Fantino Startet 4.Juni.2017 Del på Facebook Startet 4.Juni.2017 Skulle ta meg sammen og oppdatere software i dag. Prøvde å få koplet plotteren til Wi-Fi iht bruksansvisning, men skjermen som skal vise tilgjengelige nett er helt blank. Slo Wi-Fi av og på noen ganger samt prøvde å sette opp hotspot på mobil, men den var like blank uansett. Noen som har tips? (Her skulle bildet jeg glemte å ta av skjermen stått...) Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Er ikke sikker på om du kan gjøre det på den måten, mulig du må laste ned på cf/sd kort og oppdatere via det på samme måte som på f.eks C-80? http://www.raymarine.com.au/knowledgebase/index.cfm?view=3765 Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Tror det er samme opplegg som på min. Her må jeg gjøre følgende: sett på wifi på plotteren. Dette nettet må jeg koble mobilen til. Det er altså plotteren som lager wifi nettet. Passordet finner du på plotteren så bruker jeg 4G på mobilen for å laste ned oppdateringene. Jeg har lastet ned sw versjon 19.ettellerannet på min plotter. Om du bruker RCU fjernkontroll så vær obs på at det er en bug i denne sw slik at RCUen ikke kobler seg automatisk til via bluetooth. Den ble rapportert inn i går Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 På min e127 kan jeg velge om plotteren skal lage wifi-nettet, eller om jeg skal koble meg på et eksisterende nett. Denne funksjonen kom med LightHouse II R15. Dersom din versjon er eldre enn dette, tror jeg du må kjøre oppdatering via brikke først. For oppdateringer kobler jeg plotteren til 4G-routerens wifi-nett. Det er bare tut-og-kjør. Vær obs på at plotteren bare støtter 2.4GHz wifi. 5GHz ser den ikke. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Takker for tips! @Bitteliten Prøver denne først! @kjerosHar SW versjon 14.etellerannet. Prøver Bittelitenmetoden først. Går det skeis får jeg prøve brikke. Men merkelig da det slås fast i manualen at den skal kunne koples til, også i den versjonen som ligger på plotter og som jeg regner med gjenspeiler nåværende softwareversjon. Router står på 2.4 MHz. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 (redigert) Stemmer at denne funksjonen kom med en sw oppgradering tidlig i fjor sommer. Før det måtte jeg oppgradere med brikke Redigert 4.Juni.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Aha. Utrolig forvirrende med alle de der funksjonene. Uansett, er det denne brikken jeg må ta med hjem da? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Nei, det er kartet som er på den. Du må han en annen microSD og legge oppdateringen på den. Når du skal oppdatere så tar du ut kartbrikken og setter inn den med oppdateringen på. Når oppdateringen er ferdig så setter du inn igjen kartbrikken Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Supert. Har ørten slike liggende hjemme til div Arduino-prosjekter osv. Siden vi er på 'temaet': Kan jeg evt oppdatere kartbrikke via Wi-Fi etterpå da? Det kommer slikt gnål om at abonnementet på 'Alltid oppdatert' Navionics er utgått. Har tatt det piano siden de fleste holmer og skjær ligger i ro, men siden jeg er i gang skulle jeg kanskje ordnet det også.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Tror du må ha Navionics også på telefonen eller nettbrett da. Er litt usikker på hvordan den da oppdaterer kartene, men tror det bare er snakk om en synkronisering. Prøvde å gjøre det ifjor, men syntes det funket dårlig så jeg tar ut kartbrikken og oppdaterer den i en PC. Syntes det fungerte mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Takk for svar. Da blir den med hjem den også :-) Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Fantino skrev for 3 timer siden: @kjerosHar SW versjon 14.etellerannet. Prøver Bittelitenmetoden først. Går det skeis får jeg prøve brikke. Men merkelig da det slås fast i manualen at den skal kunne koples til, også i den versjonen som ligger på plotter og som jeg regner med gjenspeiler nåværende softwareversjon. Router står på 2.4 MHz. Før versjon 15 er wifi-støtten på plotteren kun til bruk med RayView og RayControl. Det vil si at plotteren som lager wifi, og nettbrett/mobiler kan koble seg til for skjermdeling. Du må bruke en brikke for å komme deg opp på versjon 17. Deretter tar du fremtidige oppgraderinger over wifi. