Jump to content

EVC-kontroll på 2x VP 32 Kad "glipper" ved finmanøvrering

Bellil

Recommended Posts

Hei.

Jeg ble i fjor førstegangs båteier til en Bavari 32 Sport -05. Den har to stk VP KAD32. Styringen er bygget om til VP EVC, men er usikker på hvilken bokstav etterpå og om det har noe å si.

Saken er at bb motor nå stort sett ikke går i gir når spaken settes i første hakk forover. Jeg må, som oftest, gå forbi kneppet og gi litt gass. Hovedenheten har delenummer 3819900.

Det har også hendt ved flere anledninger at spesilet stb ikke lystrer som den blir bedt om med det resultatet at motoralarm hyler, drevet står i inngrep en eller annen vei. Båten går dit den selv vil , panikken brer seg og rutinen nå er å slå av motor og gjøre ny oppstart. Dette skjer ved mye bruk av kontrollen typisk ved manøvrering i havn. Følgelig så stoler jeg ikke helt på denne måten å manøvrere på og bruker mye baupropell.

Bildet viser kontrollenheten hvor jeg nullstiller alarmen og som brukes for å sette motorer i fri. Dette er en enhet fra QL.

Er dette en kjent sak med EVC eller er jeg bare uheldig. Alternativt klønete.

WP_20170607_16_47_05_Pro[1].jpg

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

I og med at du har KAD32 som er mekaniske motorer, antar jeg at du har EVC typen som består av to aktuatorer, en for gass og en for gir. 

Jeg har tilsvarende løsning i min båt med 2x AD41P-A, dog har jeg en tidligere EVC versjon enn din. 

I manualen til EVC systemet fremgår det at dette skal kalibreres en gang årlig, samt hvordan dette gjøres. 

Ifm kalibreringen justeres blant annet slaglengden på aktuatorene, og hvis denne ikke er riktig kan en oppleve det du opplever i din båt. 

Tror jeg ville ha startet med å finne frem EVC manualen og gjøre ett forsøk på kalibrering av systemet. 

I min båt gjøres dette direkte på ett kontrollpanel som ligger under lokket på aktuator boksene. Usikker på om det også er slik med de nyere versjonene av systemet, men det finner du raskt ut når du begynner å lese litt.

mine EVC aktuator enheter vises på bildet (over varmeapparatet og med demontert deksel)

IMG_2387.JPG.5b137dd0a9084e73e539b212c8faabe3.JPG

Dersom kalibrering ikke gjør noen forskjell er det nok på tide å bytte wirene fra aktuator til drev. 

Lykke til!

?

Redigert av kdtran (see edit history)

Slik du beskriver problemet ligger feilen antakelig i følgende:

1. Hjernen (ECU-en) Lite trolig

2. Wirer fra aktuatorene, de blir trege og slitte med årene. Kan også være selve aktuatorene (lite trolig)

3. Spakene, disse styres av potmetere og blir de slitte kan de gi feil signal inn.

Jeg har for øvrig samme system som KDTRAN, men teleflex 6000. EVC blir laget av Teleflex på Volvo spec..

Så prøv forslaget med kalibrering, skjer det samme sjekk wirer, deretter potmetere er mine forslag. Lykke til

Vaiere som er trege oppfører seg slik du beskriver. Byttet begge mine vaiere i forifjor. Den ene holdt kun 1 år og ble skiftet ifjor igjen.

vaier koster 2-400. Aktuatorkoster 10.000 :-)

kalibrering er også et nøkkelpoeng

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

• 2 uker senere...

Jeg leste litt manual og prøvde meg litt fram og det er ikke helt umulig at kaliberering var de som skulle til. I dag får jeg ikke motorene over 3100 rpm, men i følge en mekaniker hos Ringstad så skal disse gjøre  mer enn 3600 rpm. Skal derfor prøve å kaliberer full pådrag også når anledningen byr seg og se om det gjør et utslag.

Takker så mye for banal hjelp, men når det var det som var nødvendig er det nok det.

God båtsommer.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...