Jump to content

Yamaha 55 BET går kun på en sylinder

Amund1234

Recommended Posts

Hei, jeg har en Yamaha 55 BET, en94 modell. Kjøpte den ifjord å gått helt greit til jeg satt den ut for en uke siden å kjørt kansje 3-4 timer i alt, plutselig datt den ned i turtall så jeg stoppet å fylte på en 5 liter på tanken, da fikk jeg den opp i turtall men så datt den ned igjen, å gikk på ganske lavt turtall,har ikke turteller så får ikke sagt turtall. Men jeg fikk den på land, da var det dårlig gnist på ene pluggen, det gnista bare inniblant, prøvde å bytte plugghette for å sjekke om det ar pluggen, men det var det ikke, så prøvde jeg å kryssbytte coilene for å sjekke om det var coilen, å viste seg å ikke være coilen, pratet med en mekaniker å han var sikker på at det var cdi boksen da, så jeg bestilte ny å satt i den, men den er like ens... så nå har jeg null ide, å håper å få noen gode svar her. Takk på forhånd:-)

Om avstand mellom svinghjulmagneter og spole er for liten kan du få "periodisk" gnist. samme om det skulle være korrosjon/rustbelegg der...

Har motoren din hatt et godt liv i ferskvann hele livet? da er det lite trolig.

Har du sjekket alt av  jording, kabelbrudd og har du prøvd å kjøre uten kontrollerkabel, dødmann og girbryter ?

Hvor lang avstand skal det være der da? Den har nok litt i saltvann, jeg kjøpte den ifjord å eierenhadde hat den i 2 år å visste ikke om den forgje hadde kjørt den i fersk eller salt. Er ikke dårlig coil, for da jeg kryssbytter coila blir det riktig gnist fra den andre coilen å sjelden gnist ifra den som ga god gnist. Er kontrollkabelen kabelen som går til kontrollboksen forran, å Va er girbryter?

Hadde bytta plugger, ledninger og hetter. Hadde en motorsykkel engang som fjuska og oppførte seg rart. Hadde gnist på alle pluggene, men fikk den ikke til å gå ordenlig. Byttet alt av plugger og ledninger, og vipps så gikk den som en drøm. Av og til er det enkelt. Hvis coilene er bra og cdi er ny så er det ikke så fryktelig mye mer som kan være galt. Hvis du er sikker på at det er gnisten da. 

Vinderla skrev 44 minutes ago:

Hadde bytta plugger, ledninger og hetter. Hadde en motorsykkel engang som fjuska og oppførte seg rart. Hadde gnist på alle pluggene, men fikk den ikke til å gå ordenlig. Byttet alt av plugger og ledninger, og vipps så gikk den som en drøm. Av og til er det enkelt. Hvis coilene er bra og cdi er ny så er det ikke så fryktelig mye mer som kan være galt. Hvis du er sikker på at det er gnisten da. 

Skal prøve på det, men den fusker ingen ting, går helt reint å fint på den ene sylinderen.

Amund1234 skrev for 10 timer siden:

1 - Hvor lang avstand skal det være der da?

2 - Er kontrollkabelen kabelen som går til kontrollboksen forran,

3 - å Va er girbryter?

4 - Nå har jeg hatt opp svinghjulet å rensket spolene, det var er godt rustbellegg på de, men nå skinner de. Men så starta jeg opp etter å ha satt det på, men nå tåler den ikke turtall i det hele tatt. Va har skjedd?

Amund1234 - beklager at jeg plutselig ble stum, er ute med båten... det er pinse vettu :flag_bp:

1 - Avstanden finner du i verkstedmanualen til din motor. En slik manual kan du prøve å finne på nett eller laste ned mot betaling. En slik verkstedhåndbok koster noen kroner men betaler seg fort inn og er verdt pengene spør du meg... Jeg anbefaler deg å ha en slik verkstedhåndbok.

Helt sikker på at du fikk Woodroof kilen (halvmånekile) på plass ved montering av svinghjul ? 

Du nevner at den går fint på den sylinderen som går... forklaringen på det er at når den må slepe med seg en sylinder som ikke tenner og dermed ikke gjør noe arbeid. Dermed så kan gangen høres grei ut men det er ofte fordi den går med belastning.

