Håvard Grøvlen Startet 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2017 Hei. Noen her som vet hvilke V8ere som passer rett inni min 98 mod maxum 2100sc? Der står i dag en mercruiser 4,3 V6 vortec med vann i olja og kan tenke meg å sette inn en V8er i stadenfor. Det viktigaste er at den passer på svinghjulskåpa som er til alpha one gen 2. Eksos klarer jeg å modifisere om det ikkje er ein mercruiser. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 (redigert) Her skal vel i utgangspunktet alle Mercruiser 5 og 5.7 litere passe rett inn på motorfestene og på svinghjulskåpa. Men V8éne er ca 25 cm lenger enn din maskin, så du trenger den plassen foran i maskinrommet. - Og sjekk giring, du har antageligvis feil giring på drevet, og må bytte propell. Redigert 5.Juni.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Håvard Grøvlen Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 (redigert) Må nok ha ein større propell ja? Men er det forskjell på en volvo penta blokk kontra en mercruiser blokk? og hva med å sette inn en chevrolet motor? Er det same motor? Redigert 5.Juni.2017 av Håvard Grøvlen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Blokkene er vel de samme - mariniserte GM blokker. Men det er forskjellig tilkobling til drev på dem. Dersom du skal flytte deler over og beholde drevet ville jeg søkt meg opp en mercruiser block fra f.eks minges eller ravns garage. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
adeneo Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 (redigert) Festene til selve svinghjulshuset skal dog være like, både 4.3 literen og 5.7 literen, som er den vanligste motoren benyttet av Mercruiser og Volvo, er en standard GM blokk, med samme festene til det som opprinnelig er girkassen i en bil. Redigert 5.Juni.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Håvard Grøvlen skrev for 2 timer siden: Må nok ha ein større propell ja? Men er det forskjell på en volvo penta blokk kontra en mercruiser blokk? og hva med å sette inn en chevrolet motor? Er det same motor? Alt dette er Chevrolet motor så alt er heilt likt så lenge du har av samme årgangstype. V6 er bare en V8 uten 2 syllindre. Dog har motorer som har levd et liv i bil først mykje lavere effekt enn båtmotoren pga utslippskrava som var. Du må også ha rustfri toppakning og tilsvarende marine frostplugger om den skal være sjøvannskjølt. Det beste alternativet da er å kjøpe en longblock for båtbruk med ønsket effekt og flytte over eksterne komponenter som må til fra den gamle. Du må også bytte heile drevet og ikkje bare propell da det blir feil utveksling og du vil få dårlig utnyttelse av de nye kreftene. Turtallet er typisk lavere på V8'n Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Det er riktig at utveksling også er annerledes. Det drevet som sitter der i dag skal ha 1:1.81, mens en GM350 vil kreve 1:1.47. Utvekslingen sitter i det øvre huset, slik at det holder å bytte bare det, men kan man ikke skimse å skru på dette selv, så er det sikkert like greit å bytte hele drevet. Jeg ville beholdt den motoren du har, 4.3 literen er glimrende motorer, å vann i olje er som oftest ting som kan fikses. For det første veier den rundt 70 kilo mindre enn V8'eren. For det andre så er det ikke så mye forskjell på hestekrefter, selvfølgelig avhengig av hvilken motor man velger. De gamle V8'erene lå gjerne på 210hk å oppover, litt nyere på 260'ish og litt oppover. Motoren du har ligger på rundt 220hk. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Håvard Grøvlen skrev for 3 timer siden: Må nok ha ein større propell ja? Nå vet ikke jeg utvekslingen på Mercruser drev men det kan fort hende du ikke klarer å kompansere med større propel. Har vært med på å bytte ut en V6 motor med V8 på ett OMC Cobra drev for mange år siden og der ble det problemer med max turtal som ikke lot seg løse med annen propel Sitér dette innlegget Link to post
Håvard Grøvlen Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 adeneo skrev for 2 timer siden: Det er riktig at utveksling også er annerledes. Det drevet som sitter der i dag skal ha 1:1.81, mens en GM350 vil kreve 1:1.47. Utvekslingen sitter i det øvre huset, slik at det holder å bytte bare det, men kan man ikke skimse å skru på dette selv, så er det sikkert like greit å bytte hele drevet. Jeg ville beholdt den motoren du har, 4.3 literen er glimrende motorer, å vann i olje er som oftest ting som kan fikses. For det første veier den rundt 70 kilo mindre enn V8'eren. For det andre så er det ikke så mye forskjell på hestekrefter, selvfølgelig avhengig av hvilken motor man velger. De gamle V8'erene lå gjerne på 210hk å oppover, litt nyere på 260'ish og litt oppover. Motoren du har ligger på rundt 220hk. Motoren min har bare 190hk. Vet ikke hva som er forskjell på 190hk og 220hk? Er 220 utgaven mpi? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Jepp, 220 hk er nok med MPI, standard TKS er 190 hk. De eldre Volvo-motorene hadde 205 hk. Det varierer litt med oppsett av forgasser/injection, ellers er det stort sett samme motor. Sitér dette innlegget Link to post
