Jump to content

Drevet (DP290) sier "klunk" i revers, men ikke forover. Justeringsmuligheter?


KongKing

Recommended Posts

Hei

Har en 41a med DP290 som ikke sier "klunk" når jeg setter den i gir forover, men har et kontant "klunk" når jeg setter den i revers. 

 

Skjønner at klunk er bra, og mangel av dette tyder på slitasje?

 

Er det noe justering som kan gjøres, siden den klunker fint i revers, men ikke forover? Eller er det bare å belage seg på drevoverhaling etterhvert...

 

kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post

En "klunk" er sunt, både for drevet og styrmannen.

 

Det er ikke sikkert det er noe å få panikk over, men har du mulighet så kan det være greit å sjekke justeringen for å se at drevet går skikkelig i gir forover.

Det er jo et kon som går opp og ned, i hver sin skål, et klunk betyr som oftest at konet setter seg skikkelig, noe som er ønskelig ettersom alternativet er at det slurer, blir varmt, å får et belegg som gjør at drevet til slutt bare slurer.

 

Nå kan det være drevet går skikkelig i gir selv om det ikke er et høyt og kontant "klunk", det viktigste er at justeringen er riktig, slik at konet ligger helt i skålen sin uten å slure.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Min mening er at det ikke skal klunke når du setter et volvo-drev i gir, og hvis det gjør det så er det et tegn på begynnende slitasje på den siden av konen. Jeg mener det skal gå i gir i løpet av et kvart sekunds sluring mens du hører turtallet synke. Smooth og pent. Min erfaring er at har det først begynt å klunke, så blir det bare værre og værre helt til det tilslutt dundrer til i hele akterspeilet når du setter i gir. Man skal være kontant når man girer i båt, for å ikke slure mer enn konen skal gjøre selv og dermed slite den unødig. Akterover begynner ofte først å klunke mener jeg, fordi mange har tendens til ikke å være like kontant når de drar en spak bakover som når de dytter den forover. Jeg tror at denne "gir kontant-regelen" er opphavet til myten om at det skal smelle i volvo-drev når man girer.

Redigert av Bertramsen (see edit history)
Link to post

Betramsens betragtninger er stik modsat mine erfaringer. Jeg skiftede drev i 2012. Det gamle drev, bygget i 1988(!), havde præcist den opførsel, som Bertramsen beskriver. Det gik pænt og smooth i gear, forover og bagover. Meget, meget behageligt at køre med (desværre tog drevet "kvelden" i et sandt mylder af små metalstykker, knækkede tandhjul, fint metalstøv og tydelige slidtagespor indvendigt i huset).

Det (helt) nye drev jeg fik sat på, er et duoprop af nyere dato (dette nye drev kræver fuldsyntetisk olie hvor det gamle krævede mineralsk olie).

Det gamle drev havde ikke belægninger på konus/kon, men var tydeligt slidt i det område.

Det nye drev giver et tydeligt, men ikke alarmerende højt, "dunk" når det går i gear.

Jeg ser to mulige forklaringer: Enten var mit gamle drev ude af stand til at "klonke" pga alder og slidtage, eller de gamle drev på mineralsk olie siger ingenting/slurer når de går i gear., mens de nyere drev har indikationen af succes med den tydelige lyd.

Link to post
adeneo skrev for 10 timer siden:

 

Nå kan det være drevet går skikkelig i gir selv om det ikke er et høyt og kontant "klunk", det viktigste er at justeringen er riktig, slik at konet ligger helt i skålen sin uten å slure.

Er det noen justering jeg kan kontrollere? Eller er dette jobb for verksted og båt må på land?

kk

Link to post

Se hva adeno skriver.

Du har vel en mulighet til å justere lengden på gearwiren ved tilkoplingen til gearhendelen.Ellers er det vel  muligh og justere "terningen" på gearwiren som går inn på gearsjalteren på drevet, selv om båten ligger på vannet, men dette er vel litt plundrete. Det beste er om båten står på land og du kan justere  (skru) denne ut eller inn og samtidig kontrollere at sjalteren slår helt ut både i forover og akterover når du beveger på gearhendelen(e).

