
alf-inge
Min D1-13 blåser ut en slump hvert 4.-5.-6. sekund på tomgang. Tror jeg. Så øker det noe med økende turtall. Ved 2000 omdr. blåser det ut vann hvert eller hvert andre sekund. Sånn omtrent. Så lenge det kommer vann, og motoren ikke går varm, er det vann nok, etter min mening.
Lang eksosslange med svanehals høyt over vannlinja skaper ikke problemer med motorens evne til å presse ut vannet, iallefall ikke med originalimpeller. Jeg hadde svært lang svanehals lagt i en stor bue helt oppunder akterdekket, uten å observere mangelfull kjøing eller mangel på vann i eksosen.
Men vær litt forsiktig med for lang/høy svanehals mellom lyddemper og utløp. Jeg fikk saltvann inn i motoren via eksosventilene på grunn av min overdimensjonerte svanehals. Vannet som stod i eksosslangen når jeg stoppet motoren, rant tilbake til lydpotta, fylte den opp, og rant videre til motoren. Etter å ha kuttet 1,2 m på lengden og fått høyden ned i de nødvendige 30 cm over vannlinja ved krenging var problemet borte.