Håvard Grøvlen Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 adeneo skrev for 3 timer siden: Det er riktig at utveksling også er annerledes. Det drevet som sitter der i dag skal ha 1:1.81, mens en GM350 vil kreve 1:1.47. Utvekslingen sitter i det øvre huset, slik at det holder å bytte bare det, men kan man ikke skimse å skru på dette selv, så er det sikkert like greit å bytte hele drevet. Jeg ville beholdt den motoren du har, 4.3 literen er glimrende motorer, å vann i olje er som oftest ting som kan fikses. For det første veier den rundt 70 kilo mindre enn V8'eren. For det andre så er det ikke så mye forskjell på hestekrefter, selvfølgelig avhengig av hvilken motor man velger. De gamle V8'erene lå gjerne på 210hk å oppover, litt nyere på 260'ish og litt oppover. Motoren du har ligger på rundt 220hk. Det som var litt rart med motoren min var at når jeg skrudde av tenningen og den nesten var stoppet så sa de klikk. Etter det fekk jeg ikke start, peilet oljen og da var oljenivået langt over maks. (Peilet ikke før jeg tok båtturen, som forøvrig varte bare 15 min) tok ut pluggene og da var sylindrene på ene siden av V'en "full" av vann. Fekk ut vannet og tok komptest. Alle sylindrene var bra, satte så trykk på kjølesystemet og det holdt på trykket, selv når vi kjinnet rundt motoren. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Pussig? Det kan jo høres ut som vannlås, altså at sylindrene har fylt med seg vann og at starteren derfor ikke klarer å dra rundt. Samtidig, dersom sylindrene er tette, så er det neppe hverken sprekker i blokka eller toppakningen. Dersom kjølesystemet er tett, så er det vel også sannsynligvis saltvann, du kan sjekke dette ved å få opp litt av vannet å smake på det. Det ligger i bunnen av bunnpanna, under oljen. Det du står igjen med, som er en vanlig feil, er lekkasje i eksosmanifold eller riser, men dette fører vanligvis ikke til vannlåsing av en motor i løpet av kort tid, det er kun mindre mengder vann som lekker inn etter at motoren er stoppet, å resten av saltvannet renner ned i motoren i stedet for ut i eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Håvard Grøvlen Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 adeneo skrev for 22 timer siden: Pussig? Det kan jo høres ut som vannlås, altså at sylindrene har fylt med seg vann og at starteren derfor ikke klarer å dra rundt. Samtidig, dersom sylindrene er tette, så er det neppe hverken sprekker i blokka eller toppakningen. Dersom kjølesystemet er tett, så er det vel også sannsynligvis saltvann, du kan sjekke dette ved å få opp litt av vannet å smake på det. Det ligger i bunnen av bunnpanna, under oljen. Det du står igjen med, som er en vanlig feil, er lekkasje i eksosmanifold eller riser, men dette fører vanligvis ikke til vannlåsing av en motor i løpet av kort tid, det er kun mindre mengder vann som lekker inn etter at motoren er stoppet, å resten av saltvannet renner ned i motoren i stedet for ut i eksosen. Det er som du sier ja, det med vannlås. Har saltvanskjøling på hele motoren. Tenkte å trykkteste manifoilden for å utelukke sprekk i den. For å ta hele historien, sjøsatte båten en lørdag, kjørte en liten tur. Så to båten i havnen til helgen etter, da skulle jeg flytte båten til ny båtplass og tok en liten luftetur. Stoppet båten utpå sjøen for å justere gasswire som jeg nett hadde byttet og da stoppet båten med eit klikk. Peilet olje og såg at nivået plutselig var blitt veldig høyt. Ble slept i land da jeg ikke fekk kjinnet rundt motoren. Dagen etter skulle jeg tappe av oljen fordi jeg trodde jeg plutselig hadde fyllt for mye. Men så kom det mye vann ut samtidig. Tok så båten på land og veken etter tok jeg ut pluggene, fekk ut vannet, tok komptest og trykktest av kjølesystemet. Alt OK. Men mtp motoren sto i 1 uke med vann i sylindrene før jeg tok ut pluggene og tømte den. Og på den uken so hadde ikke nivået i bunnpannen økt, så tror ikke at vannet som var i bunnpannen har komt gjennom sylindrene. Så spm er hvor har det komt fra? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Det kan lekke i innsugspakningen der vannet går opp i manifolden. Da renner det ned i olja. Sitér dette innlegget Link to post
Håvard Grøvlen Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 DieselDahl skrev for 2 timer siden: Det kan lekke i innsugspakningen der vannet går opp i manifolden. Da renner det ned i olja. Får demontere innsuget og se etter da. Takker for innspel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.