Teerex Startet 5.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2017 (redigert) Etter alt for mange år på land er det på tide å gjøre noe med den gamle Windyen slik at den atter en gang kan få kjenne havets brus under skroget. Har kjøpt inn en Sleipner SE40/125S som med optimal montering bør være kraftig nok til denne båten. Optimal montering innebærer fjerning av vanntanken i baugen, noe som ikke var altfor komplisert. Men desto mere tidkrevende da den var både skummet, plastet og skrudd fast. De gjorde kvalitetsarbeid i Arendal på 80-tallet. Mener å ha sett at tanken skal være på 150 liter men det kunne ikke stemme, og kontrollmåling ute av båten viste kun 80 liter. Evt. noe mindre i båten siden skummet presset tanksidene innover. Det ble en del fundering vedr. plassering av tunnellen. Den skal jo ikke være for langt bak, ikke for langt opp mot vannlinjen og ikke for langt ned mot skrogbunnen. Visse grenser og mål står i monteringsveiledningen. Innvendig i båten er det iallefall plass nok både i lengde, bredde og høyde. Mange hensyn å ta vedr. tunnellens endelige lengde. Det blir ofte et kompromiss, så får vi se om det funker bra nok til slutt. Tunnelen blir 16 cm lang nede og 50 cm oppe. Det er jo nesten 45 graders skrogvinkel framme i baugen. Tunnellen som fulgte med var 60 cm lang så det er jo ikke mere enn det må være. Ved montering litt lengre bak i båten hadde den fort blitt for kort. Hadde ikke helt oversikt over om jeg hadde rett verktøy til jobben, men det finner man jo ut etterhvert. En Biltema 130 mm hullsag kunne brukes, men skulle ha vært mye dypere. Måtte sage vekk biter fra hullet etterhvert som det ble dypere pga. skrogvinkelen. Så en mye dypere hullsag hadde vært kjekt. En 50 cm lang 8 mm stålstang ble slipt i enden så den kunne brukes som "senterbor". Anbefaler 10 mm for ekstra stivhet. Evt. en av verktøystål eller rustfritt som er noe stivere, for enden som går inn i hullsaga er jo bare 6 mm. Viktig å la hullet til senterboret i skroget stå igjen så lenge som mulig naturlig nok. Glemte at jeg faktisk kanskje kunne ha boret den aller siste biten på siste siden fra innsiden av båten. Brukte stikksag isteden. Tunnellen er ca 133 mm i diameter så en Biltema sliperondell på drill gjorde susen for de siste millimetrene for å få tunnellen inn.. Hvis noen har tips eller synspunkter så tar man gjerne imot De brukte mye skum i gamle dager: Fjernet skum, og saget også vekk glassfiber som gikk delvis over tanken. Fylte en søppelsekk med skum. Godt med plass under dørken siden jeg ikke har septiktank heller nå. Mere plass under hullet til bordet. Prøvde litt med flere hull. De må bare ikke være for langt fra hverandre.... Klarer ikke å få bort dette bildet uansett hvor mange ganger jeg sletter det, så det får bare stå da Redigert 6.Juni.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.