hegra
Horst skrev On 7.6.2017 at 15.17:Driver og måler med lader påkoblet:
ikke OK når jeg måler fra +forbruk til - start.
Det var denne jeg reagerte på. Laderen er jo koblet direkte til forbruksbatteri og dermed er det nok OK om du måler på forbruksbatteriets+ og minuspol . Men det skulle altså vært OK om du målte slik du nevnte over her også fordi alle batteriene har felles minus og da skal spenningen ikke endre seg ved den målingen.
Nå har du byttet startbatteriet og da er nok kontakten grei på selve batteripolene, så da må du sjekke der hvor andre enden av startbatteriets minuskabel er festet.
Så enten er det dårlig minuskobling til startbatteri, eller du har skrevet litt feil her.
Regner med at du har laderen på og da skal du ha over 14 volt på forbruk samme hvilken minuspol du måler på.
Kan være mange grunner til at laderen ikke lader startbatteri så lenge den står direkte på forbruksbatteri. Har du skillediode , laderele som styres av dynamoens D+ eller VSR som senser på startbatteri vil ikke startbatteri lades, uten at batteriene paralellkobles med en bryter,
Men du må finne feilen først og hva du har eller ikke har først mener nå jeg.
Du bør starte motoren og se om startbatteri får lading nå, om du ikke er sikker på at laderen skal lade startbatteriet.