Jump to content

E-tec 90HK 2010 mod - Sviver på kun to sylindre, tips til feilsøking o.l? "Ny" motor..


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

 

Ble et spontankjøp gjort idag. Ble kjøp av en Evinrude 90HK fra 2010. Kun kjørt i underkant av 140 timer i ferskvann.

 

Motor har vært på service og gjort masse med. Den ble solgt som at den trenger service/rep. Karen hadde sendt den inn på "old school" verksted, dvs. ikke en autorisert Evinrude forhandler. De har ikke funnet problemer.

 

Motoren sviver nå bare på to sylindre.. 


Er det mest sannsynlig en fuel injector som har failet? Noen som vet hvordan teste, evt bytte dette? Regner at man må inn på verksted?

 

Vi er godt vandt med verktøy og skruing, men kun på forgassertotakter motorer. 

 

Jeg tenker at jeg må sjekke komp, så gnist på alle pluggene (er visst gjort og de er bra) så personlig etter å ha lest på nettet, så tror jeg at en injector har failet/blitt defekt, og må byttes. 

 

Kan man bruke injectoren fra de andre sylindrene for å teste evt? Hva er pris for å få byttet slikt?

 

Andre tips'n tricks mottas med stor takknemlighet! Blir en ny "verden" for meg.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Dette er kun nummer tre, i år. :giggle:

 

Alle kjøpene (så langt iallefall), har jeg gått i pluss med stor margin, så slo til igjen. Ble båt, motor og henger til en lav sum. Så selger jeg Alicraften m/ henger og motor når jeg får denne fikset. Må også få solgt Ranaen. He he.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Ble en Shetland 570. Ikke sikkert jeg beholder båten, men ble visst renovert for 7 år siden, så virker den fristende, selv om den ikke akkurat ser noe særlig ut..

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=97746306

 

Nyere kalesje osv. Ganske bra stand ser det ut som. :-)

 

Fordelen med denne, er at den har nyere kalesje, er ferdig, fint stand (til å være en eldre dame) og alt er "ferdig". Alicraften er et lettere oppussingsobjekt.

 

Har du hørt noe om Shetland, greie båter?

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Renset alle injectorene, byttet den øverste med en "ny" (dvs overhalt). Justert alt av innstillinger samt oppdatert programvaren til den seneste versjonen. 


Bensinpumpen og gasspsjeldføler var byttet av amatørverkstedet, og for en pris på det.. Men var jo byttet før vi fikk motor.

 

Nå starter motor og sviver som om den er ny. Var som en ny motor sa han, under 150 timer og ferskvannskjølt, er jo en drøm. Han byttet nylig ut en 250HK E-TEC som hadde gått 2500 timer (Taxibåt mener jeg han nevnte) til nyere, bare pga. rutine. Så tror at disse motorene er gode som gull.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...