Jump to content

Ny båt - 2007 Inter 9300


AJ82

Recommended Posts

Da ble det ny båt igjen, 3. på ett år. Men etter at det kom et nytt familiemedlem i våres fant vi ut at vi "måtte" gå fra daycruiser og få oss en skikkelig turbåt. Ble også såpass solgt på båtlivet i fjor at vi var ganske bestemte på at vi ville ha en båt for lengre turer nå.

 

Etter å ha vært på Finn 10 ganger og dagen i hele vinter og diverse utflukter for å se på båter fant vi til slutt en 5 min hjemmefra. Endelig en båt som fungerer både med takhøyde og soveplass for oss som rundt 1.90. Etter å ha sett på Inter var det ingen vei tilbake, plutselig føltes de andre alternativene små. Denne har god takhøyde hele veien, soveplassene er både brede og lange og liker kvalitetsfølelsen i den. At det i tillegg var snakk om aksling og en 222hk Yanmar med bare 400 timer var enda et pluss :) Båten har kun hatt en eier siden ny, med unntak av i fjor. Da ble båten flyttet fra Østfold til Telemark, men grunnet en kone som ikke likte sjølivet ble den lagt ut for salg igjen. Heldigvis har den også denne sommeren fått bra med stell.

 

Båten, eller Tulla 2 som første eier har kalt den, blir lagt på vannet tirsdag og løpende oppdateringer vil komme. Den bærer preg av meget bra vedlikehold, så blir nok små justeringer i første omgang, samt å holde den like strøken. Av "større" ting jeg vurderer først er å kle om interiør til Niroxx type stoff, samt forlenge badeplattform og legge teak på den. Ellers er det bare planlagt stell og kos :)

 

Tar gjerne imot tips og kommentarer.

 

IMG_0441.JPG

IMG_0442.JPG

IMG_0443.JPG

Link to post
  • 1 måned senere...

Hvordan er drivstofforbruk så langt? Det er et stort tema hos oss når vi ser etter ny båt. Er ganske bortskjemt med ca. 6-8 lt/time på en 24 fots med 125 hk diesel og en marsjfart på 8-10 knop. Må regner med mye mer forbruk når vi går opp i både i størrelse og fart på ny båt men 40 – 50 liter/timer er langt over min smertegrense.

Er forresten veldig keen på Inter 9000 nå. Ser ut til å være midt i blinken for oss.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Da har vi kjøpt en nye skikkelige overmadrasser til alle sengeplasser. Kommer til å sove som et barn :) Har også fått og akseptert et tilbud om å trekke om stoler og puter i Niroxx etter sesongen. Må bare bestemme meg for om det blir grå eller antrasitt, og evt om jeg skal ha sømmer og piping i andre nyanser. På fargeprøvene jeg har mottatt virker det som gråfargen har veldig mye grønt i seg, så heller mot antrasitt som hovedfarge.

 

Legger ved et par bilder av interiøret slik det er idag. Hvit sky, med blå piping. 

 

IMG_0018.JPG

IMG_0019.JPG

IMG_0020.JPG

Link to post
PiperBill skrev On 30.7.2017 at 12.18:

Hvordan er drivstofforbruk så langt? Det er et stort tema hos oss når vi ser etter ny båt. Er ganske bortskjemt med ca. 6-8 lt/time på en 24 fots med 125 hk diesel og en marsjfart på 8-10 knop. Må regner med mye mer forbruk når vi går opp i både i størrelse og fart på ny båt men 40 – 50 liter/timer er langt over min smertegrense.

Er forresten veldig keen på Inter 9000 nå. Ser ut til å være midt i blinken for oss.

 

Vår første båt var en gammel Scand Baltic med en 97 modell KAMD42 motor på 218 hk. Jeg var helt uten erfaring, og selvsagt veldig spent på hvor mye diesel vi kom til å bruke. Man hadde jo hørt om hvor dyrt det var med båt... :smiley:

Erfaringen var at vi ikke tenkte særlig over det. Gikk nok en god del i kosefart, men også en del i 18-20 knop.

Etter to år byttet vi til nåværende båt på 35 fot. Veldig spent igjen, selvsagt, men vi går nok enda mer i kosefart (7 knop) nå enn det vi gjorde med Balticen.

 

Jeg har aldri målt veldig nøyaktig, men jeg har et eksempel med nåværende båt:

Vi fylte tankene i Utgårdskilen på Hvaler og dro på to ukers tur til Sverige. Snudde ved Grundsund. På hjemtur fylte vi i Utgårdskilen igjen, og da regnet jeg i det minste ut hva vi hadde brukt i timen. Utseilt distanse husker jeg ikke, men jeg har det i loggen et sted.

Uansett; denne turen med blandet kjøring, dog sjelden i plan, utgjorde 12 l/t i forbruk. Båten veier nok drøye 7 tonn ferielastet. En motor på aksling

 

Poenget mitt er at du i veldig stor grad styrer forbruket selv. Du kan jo bruke så mye drivstoff som helst hvis ferden alltid går i plan, og du flytter deg hele tiden.

 

Lykke til i jakten på ny båt!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
  • 3 uker senere...
On 3.8.2017 at 6:30 PM, AJ82 said:

Da har vi kjøpt en nye skikkelige overmadrasser til alle sengeplasser. Kommer til å sove som et barn :) Har også fått og akseptert et tilbud om å trekke om stoler og puter i Niroxx etter sesongen. Må bare bestemme meg for om det blir grå eller antrasitt, og evt om jeg skal ha sømmer og piping i andre nyanser. På fargeprøvene jeg har mottatt virker det som gråfargen har veldig mye grønt i seg, så heller mot antrasitt som hovedfarge.

 

Legger ved et par bilder av interiøret slik det er idag. Hvit sky, med blå piping. 

 

IMG_0018.JPG

IMG_0019.JPG

IMG_0020.JPG

 

Flott båt dere har fått dere. Har lenge ønsket meg en Inter 9300 selv.

Det er bare å nyte de fine dagene vi har igjen før høsten kommer for fullt.

 

Er det lov å spørre sånn ca. hvor mye du må ut med for å trekke om putene?

Har selv en båt der vi vurderer å få trukket om, men er ikke helt bestemt ennå.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...