Link to post

Kontroller at "terning" på enden av wire treffer midt i hullet på girarm når drev og kontrollspak står i fri og at girwire fører arm til endestopp ved forover og akterover på spaken, samtidig som at turtall ikke øker før etter at girbevegelsen er avsluttet. Et "klunk" når du legger inn forover/akterover har sin årsak i endeklaring på vertikalaksel i øvre girhus, jo større klaring, jo "hardere klunk". (det samme med turtall, jo høyere turtall, jo hardere klunk). Klaring på vertikalaksel kan kontrolleres ved å ta av lokket på øvre girhus og måle klaring med en bladsøker mellom justermutter og tannhjul, bør være mellom 0,1 til 0,5 mm.

Link to post
Bertramsen skrev for 10 timer siden:

Min mening er at det ikke skal klunke når du setter et volvo-drev i gir, og hvis det gjør det så er det et tegn på begynnende slitasje på den siden av konen. Jeg mener det skal gå i gir i løpet av et kvart sekunds sluring mens du hører turtallet synke. Smooth og pent. 

Beklager, men dette er feil :-)

har du silkemyk giring så er konen/skåla slitt. Jeg har selv hatt silkemyk giring på begge drev og tilslutt så setter de seg.

Etter bytte av clutch (såkalt lysestake) er klunket tilbake slik det skal være.

 

Det er ofte naturlig at forover klunket blir borte først, for den slites mest pga antall giringer forover er fler enn akterover.

 

mvh 

Windy37GM

med flere clutchskifter på samvittigheten

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
KongKing skrev for 2 timer siden:

Er det noen justering jeg kan kontrollere? Eller er dette jobb for verksted og båt må på land?

kk

 

I.M.S beskriver det godt, det beste er å justere på girveksleren slik at man er sikker på at drevet går skikkelig i gir.

 

I.M.S. skrev 1 time siden:

Kontroller at "terning" på enden av wire treffer midt i hullet på girarm når drev og kontrollspak står i fri og at girwire fører arm til endestopp ved forover og akterover på spaken, samtidig som at turtall ikke øker før etter at girbevegelsen er avsluttet.

 

Link to post

Etter montering av drev og gearwire i våres sentrerte jeg terningen etter beste på gearvelger armen på drevet. Deretter vekslet jeg mellom fwd - neutral - astern flere ganger på begge motorene. Oppdaget da at mens gearwiren til bb drev fremdeles var sentrert fint i neutral så måtte terningen på gearwiren til stb drev justeres 3 omdreininger for å komme neutral posisjon. Har KAD300 med EDC og elektrisk gear actuator. Tror det kan være lurt å veksle noen ganger fre og tilbake før man sier seg fornøyd med justeringen av gearwiren.

 

Edit:  Kan legge til at begge drevene mine gir ganske kontante dunk når de settes i gir. Både fremover og akterover.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

En ny kon har som regel både riller og et belegg som gir godt grep.

Når konen går inn i skålen, så skal det gripe nesten umiddelbart, å dette gir som regel et kontant dunk når drevet settes i bevegelse.

Dette er normalt. En ny kon som griper skikkelig skal gi et dunk når drevet settes i gir.

For ordens skyld skal det settes i gir med en kontant rask bevegelse, ingen "sluring" på spaken. Det er ikke en bil.

 

Gir det derimot et forholdsvis høyt "smell", så er det vertikalakselen som slår, til slutt så mye at den på enkelte drevmodeller kan skade topplokket.

Dette skjer når et kobberskims i det øvre huset er utslitt, og da blir det helt riktig for stor klarting på toppen av vertikalakselen. Dette er en feil, å er ikke normalt.

