Amund1234 Startet 3.Juni.2017 Del på Facebook Startet 3.Juni.2017 Hei, jeg har en Yamaha 55 BET, en94 modell. Kjøpte den ifjord å gått helt greit til jeg satt den ut for en uke siden å kjørt kansje 3-4 timer i alt, plutselig datt den ned i turtall så jeg stoppet å fylte på en 5 liter på tanken, da fikk jeg den opp i turtall men så datt den ned igjen, å gikk på ganske lavt turtall,har ikke turteller så får ikke sagt turtall. Men jeg fikk den på land, da var det dårlig gnist på ene pluggen, det gnista bare inniblant, prøvde å bytte plugghette for å sjekke om det ar pluggen, men det var det ikke, så prøvde jeg å kryssbytte coilene for å sjekke om det var coilen, å viste seg å ikke være coilen, pratet med en mekaniker å han var sikker på at det var cdi boksen da, så jeg bestilte ny å satt i den, men den er like ens... så nå har jeg null ide, å håper å få noen gode svar her. Takk på forhånd:-) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.Juni.2017 Del på Facebook Svart 3.Juni.2017 Om avstand mellom svinghjulmagneter og spole er for liten kan du få "periodisk" gnist. samme om det skulle være korrosjon/rustbelegg der... Har motoren din hatt et godt liv i ferskvann hele livet? da er det lite trolig. Har du sjekket alt av jording, kabelbrudd og har du prøvd å kjøre uten kontrollerkabel, dødmann og girbryter ? Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Hvor lang avstand skal det være der da? Den har nok litt i saltvann, jeg kjøpte den ifjord å eierenhadde hat den i 2 år å visste ikke om den forgje hadde kjørt den i fersk eller salt. Er ikke dårlig coil, for da jeg kryssbytter coila blir det riktig gnist fra den andre coilen å sjelden gnist ifra den som ga god gnist. Er kontrollkabelen kabelen som går til kontrollboksen forran, å Va er girbryter? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Du har selvfølgelig forsøkt å kryssbytte pluggene også? Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 adeneo skrev 4 minutes ago: Du har selvfølgelig forsøkt å kryssbytte pluggene også? Jajaja, begge funker Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Prøvd å bytte plugghetter og ledninger? Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Vinderla skrev 5 minutes ago: Prøvd å bytte plugghetter og ledninger? Nei, men har jo kryssbytta coilene så det er god kontakt der Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Nå har jeg hatt opp svinghjulet å rensket spolene, det var er godt rustbellegg på de, men nå skinner de. Men så starta jeg opp etter å ha satt det på, men nå tåler den ikke turtall i det hele tatt. Va har skjedd? Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Hadde bytta plugger, ledninger og hetter. Hadde en motorsykkel engang som fjuska og oppførte seg rart. Hadde gnist på alle pluggene, men fikk den ikke til å gå ordenlig. Byttet alt av plugger og ledninger, og vipps så gikk den som en drøm. Av og til er det enkelt. Hvis coilene er bra og cdi er ny så er det ikke så fryktelig mye mer som kan være galt. Hvis du er sikker på at det er gnisten da. Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Vinderla skrev 44 minutes ago: Hadde bytta plugger, ledninger og hetter. Hadde en motorsykkel engang som fjuska og oppførte seg rart. Hadde gnist på alle pluggene, men fikk den ikke til å gå ordenlig. Byttet alt av plugger og ledninger, og vipps så gikk den som en drøm. Av og til er det enkelt. Hvis coilene er bra og cdi er ny så er det ikke så fryktelig mye mer som kan være galt. Hvis du er sikker på at det er gnisten da. Skal prøve på det, men den fusker ingen ting, går helt reint å fint på den ene sylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Mål kompresjon også Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 alphaman skrev for 1 time siden: Mål kompresjon også Jeg har ikke noe å måle det med Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Amund1234 skrev for 10 timer siden: 1 - Hvor lang avstand skal det være der da? 2 - Er kontrollkabelen kabelen som går til kontrollboksen forran, 3 - å Va er girbryter? 4 - Nå har jeg hatt opp svinghjulet å rensket spolene, det var er godt rustbellegg på de, men nå skinner de. Men så starta jeg opp etter å ha satt det på, men nå tåler den ikke turtall i det hele tatt. Va har skjedd? Amund1234 - beklager at jeg plutselig ble stum, er ute med båten... det er pinse vettu 1 - Avstanden finner du i verkstedmanualen til din motor. En slik manual kan du prøve å finne på nett eller laste ned mot betaling. En slik verkstedhåndbok koster noen kroner men betaler seg fort inn og er verdt pengene spør du meg... Jeg anbefaler deg å ha en slik verkstedhåndbok. Helt sikker på at du fikk Woodroof kilen (halvmånekile) på plass ved montering av svinghjul ? Du nevner at den går fint på den sylinderen som går... forklaringen på det er at når den må slepe med seg en sylinder som ikke tenner og dermed ikke gjør noe arbeid. Dermed så kan gangen høres grei ut men det er ofte fordi den går med belastning. 2 - Ja, Kontrollerkabelen er den som går mellom kontrollerboksen og motoren. Dersom det er dårlig kontakt i denne kan du få slik "ambulerende gange" 3 - Girbryter, bryter strømmen til starterinnslaget slik at ikke motoren ikke starter når den står i gir. Den sitter enten under forgasseren der girmanøverakslingen går ned til girhuset eller i kontrollboksen. 