Snusmumrikken Startet 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2017 (redigert) Hei! Skaffet meg idag en Mercury 3.5HK 4T fra 2007 som ikke gikk, uvisst hvorfor. Kjøpte den usett fra en/ei i området for noen hundrelapper. Motoren går lett rundt, var tømt for firetaktsolje. Fylte på litt firetaktsolje (som egentlig er beregnet til snøfrezer, men iflg. noen lokale så skulle ikke det være et problem overhodet. Forgasseren rant over, så renset jeg den og fikk motor igang. Startet opp fint og rolig. Begynte å hyle etter et par sek, og da slo jeg av. Nå "tørrkjørte" jeg da jeg bare ville teste før jeg la håndkle inn for kvelden, men har noen tips til hylingen? Bør jeg rense oljen og bytte til riktig olje? Evt. hvor kjøper jeg? Står at den skal romme 300ml/3dl. Har aldri hatt eller rørt en firetakter før, så har ingen peiling, he he. På forhånd, takk! Motoren ser ganske grei ut, hva er en realistisk pris å selge den for, dersom den er tipp topp? Redigert 3.Juni.2017 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
adeneo Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Kan du beskrive "hylingen" noe bedre, samt hva du mener med "tørrkjørte"? Har du kjørt motoren uten vann så kan det være impelleren som gir den lyden i det den brenner opp og smelter til en liten død klump. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 3.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 He he, svev i 4-5 sek før jeg skrudde av. Var tørrkjørt i form av ikke kjøling. Imorgen skal den få rikelig med kjøling. Hylingen var høyfrekvent, men motor svev pent. Så usikker på hvor lyd kom fra.. :hmm: Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
adeneo Svart 3.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2017 Se om det forsvinner når motoren har kjøling, i så fall er det impelleren som har gått tørt. Utover impelleren, kan det vel være nær sagt hva som helst som lager ulyder ? Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Motor føler jeg er tungstartet, men går fint nå. Ikke noe kjøling, men usikker på om bøtte var høy nok. Må gjerne gi litt gass for at den skal gå skikkelig. Men den dør ikke på tomgang eller høyere turtall (I fri, vel og merke). Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Fikk kjøling nå. Tungstartet og går forferdelig dårlig. Akkurat som om den misfirer.. Tenker at jeg bør bytte plugg på den, og evt. motoroljen. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 (redigert) høres ut som at forgasser trenger en rens , kan feks være tilstoppet lavfartsdyse / passasje, disse småmotorene er ømfindlige for slikt olje er uansett lurt å bytte, hvem vet når det er gjort sist Redigert 4.Juni.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Forgasseren er renset, gikk finere igår. :hmm: Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 lavfartsdyse/passasjer er så små at de kan være vriene å få rene. Måtte ha 3 forsøk på min 4hk , ble bra etter ultralydbad Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Hmm, spørs om jeg må få åpnet den og tatt en titt igjen da. Tok jo bare en halvtime sist, så er ikke rare jobben. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.