 

Det er vanskelig å beskrive lyder på nettet, men det er en viss forskjell.

For enkelthetens skyld kan man vel si at dersom det smeller skikkelig i toppen av drevet når det settes i gir, så er det noe galt. 

Kommer det et kontant "dypere" dunk, så er det helt normalt.

Hvor mye det skal "dunke", kommer faktisk ofte an på hvor mye som skal settes i bevegelse, å varierer litt med propell, båt osv.

 

 

Link to post
Bertramsen skrev for 6 timer siden:

En ny kon er dønn blank, en slitt en er knudrete. Hvordan skal en blank kon kunne lage et dunk? Hvis noen har fått dunkelyd etter konbytte høres det for meg ut som om mer en konen har vært slitt. Enten skålene som konen skal treffe, eller for stor endeklaring på vertikalaksel som I.M.S. sier.

Clutchen ryker oftest først (ref omtales som lysestake). Konen kan slipes med fin ventilpasta før montering :-) Blir som ny.

klunket skal være der. Ikke et smell, men et tydelig "klunk" :-)

Silkemykt uten lyd i det hele tatt, det setter seg iløpet av 0-50 timer (been there, done that. Twice...)

 

 

 

mvh

Windy37GM

Eier og har hatt 5 DP-E drev med klunk og kompiser sine totale 10 drev med klunk. Han andre med lydløs giring, der skiftet vi clutch når drevet hadde satt seg fast.

 

IMG_8507.PNG.b5fc4ca95a50a6dc9c90d7bb7b4aa3f4.PNG

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Har hatt mange drev opp igjennom jeg og, både med og uten dunk. De som har dunket for meg har alle blitt værre og værre, mens de som har giret uten dunk har vært stabile...minst ett av de i vesentlig mer enn 50 timer. De som har dunket har alle dunket så hardt at det for meg virket tydelig at det ikke skulle være sånn, det ene tilslutt så hardt at det drønnet i hele akterspeilet på båten. Har mest erfaring med små bensinmotorer og singelprop dog, mulig det som Adeneo sier kan/skal/må dunke mer med en kraftig diesel og duoprop.

Link to post

Som adeno skriver var det på tidligere drev en messing trustskive i nedkant av vertikalaksel som var fiksert på aksel med 2 "halvmåne" ringer. Etter som motoreffektene øket viste det seg at denne var for "myk" og ble deformert etter noe tids bruk slik at endeklaringen øket og "koblingsklunket" ble mer og mer markant. Dette ble endret til stålskive, jeg tror det var fra SP-A2 og DP-A2. Det mest ekstreme tilfelle jeg har sett var at klaringen hadde blitt så stor at låsene falt ut av trustskiven og vertikalaksel kom opp av drevet ved kobling og stod fast i badeplattform. Klaring på vertikalaksel er absolutt en fordel å kontrollere hvis innkobling gir fra seg hårdt "klunk" ved innkobling, spesielt på eldre drev. (har også sett dette på MS-gir)

Link to post
  • 4 år senere...
Bertramsen skrev On 2017-6-6 at 23.16:

Har hatt mange drev opp igjennom jeg og, både med og uten dunk. De som har dunket for meg har alle blitt værre og værre, mens de som har giret uten dunk har vært stabile...minst ett av de i vesentlig mer enn 50 timer. De som har dunket har alle dunket så hardt at det for meg virket tydelig at det ikke skulle være sånn, det ene tilslutt så hardt at det drønnet i hele akterspeilet på båten. Har mest erfaring med små bensinmotorer og singelprop dog, mulig det som Adeneo sier kan/skal/må dunke mer med en kraftig diesel og duoprop.

Har akkurat montert helt nytt 290 DPE drev og det er som alle andre sier ett lite klunk når du girer både forover og bakover. Dette er sånn det skal høres ut og ikke sluring ved hvert girskift. Det gamle drevet var helt likt, men måtte byttes pga annen slitasje. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...