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Fantino Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Det høres bra ut. Jeg kikket gjennom 'revision notes' fra 14.xx til 17, men fant ingenting om det. Men jeg ser av instruksjonene at det er ting som mangler i menyene hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Husk at det IKKE er kartbrikken du skal bruke. Sw laster du ned på egen brikke på pc. Ta ut kartbrikken av plotteren. . Sett inn brikke med ny sw. Start plotter. Oppdateringen starter da automatisk. Har du ruter og wps du vil ta vare på må du ta backup til egen brikke før du oppdaterer sw Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 4.Juni.2017 Del på Facebook Svart 4.Juni.2017 Fantino skrev 1 time siden: Det høres bra ut. Jeg kikket gjennom 'revision notes' fra 14.xx til 17, men fant ingenting om det. Men jeg ser av instruksjonene at det er ting som mangler i menyene hos meg. Sjekk de første avsnittene HER. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Fantino Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Ja, fant det når jeg leste en gang til nå i kveld/natt. Det er øynene en først blir blind på Eller skal de ha det Raymarine, at de klarer å gjøre dette rimelig komplisert.. Bootloader meg her og der, på separat SD-kort. Hvisomatte dersomatte i readme-filer rundtomkring. Satser på å få R19 innstallert på MFD, så får den finne ut resten når jeg forhåpentligvis kommer på nett med den. Autopilot SPX10 har tydeligvis siste programvare allerede (3.05), så da er det bare P70 som må oppgraderes i tillegg. Fant ingenting på Radom RD424D så da slipper jeg det også. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Mener å huske at firmware til P70 ligger i samme fil som til plotteren, så det skal oppgradere p70'en automatisk etter at plotter er oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Mulig det er komplisert med eldre versioner, men jeg kobler MFD til Internett via tilgjengelig wifi så kan jeg oppdatere alle enheter via menyen på plotter. Superenkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Det er vel straffen jeg får for å ikke gjøre noen oppdateringer før nå ?.. La merke til at p70 var inkludert i R19-pakken ja, men tok med disse bootloadergreiene på et eget kort da det var uklart om jeg ville trenge de. Likte dårligere at R4-software til Evolution AP også var 'bundlet' da jeg har eldre modell som tydeligvis ikke oppdateres lenger (SPX10 med v3.05). Moment of truth snart nå.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Jeg leser alltid release notes på sw på Evolution, fordi oppdatering her gjerne krever at man kalibrerer piloten på nytt. For at jeg skal oppgradere sw må det være noe som har verdi for mitt bruk. Samme gjelder i og for seg plotter. Funker det så la det være inntil det kommer nye funksjoner som er nyttige for deg Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Godt tips ?. Har hatt litt samme filosofi. En PC blir sjelden raskere av å bli oppgradert! Ser at autopiloten min har nyeste software så det er kun Lighthouse jeg trenger oppgradere for å få muligheten til å oppgradere senere via Wi-Fi. Men det gikk dårlig. Grrrrr. Går det an å kjøre 'verifisering' av filene? Får evt laste ned på nytt og sammenligne filstørrelser.. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Formater kortet på nytt, og pakk ut til kortet igjen. Kan være greit å velge "løs ut" før du tar kortet ut av pc'en. Eventuelt et annet kort.. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Ja, får prøve det. Og så skal jeg studere filstørrelsen. Tviler egentlig på at det var feil med selve download. Har et 8 Gb kort så det skal ikke være for stort heller, men har ligget her en stund så formatering er sikkert lurt. Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 5.Juni.2017 Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Nå vet ikke jeg hvilket operativsystem du bruker for å sjekke filer med, men på mac og linux så kan du i terminalen bruke programmet md5 for å lage en md5-sjekksum av filen for på den måten å verifisere om en fil er samme fil som en annen selv om filstørrelse skulle være mindre eller større. maskinnavn:folder user$ md5 fil_som_du_vil_sjekke.filending MD5 (fil_som_du_vil_sjekke.filending) = 1218ebcc430631edda93014cae8cbac0 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2017 Win10.. Mener det fantes en sånn 'compare'-funksjon i gamle DOS. Får sjekke når jeg er ferdig å reformattere. Lager ett kort via Win10 format og ett via SDFormatter så får jeg se om den svelger i alle fall ett av de. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.