Otto Eng
Da har jeg klokket inn drøyt 40 timer med Ibiza 760 og Yamaha V8 350 bakpå. Udelt en positiv opplevelse. Den ekstra tyngden bak gjør at jeg i mye mindre grad må trimme ut motoren maksimalt slik jeg gjorde med den "gamle" 760'en med Yamaha 300. Forbruket er ganske likt i fartsområdet opp til 35 knop, men i maksområdet ligger det drøye 20 liter over V6 300.
Maksimal hastighet jeg har logget på GPS, er 55 knop med denne motoren, men selv med 7 personer om bord, hadde den ingen problemer med å dra over 50 knop så det er en forskjell i toppfart fra 300 hk. Uansett ikke så viktig, men mer artig er den rå akselerasjonen når man ligger i plan og dytter spaken i vater. Bare et herlig brøl i hekken og skyvet er enormt, båten oppleves vesentlig mer sporty og rå enn med 300 hk. Skroget tåler også farten og krefter ift stabilitet, men der man aldri kunne gjøre noe galt med 300 hk opp til 45-47 knop, skal man vite hva man håndterer når det drar godt over 50. Hadde ikke latt en 18 åring dra på guttetur med denne for å si det sånn ;-)
Totalt sett, svært fornøyd med oppgraderingen. Spesielt lyd og dreiemoment som sagt, marsjer greit 23-25 knop på lave 3000 omdreininger i rolig sjø med forbruk på 37-38 liter pr time. Også det visuelle selvsagt, 5,3 liter V8 som outboards, "ser sinnsykt beist ut" som noen sa til meg ;-) Konklusjonen er vel at V6 300 hk er mer enn tilstrekkelig, men V8 350 gir båten det lille ekstra som den fortjener for den som har glede av dette, og jeg er en av dem :-) V8 gjør båten rett og slett svært lite påvirket av hvor mange du har om bord ift planing og toppfart. Og jeg lå også side om side i fjorden med en Uttern 77 med 400 Verado R som "yppet", den ble regelrett "parkert" av Ibiza 760T med Yamaha V8 på sekunder uten fullt pådrag en gang...