2 - Ja, Kontrollerkabelen er den som går mellom kontrollerboksen og motoren. Dersom det er dårlig kontakt i denne kan du få slik "ambulerende gange"

3 - Girbryter, bryter strømmen til starterinnslaget slik at ikke motoren ikke starter når den står i gir. Den sitter enten under forgasseren der girmanøverakslingen går ned til girhuset eller i kontrollboksen.

4 - Kan ikke komme på noen vettug grunn til at du ikke får opp turtall etter å ha rensket svinghjul og spoler dersom du har satt alle deler likt tilbake... og kilen er der :-)

Kilen er der ja. Men kan den kutte tenninga på ene sylinderen ved at det er dårlig kontakt på kontrollkabelen? Syns det er rart den ikke vil starte i det hele tatt, det begynte med at den kvalte seg da jeg prøvde å gi gass så døde den helt.. alt dette etter jeg hadde opp svinghjulet. Men en annen ting, som ikke har med det å gjøre tror jeg. Da jeg hadde byttet cdi boks, så har den begynte å "hoste" litt, det gjør den også da jeg drar starteren uten at den starter.. 

dieselfan skrev for 14 timer siden:

Amund1234 - beklager at jeg plutselig ble stum, er ute med båten... det er pinse vettu :flag_bp:

1 - Avstanden finner du i verkstedmanualen til din motor. En slik manual kan du prøve å finne på nett eller laste ned mot betaling. En slik verkstedhåndbok koster noen kroner men betaler seg fort inn og er verdt pengene spør du meg... Jeg anbefaler deg å ha en slik verkstedhåndbok.

Helt sikker på at du fikk Woodroof kilen (halvmånekile) på plass ved montering av svinghjul ? 

Du nevner at den går fint på den sylinderen som går... forklaringen på det er at når den må slepe med seg en sylinder som ikke tenner og dermed ikke gjør noe arbeid. Dermed så kan gangen høres grei ut men det er ofte fordi den går med belastning.

2 - Ja, Kontrollerkabelen er den som går mellom kontrollerboksen og motoren. Dersom det er dårlig kontakt i denne kan du få slik "ambulerende gange"

3 - Girbryter, bryter strømmen til starterinnslaget slik at ikke motoren ikke starter når den står i gir. Den sitter enten under forgasseren der girmanøverakslingen går ned til girhuset eller i kontrollboksen.

4 - Kan ikke komme på noen vettug grunn til at du ikke får opp turtall etter å ha rensket svinghjul og spoler dersom du har satt alle deler likt tilbake... og kilen er der :-)

Det er vel ganske sannsynlig at svinghjulet ikke kom riktig, husker mopeden min var slik, å da hadde svinghjulsknoten ryket å det var ikke nok koning så den bare slura. Men jeg sjekket, å det var fortsatt god gnist på den øverste pluggen, å gikk fra dårlig til ingen gnist på nederste

yamaha forhandler skaffer sporkile

Hvordan ser pluggene ut da , blir den nederste fort våt?   

Tenkerat om det feks lekker bensin i membranen i bensinpumpa så vil pluggen drukne og miste gnisten. 

Har også vært borti feil på coil som bare kom under belastning. husker ikke, er det separate coiler på denne eller en felles med 2 uttak?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 1 time siden:

yamaha forhandler skaffer sporkile

Hvordan ser pluggene ut da , blir den nederste fort våt?   

Tenkerat om det feks lekker bensin i membranen i bensinpumpa så vil pluggen drukne og miste gnisten. 

Har også vært borti feil på coil som bare kom under belastning. husker ikke, er det separate coiler på denne eller en felles med 2 uttak?   

Den blir våt ja, for det er jo ikke no gnist på den, sitter to coiler på den ja

ikke alltid det hjelper å tørke av pluggen.  Men ikke gnist om du prøver med ny plugg da heller?    

Slikt er forvirrende å feilsøke på .. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

"gnister av og til"  kan være feil justerte spoler, rust på spoler, coil (feiler når den blir varm eller ved eks 3000rpm) eller den fabelaktige woodroof kilen...

Er enig i at feil på kontroller kabelen ikke typisk er årsaken når bare en krets er uten gnist, men når du har en av og til feil kan det skylles dårlig kontakt på pinner i kontakt, kabelsko, batterisko osv 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...