lgboat Startet 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2017 (redigert) Har en NB870 der bakre, vannsmurte akselhylse ser ut til å slippe gummien. Står nå på land, men skal ut i dag. Merket at jeg kunne vri propellen for hånd ene veien, men ikke den andre. Skal selvsagt ikke være slik, men kan jeg forvente at dette endrer seg når båten settes ut, og at jeg kan bruke den uten umiddelbar fare for at det skjer noe drastisk? Må uansett på vannet i dag, så må i tilfelle på verksted langt unna for å utbedre. Redigert 8.Juni.2017 av lgboat Feilstaving (autospelling) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Er det cutlesslageret du mener? En kompisbåt hørte dunking under drift i sin båt, da han fikk den på land var lageret vekk.. Problemet hos han tror jeg var at lageret var dyttet for langt inn i stevnbeslaget slik at det ikke kom vann/smøring inn i hullene på hver side. Ville nok fått dette sjekka nærmere. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Eg har ikkje sett eller hørt at det har hendt i min vennekreds at gummien i hylsa har løsna, men det kan nok skje. Du bør kunne annta at gummien skylles ut og så får du vibrasjoner /banking. Har du messingrør så kan du kanskje få skader på akslingen? Nylonrør er nok mindre hard mot akslingen vist uhellet er ute, men så var det settskruene .. Uflaks å oppdage slik på vei ut. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
lgboat Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Cutlesslageret ja. Dette er støpt inn, så et h......å få ut vil jeg tro. Hullene for vannsmuringen er åpne og jeg har ca 5 cm fri Aksel mellom lager og propell. Må nok ned på vannet ca 1700 i dag, så har ingen mulighet for å gjøre noe mer nå. spørsmålet er om det kan skje noe dramatisk hvis jeg tusler hjem i 5-6 knop. