mortya Startet 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2017 Hei. Vet noen med sikkerhet hva disse her er. Hvor kobler jeg på hva? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Du må nesten forklare dette litt nærmere. Er det fabrikk-marinisert motor, F-Sabb f.eks.? Har motoren 2-polet elektrisk anlegg? Har du tegninger? Er det 2 givere? Hvor på motoren sitter de? hvor mange ledninger skal kobles til hver av dem? Hva er den kabelen som er vist på bildet, ser ut som om den er ny og har en påstøpt del i enden? Sitér dette innlegget Link to post
hentor Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 (redigert) Ofte er det 2st givere for oljetrykk og kjølevæske temp. 1st til tenningssentralen (alarm) og 1st til eksternt instrument som viser faktisk verdi. De sitter selvsagt i sammenheng med olje bunnpanne, olje påfylling eller olje filter. De for kjøletemp i direkte kontakt med kjølevannet. Det ser ut som den som er tilkoblet er oljetrykk for tenningssentralen, får du lys i oljelampen og templampen ved tenning på og de slukker når motor starter? Ikkje bra å kjøre uten overvåking på oljetrykk og motortemp. Redigert 4.Juni.2017 av hentor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Her er kopi av koblingsskjema til 2704 ET frå Ford-Sabb. Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Gudrun Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Den nederste du har bilde av kan minne litt om en turtallsgiver.... Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Da førsta bilde er oljetrykk giver Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 4.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Denne motoren er ikke i båt, står i garasjen. Jeg som har klargjort ledninger på nederste bilde. Nederste bilde er rett over akselen ned til oljepumpen. Tror ingen av de er til kjølevann. Jeg er på leit etter giver til oljelampen, oljealarmen (er vel samme giver?) og oljetrykksmåleren. Takk for skjema. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 4.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2017 Hvis jeg ikke husker helt feil nå, er oljetrykket på venstre side av motoren. En minus på den ene polen og til instrumentet på den andre. Hvis den andre giveren står på høyresiden litt opp på blokka, er det mest sannsynlig turtallsgiver som er montert med uttak fra kamaksel. 2728 har ikke den muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 dakota skrev for 21 timer siden: Hvis jeg ikke husker helt feil nå, er oljetrykket på venstre side av motoren. En minus på den ene polen og til instrumentet på den andre. Hvis den andre giveren står på høyresiden litt opp på blokka, er det mest sannsynlig turtallsgiver som er montert med uttak fra kamaksel. 2728 har ikke den muligheten. Takk, ja dette jeg kom frem til også. Den andre er på høyre siden ja. Den på venstre kan jeg koble til oljelampa og oljetrykksmåleren? Eller må jeg ha en egen for lampa og evt alarmen? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Var derfor jeg spurte om bl.a. dette tidligere i tråden, men som du ikke svarte på. Med 2 isolerte kontakter (første bilde) er det 2 muligheter: -Giveren er 2-polet og har kun oljetrykk. -Giveren er 1-polet og har både lys/alarm-bryter og trykk-potensiometer. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 ser ut som den eine koplinga er merka med G den skall til innstrumentet, så er da berre å identifisere ka som står på den andre koplinga.eg har alarm og innstrument på min,men der er da 3 koplinger. Sitér dette innlegget Link to post
mortya Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Jeg setter bare over bryterne/følerne på motoren som er i båten så blir alt likt som det har vært. Ser på koblingskjemaet at den ene der er turtall ja, men det tar jeg ut på dynamoen min. Det skjemaet var forresten bra:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.