none Startet 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2017 (redigert) I min tresnekke har jeg: en automatisk lensepumpe (Rule Modell RM500 lensepumpe 12V) båtbatteri- Biltema 12V 60AH Hva trenger jeg av Solcellepanel m/ evt. Regulator for å drifte pumpa og holde båtbatteriet oppladet? Båten ligger uten tilsyn i flere uker av gangen...og ved regnvær kommer det nok noe regnvann inn i båten. Takker for gode tips Redigert 7.Juni.2017 av none (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Mitt 100w solcelle panel greier fint å drifte både kjøleskap og endel lading i tillegg. Har sett at det lader minst 25 AH pr dag i gråvær (lenger ned tror jeg ikke jeg har hatt batteribanken min) Usikker på hvor mye en sånn pumpe trekker pr dag, men problemet med solcelle er at det lader best når du trenger det minst (altså i sol) og motsatt, så kanskje en større bank enn 60 AH for å akkumulere strøm hadde vært en fordel ? Har du noen erfaring på hvor fort det batteriet du har tappes ut uten etterlading pr i dag ved normal drift ? Og ja, du MÅ ha regulator mellom socellene og batteriet. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Joltus Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Trenger da ikke mer en 60aH til kun den lille pumpa hvis den holder det noenlunde oppladet? Da kan du nok drifte den pumpa i mange uker med mindre det blir monsun.... Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 (redigert) Hej Min bror har en öppen bohusjulle. Han har satt en solcellspanel på ca 30 W helt lodrätt på skottet till en bänk i aktern, båten ligger mot söder. Han laddar aldrig batterierna under säsongen, generatorn är en dynastart som laddar dåligt. Batteriet är på 75 Ah. Han har också satt en extra länspump lite högre som säkerhet. Regulator, en enkel för ett par hundra kronor. Hälsningar Ove Redigert 7.Juni.2017 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Går vel ikke an å si noe sikkert før man vet hvor mye pumpa går i døgnet? Dette er jo en trebåt så vannmengde kan være alt fra veldig lite til veldig mye. Har du lagt merke til hvor ofte og lenge pumpa går når det er som verst? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 (redigert) Poenget mitt er uansett: Man kjøper IKKE nytt batteri bare fordi man mistenker at det kan bli knapt. Man kjøper de andre tingene, og skulle det mot formodning ikke holde så investerer man i nytt batteri. Pumpa trekker 2A. Skulle holde en stund det all den tid man fyller på med solcelle. Redigert 7.Juni.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Joltus skrev 7 minutes ago: Poenget mitt er uansett: Man kjøper IKKE nytt batteri bare fordi man mistenker at det kan bli knapt. Man kjøper de andre tingene, og skulle det mot formodning ikke holde så investerer man i nytt batteri. Pumpa trekker 2A. Skulle holde en stund det all den tid man fyller på med solcelle. Poenget mitt var at man må vite forbruket, før man kjøper noe. Kan jo hende at det holder med et mindre panel en 100w, men det kan også hende at det blir motsatt. Dette er jo tross alt en trebåt. Men siden pumpa trekker bare 2A så vil det sikkert holde med panelet som hun tenker på, men igjen - hvor mye vann er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Joltus skrev 1 time siden: Poenget mitt er uansett: Man kjøper IKKE nytt batteri bare fordi man mistenker at det kan bli knapt. Man kjøper de andre tingene, og skulle det mot formodning ikke holde så investerer man i nytt batteri. Hvis måten man finner ut at det ikke holdt på er at båten sank pga tom for strøm så ville jeg handlet etter føre var prinsippet. 2A = 15 timer før 50% på ett 60AH batteri (30AH). 100w etterfyller dette behovet på en dag, så sannsynligvis klarer du deg med mindre, for pumpa går neppe 15 timer om dagen. Men å overvåke dagens løsning vil jo gi en god pekepinn på hvor nære grensen man er. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Joltus Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Heh.... Man følger jo litt med i starten. Den synker jo ikke pr nå heller. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 Kjellg skrev for 1 time siden: Poenget mitt var at man må vite forbruket, før man kjøper noe. Kan jo hende at det holder med et mindre panel en 100w, men det kan også hende at det blir motsatt. Dette er jo tross alt en trebåt. Men siden pumpa trekker bare 2A så vil det sikkert holde med panelet som hun tenker på, men igjen - hvor mye vann er det snakk om? Ser den. Trodde du ville kjøpe større batteri. Misforstod litt. Du svarte jo faktisk på spørsmålet til ts du. Sorry. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2017 (redigert) Joltus skrev for 5 timer siden: Ser den. Trodde du ville kjøpe større batteri. Misforstod litt. Du svarte jo faktisk på spørsmålet til ts du. Sorry. No problem. Går litt fort i svingene her også til tider ;) Batteri etter behov :) Trebåter kan jo være litt lunefulle. Noen lekker mye og noen lekker ikke i det hele tatt. Redigert 7.Juni.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.