Jump to content

Seilbåt som studenthybel, vedlikehold og verditap på båt fra 1980 kontra 2000- tallet.

Simen Moe

Recommended Posts

Hei!

Jeg flytter til Oslo i løpet av sommeren og ønsker å realisere drømmen jeg har om å bo i seilbåt. Etter å ha sett på både det ene og det andre er jeg usikker på hvor mye det er fornuftig å bruke på båt. Som student har jeg begrenset budsjett og har for det meste sett på båter fra midten av 1980-tallet. Disse har gjerne relativt nye seil og motor, men er ikke så praktiske eller like godt utnyttet som nyere båter. Det er også noen båter fra tidlig 2000-tallet som (akkurat) er innenfor budsjettet. Dette blir noe helt annet å bo i, men i mange tilfeller er motor og seil like gammelt, hvis ikke eldre, enn i båtene fra 80-tallet. 

Nå ble dette bare rabling, men det jeg lurer på er om noen av dere erfarne båtfolk har noen erfaringer å dele i forhold til kjøp av gammel eller ny båt? Er det nødvendigvis slik at det koster mer i vedlikehold å ha en gammel båt? Vil en eldre båt ha mindre verditap?

Alle innspill og erfaringer mottas med takk. :)

Simen

Helt avgjørende for minimering av verditap er hvordan du selv holder båten vedlike og oppgraderer den. En gammel båt som er flott og "Oppgradert" vil definitivt også rase i verdi hvis du lar den forfalle.

Nå sammenligner du gammel båt med visse oppgraderinger (motor, seil osv). Andre ting er slikt som varmtvann, varme, dusjmulighet, tekniske installasjoner, elektrisitet osv. Dette er ofte mer på stell i båter dess nyere de er. Vi hadde ikke samme standard om 80-tallet, for å si det slik...

Husk at motorer fra 2000+ (og før det) omtrent alltid er ferskvannskjølt og vil vare mye lengre enn de motorene som var vanlig på 80-tallet. En godt vedlikeholdt og jevnt kjørt motor fra 2000 er ikke "gammel og slitt".  Unntak er båter som har gått i charter, og til en viss grad båter med alt for liten motor, alt etter hvordan de er behandlet.

Så spørs det hva du har funnet innenfor ditt budsjett. Vanskelig å si noe mer enn helt generelt uten å sammenligne aktuelle ekspempler.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...