ladelampekretsen. Det er gjerne litt restmagnetisme i rotoren slik at dynamoen kan produser litt strøm.
Hvis du må opprettholde turtall for å beholde den dårlige ladespenningen (13,5V), er jeg rimelig trygg på at rotoren ikke får strøm fra regulatoren og at produsert strøm fra stator ikke blir "resirkulert" til rotoren via regulator.
Med slik feil spiller det liten rolle om reima er stram, det blir lite belastning på reima.

Hvis du beholder spenningen og litt strømproduksjon med redusert turtall kan det tyde på at regulatoren får strøm fra dynamoen og kan sende litt til rotoren. Da vil jeg tro at børstene i alle fall har en viss form for kontakt. Der kan fortsatt være dårlig kontakt på en børste, men det kan også være at regulatoren er ute og kjører.

Det er svært lite strøm som trengs for å bringe et noenlunde friskt batteri opp i 13,5V.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...