KongKing Startet 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2017 (redigert) Hei Har en 41a med DP290 som ikke sier "klunk" når jeg setter den i gir forover, men har et kontant "klunk" når jeg setter den i revers. Skjønner at klunk er bra, og mangel av dette tyder på slitasje? Er det noe justering som kan gjøres, siden den klunker fint i revers, men ikke forover? Eller er det bare å belage seg på drevoverhaling etterhvert... kk Redigert 5.Juni.2017 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Dette er vel normal oppførsel så vidt jeg vet. Er forskjellig forover og akter pga design. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
adeneo Svart 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 (redigert) En "klunk" er sunt, både for drevet og styrmannen. Det er ikke sikkert det er noe å få panikk over, men har du mulighet så kan det være greit å sjekke justeringen for å se at drevet går skikkelig i gir forover. Det er jo et kon som går opp og ned, i hver sin skål, et klunk betyr som oftest at konet setter seg skikkelig, noe som er ønskelig ettersom alternativet er at det slurer, blir varmt, å får et belegg som gjør at drevet til slutt bare slurer. Nå kan det være drevet går skikkelig i gir selv om det ikke er et høyt og kontant "klunk", det viktigste er at justeringen er riktig, slik at konet ligger helt i skålen sin uten å slure. Redigert 5.Juni.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 (redigert) Min mening er at det ikke skal klunke når du setter et volvo-drev i gir, og hvis det gjør det så er det et tegn på begynnende slitasje på den siden av konen. Jeg mener det skal gå i gir i løpet av et kvart sekunds sluring mens du hører turtallet synke. Smooth og pent. Min erfaring er at har det først begynt å klunke, så blir det bare værre og værre helt til det tilslutt dundrer til i hele akterspeilet når du setter i gir. Man skal være kontant når man girer i båt, for å ikke slure mer enn konen skal gjøre selv og dermed slite den unødig. Akterover begynner ofte først å klunke mener jeg, fordi mange har tendens til ikke å være like kontant når de drar en spak bakover som når de dytter den forover. Jeg tror at denne "gir kontant-regelen" er opphavet til myten om at det skal smelle i volvo-drev når man girer. Redigert 6.Juni.2017 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
mthoms Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Betramsens betragtninger er stik modsat mine erfaringer. Jeg skiftede drev i 2012. Det gamle drev, bygget i 1988(!), havde præcist den opførsel, som Bertramsen beskriver. Det gik pænt og smooth i gear, forover og bagover. Meget, meget behageligt at køre med (desværre tog drevet "kvelden" i et sandt mylder af små metalstykker, knækkede tandhjul, fint metalstøv og tydelige slidtagespor indvendigt i huset). Det (helt) nye drev jeg fik sat på, er et duoprop af nyere dato (dette nye drev kræver fuldsyntetisk olie hvor det gamle krævede mineralsk olie). Det gamle drev havde ikke belægninger på konus/kon, men var tydeligt slidt i det område. Det nye drev giver et tydeligt, men ikke alarmerende højt, "dunk" når det går i gear. Jeg ser to mulige forklaringer: Enten var mit gamle drev ude af stand til at "klonke" pga alder og slidtage, eller de gamle drev på mineralsk olie siger ingenting/slurer når de går i gear., mens de nyere drev har indikationen af succes med den tydelige lyd. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 6.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 adeneo skrev for 10 timer siden: Nå kan det være drevet går skikkelig i gir selv om det ikke er et høyt og kontant "klunk", det viktigste er at justeringen er riktig, slik at konet ligger helt i skålen sin uten å slure. Er det noen justering jeg kan kontrollere? Eller er dette jobb for verksted og båt må på land? kk Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Se hva adeno skriver. Du har vel en mulighet til å justere lengden på gearwiren ved tilkoplingen til gearhendelen.Ellers er det vel muligh og justere "terningen" på gearwiren som går inn på gearsjalteren på drevet, selv om båten ligger på vannet, men dette er vel litt plundrete. Det beste er om båten står på land og du kan justere (skru) denne ut eller inn og samtidig kontrollere at sjalteren slår helt ut både i forover og akterover når du beveger på gearhendelen(e). Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Kontroller at "terning" på enden av wire treffer midt i hullet på girarm når drev og kontrollspak står i fri og at girwire fører arm til endestopp ved forover og akterover på spaken, samtidig som at turtall ikke øker før etter at girbevegelsen er avsluttet. Et "klunk" når du legger inn forover/akterover har sin årsak i endeklaring på vertikalaksel i øvre girhus, jo større klaring, jo "hardere klunk". (det samme med turtall, jo høyere turtall, jo hardere klunk). Klaring på vertikalaksel kan kontrolleres ved å ta av lokket på øvre girhus og måle klaring med en bladsøker mellom justermutter og tannhjul, bør være mellom 0,1 til 0,5 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Bertramsen skrev for 10 timer siden: Min mening er at det ikke skal klunke når du setter et volvo-drev i gir, og hvis det gjør det så er det et tegn på begynnende slitasje på den siden av konen. Jeg mener det skal gå i gir i løpet av et kvart sekunds sluring mens du hører turtallet synke. Smooth og pent. Beklager, men dette er feil :-) har du silkemyk giring så er konen/skåla slitt. Jeg har selv hatt silkemyk giring på begge drev og tilslutt så setter de seg. Etter bytte av clutch (såkalt lysestake) er klunket tilbake slik det skal være. Det er ofte naturlig at forover klunket blir borte først, for den slites mest pga antall giringer forover er fler enn akterover. mvh Windy37GM med flere clutchskifter på samvittigheten Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Gozzi_express Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Jeg har nettopp fått skiftet kon på mitt 290 drev. Tidligere hadde jeg silkemyk giring helt til det ikke gikk i gir lengre. Drevet har nå et klart og tydelig dunk fremover og akterover. Jeg var først litt usikker på om dette var normalt, etter hva jeg forstår skal det være et dunk ved giring. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 KongKing skrev for 2 timer siden: Er det noen justering jeg kan kontrollere? Eller er dette jobb for verksted og båt må på land? kk I.M.S beskriver det godt, det beste er å justere på girveksleren slik at man er sikker på at drevet går skikkelig i gir. I.M.S. skrev 1 time siden: Kontroller at "terning" på enden av wire treffer midt i hullet på girarm når drev og kontrollspak står i fri og at girwire fører arm til endestopp ved forover og akterover på spaken, samtidig som at turtall ikke øker før etter at girbevegelsen er avsluttet. Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 (redigert) Etter montering av drev og gearwire i våres sentrerte jeg terningen etter beste på gearvelger armen på drevet. Deretter vekslet jeg mellom fwd - neutral - astern flere ganger på begge motorene. Oppdaget da at mens gearwiren til bb drev fremdeles var sentrert fint i neutral så måtte terningen på gearwiren til stb drev justeres 3 omdreininger for å komme neutral posisjon. Har KAD300 med EDC og elektrisk gear actuator. Tror det kan være lurt å veksle noen ganger fre og tilbake før man sier seg fornøyd med justeringen av gearwiren. Edit: Kan legge til at begge drevene mine gir ganske kontante dunk når de settes i gir. Både fremover og akterover. Redigert 6.Juni.2017 av mmosberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Bertramsen Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 En ny kon er dønn blank, en slitt en er knudrete. Hvordan skal en blank kon kunne lage et dunk? Hvis noen har fått dunkelyd etter konbytte høres det for meg ut som om mer en konen har vært slitt. Enten skålene som konen skal treffe, eller for stor endeklaring på vertikalaksel som I.M.S. sier. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
adeneo Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 En ny kon har som regel både riller og et belegg som gir godt grep. Når konen går inn i skålen, så skal det gripe nesten umiddelbart, å dette gir som regel et kontant dunk når drevet settes i bevegelse. Dette er normalt. En ny kon som griper skikkelig skal gi et dunk når drevet settes i gir. For ordens skyld skal det settes i gir med en kontant rask bevegelse, ingen "sluring" på spaken. Det er ikke en bil. Gir det derimot et forholdsvis høyt "smell", så er det vertikalakselen som slår, til slutt så mye at den på enkelte drevmodeller kan skade topplokket. Dette skjer når et kobberskims i det øvre huset er utslitt, og da blir det helt riktig for stor klarting på toppen av vertikalakselen. Dette er en feil, å er ikke normalt. Det er vanskelig å beskrive lyder på nettet, men det er en viss forskjell. For enkelthetens skyld kan man vel si at dersom det smeller skikkelig i toppen av drevet når det settes i gir, så er det noe galt. Kommer det et kontant "dypere" dunk, så er det helt normalt. Hvor mye det skal "dunke", kommer faktisk ofte an på hvor mye som skal settes i bevegelse, å varierer litt med propell, båt osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Enig i at det ikke er lett å beskrive lyder på nett, men jeg mener at man hvertfall skal høre turtallssenkingen. Motoren skal ikke bli smelt inn i et annet turtall, men utjevnes med drevets turtall i låpet av et kvart sekund eller så. Et "djunk" med nedatgående tonefall ville jeg kanskje kunne kalle det. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Windy37GM Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 (redigert) Bertramsen skrev for 6 timer siden: En ny kon er dønn blank, en slitt en er knudrete. Hvordan skal en blank kon kunne lage et dunk? Hvis noen har fått dunkelyd etter konbytte høres det for meg ut som om mer en konen har vært slitt. Enten skålene som konen skal treffe, eller for stor endeklaring på vertikalaksel som I.M.S. sier. Clutchen ryker oftest først (ref omtales som lysestake). Konen kan slipes med fin ventilpasta før montering :-) Blir som ny. klunket skal være der. Ikke et smell, men et tydelig "klunk" :-) Silkemykt uten lyd i det hele tatt, det setter seg iløpet av 0-50 timer (been there, done that. Twice...) mvh Windy37GM Eier og har hatt 5 DP-E drev med klunk og kompiser sine totale 10 drev med klunk. Han andre med lydløs giring, der skiftet vi clutch når drevet hadde satt seg fast. Redigert 6.Juni.2017 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bertramsen Svart 6.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2017 Har hatt mange drev opp igjennom jeg og, både med og uten dunk. De som har dunket for meg har alle blitt værre og værre, mens de som har giret uten dunk har vært stabile...minst ett av de i vesentlig mer enn 50 timer. De som har dunket har alle dunket så hardt at det for meg virket tydelig at det ikke skulle være sånn, det ene tilslutt så hardt at det drønnet i hele akterspeilet på båten. Har mest erfaring med små bensinmotorer og singelprop dog, mulig det som Adeneo sier kan/skal/må dunke mer med en kraftig diesel og duoprop. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
KongKing Svart 7.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Takk for innspill. En del av tipsene er gresk for meg, men jeg skal laste ned instruksjonsboka og sette meg inn i drevet, og da gir nok tipsene mer mening ? Kk Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Som adeno skriver var det på tidligere drev en messing trustskive i nedkant av vertikalaksel som var fiksert på aksel med 2 "halvmåne" ringer. Etter som motoreffektene øket viste det seg at denne var for "myk" og ble deformert etter noe tids bruk slik at endeklaringen øket og "koblingsklunket" ble mer og mer markant. Dette ble endret til stålskive, jeg tror det var fra SP-A2 og DP-A2. Det mest ekstreme tilfelle jeg har sett var at klaringen hadde blitt så stor at låsene falt ut av trustskiven og vertikalaksel kom opp av drevet ved kobling og stod fast i badeplattform. Klaring på vertikalaksel er absolutt en fordel å kontrollere hvis innkobling gir fra seg hårdt "klunk" ved innkobling, spesielt på eldre drev. (har også sett dette på MS-gir) Sitér dette innlegget Link to post
Explorer Svart 8.September.2021 Link til dette innlegget Svart 8.September.2021 Kong king, Åssen gikk det med drevet ditt uten den berømte klunken? Opplever det samme med mine selv om konen er ny. Var en liten klunk i starten, men ble mindre nå på slutten, klunker fint i gir bakover. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 9.September.2021 Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 Bertramsen skrev On 2017-6-6 at 23.16: Har hatt mange drev opp igjennom jeg og, både med og uten dunk. De som har dunket for meg har alle blitt værre og værre, mens de som har giret uten dunk har vært stabile...minst ett av de i vesentlig mer enn 50 timer. De som har dunket har alle dunket så hardt at det for meg virket tydelig at det ikke skulle være sånn, det ene tilslutt så hardt at det drønnet i hele akterspeilet på båten. Har mest erfaring med små bensinmotorer og singelprop dog, mulig det som Adeneo sier kan/skal/må dunke mer med en kraftig diesel og duoprop. Har akkurat montert helt nytt 290 DPE drev og det er som alle andre sier ett lite klunk når du girer både forover og bakover. Dette er sånn det skal høres ut og ikke sluring ved hvert girskift. Det gamle drevet var helt likt, men måtte byttes pga annen slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 9.September.2021 Link til dette innlegget Svart 9.September.2021 VP 280 sier også klunk i revers. Har hørt det skal være sånn. Men viktig å være bestemt slik at det klunker, og ikke rakler i tannhjulene ved å være forsiktig. Det er da det tar skade. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.