Jump to content

Bygge om 9,8 hk Tohatsu til rattstyring

Hallaron

Recommended Posts

Hei, første innlegg på mange år :-) Har en 14 fots jolle som har ligget i hagen i et par år. Samtidig har jeg en 9,8 HK påhenger og en datter som ønsker seg en jolle å komme ut på sjøen med. Påhengeren er med styrekult, mens det står et ratt med telefleks i båten. Har akkurat startet påhengeren og sjekket at den går greit. Båtplassen ble rigget i går så er det bare å få motoren på båten og koblet opp det hele. Etter litt surfing virker det som om jeg må ha deler for 4 til 6 tusen kroner for å bygge om til styring med kontrollboks og ratt. Det kan jo være jeg bare må bite det i meg og kjøpe delene, men jeg lurer på om noen har noen har gjort dette før og har noen tips til å gjøre det rimeligere..     

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Min erfaring: ombyggingskitet til motoren ca 2000. Kontrollboks universal 900. Kabler ca 1000, men det hørtes ut som noe allerede sto i jolla?  

Alternativt selger du motoren og kjøper en ny med elstart - da er den klargjort med nødvendig kit, og summen av brukt påhenger pluss deler blir ikke nødvendigvis rimeligere enn ny motor.

Nå har jeg "bitt det i meg" to ganger, og både koblet opp en Tohatsu 9.8 og en Suzuki 9.9..... billigere å kjøpe gull enn noen av disse delene.

Å kjøre jolla med styrkult er selvfølgelig et alternativ, men den er nok i utgangspunktet laget for rattkonsoll. Det blir litt "krøkkete" å kjøre den med styrekult, selv om det er absolutt et alternativ. Type jolle? -Gudene vet, den er ca 14 fot, men produsent aner jeg ikke. Jeg er egentlig båtlaus nå for tiden, etter samlivsbrudd. Denne jolla kjøpte jeg for en tusenlapp da det var hull i bunnen på den, fort gjort å lappe den, men etter det ble den liggende. Plutselig hadde jeg to tenåringsdøtre der den ene hadde båt og den andre ikke. En kompis ville låne meg en båtplass, så da var det jo bare å hive seg rundt og sette i gang prosjekt jolle NR 2.. 

...og det er absolutt et alternativ å selge motoren og kjøpe en tilsvarende med all "leamikk" i en pakke.. - Hadde bare sett for meg at jeg skal slippe unna litt rimelig denne gangen :-(  

Redigert av Hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

• 7 år senere...
Hallaron skrev On 4.6.2017 at 17.38:

Hei, første innlegg på mange år :-) Har en 14 fots jolle som har ligget i hagen i et par år. Samtidig har jeg en 9,8 HK påhenger og en datter som ønsker seg en jolle å komme ut på sjøen med. Påhengeren er med styrekult, mens det står et ratt med telefleks i båten. Har akkurat startet påhengeren og sjekket at den går greit. Båtplassen ble rigget i går så er det bare å få motoren på båten og koblet opp det hele. Etter litt surfing virker det som om jeg må ha deler for 4 til 6 tusen kroner for å bygge om til styring med kontrollboks og ratt. Det kan jo være jeg bare må bite det i meg og kjøpe delene, men jeg lurer på om noen har noen har gjort dette før og har noen tips til å gjøre det rimeligere..     

Hei, begynner å bli noen år siden hva slags løsning gikk du for her? Har samme motor og lurte på å gjøre det samme.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...