4 - Kan ikke komme på noen vettug grunn til at du ikke får opp turtall etter å ha rensket svinghjul og spoler dersom du har satt alle deler likt tilbake... og kilen er der :-) Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Kilen er der ja. Men kan den kutte tenninga på ene sylinderen ved at det er dårlig kontakt på kontrollkabelen? Syns det er rart den ikke vil starte i det hele tatt, det begynte med at den kvalte seg da jeg prøvde å gi gass så døde den helt.. alt dette etter jeg hadde opp svinghjulet. Men en annen ting, som ikke har med det å gjøre tror jeg. Da jeg hadde byttet cdi boks, så har den begynte å "hoste" litt, det gjør den også da jeg drar starteren uten at den starter.. Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 dieselfan skrev for 14 timer siden: Amund1234 - beklager at jeg plutselig ble stum, er ute med båten... det er pinse vettu 1 - Avstanden finner du i verkstedmanualen til din motor. En slik manual kan du prøve å finne på nett eller laste ned mot betaling. En slik verkstedhåndbok koster noen kroner men betaler seg fort inn og er verdt pengene spør du meg... Jeg anbefaler deg å ha en slik verkstedhåndbok. Helt sikker på at du fikk Woodroof kilen (halvmånekile) på plass ved montering av svinghjul ? Du nevner at den går fint på den sylinderen som går... forklaringen på det er at når den må slepe med seg en sylinder som ikke tenner og dermed ikke gjør noe arbeid. Dermed så kan gangen høres grei ut men det er ofte fordi den går med belastning. 2 - Ja, Kontrollerkabelen er den som går mellom kontrollerboksen og motoren. Dersom det er dårlig kontakt i denne kan du få slik "ambulerende gange" 3 - Girbryter, bryter strømmen til starterinnslaget slik at ikke motoren ikke starter når den står i gir. Den sitter enten under forgasseren der girmanøverakslingen går ned til girhuset eller i kontrollboksen. 4 - Kan ikke komme på noen vettug grunn til at du ikke får opp turtall etter å ha rensket svinghjul og spoler dersom du har satt alle deler likt tilbake... og kilen er der :-) Det er vel ganske sannsynlig at svinghjulet ikke kom riktig, husker mopeden min var slik, å da hadde svinghjulsknoten ryket å det var ikke nok koning så den bare slura. Men jeg sjekket, å det var fortsatt god gnist på den øverste pluggen, å gikk fra dårlig til ingen gnist på nederste Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 HAt av svinghjulet nå, å den knotet er knekt, så er vel det. Men hvor kan jeg få i tak i ny? Å det gnister jo ikke på den nederste pluggen nå heller Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 yamaha forhandler skaffer sporkile Hvordan ser pluggene ut da , blir den nederste fort våt? Tenkerat om det feks lekker bensin i membranen i bensinpumpa så vil pluggen drukne og miste gnisten. Har også vært borti feil på coil som bare kom under belastning. husker ikke, er det separate coiler på denne eller en felles med 2 uttak? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Amund1234 Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 ivar skrev 1 time siden: yamaha forhandler skaffer sporkile Hvordan ser pluggene ut da , blir den nederste fort våt? Tenkerat om det feks lekker bensin i membranen i bensinpumpa så vil pluggen drukne og miste gnisten. Har også vært borti feil på coil som bare kom under belastning. husker ikke, er det separate coiler på denne eller en felles med 2 uttak? Den blir våt ja, for det er jo ikke no gnist på den, sitter to coiler på den ja Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Men da jeg tar den ut å tørker den å tar den inntil gods så er det ikke gnist da heller Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 ikke alltid det hjelper å tørke av pluggen. Men ikke gnist om du prøver med ny plugg da heller? Slikt er forvirrende å feilsøke på .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Amund1234 Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 ivar skrev 13 minutes ago: ikke alltid det hjelper å tørke av pluggen. Men ikke gnist om du prøver med ny plugg da heller? Slikt er forvirrende å feilsøke på .. Har prøvd med splitter ny plugg også, null gnist Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Nå går den på begge sylinderene. Var rust på spolene, å da jeg satt på svinghjulet strammet jeg ikke svinghjulsmutteren godt nok så knoten knakk, men fikk på ny å stramme mutteren med en muttertrekker å da starta den å går nå på begge sylinderene Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 denne skal vel helst trekkes med moment Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 "gnister av og til" kan være feil justerte spoler, rust på spoler, coil (feiler når den blir varm eller ved eks 3000rpm) eller den fabelaktige woodroof kilen... Er enig i at feil på kontroller kabelen ikke typisk er årsaken når bare en krets er uten gnist, men når du har en av og til feil kan det skylles dårlig kontakt på pinner i kontakt, kabelsko, batterisko osv Sitér dette innlegget Link to post
Amund1234 Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2017 Nå gnister den ikke i det hele tatt lenger, fortsatt ikke plugg eller coil, å cdi er splitter ny Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.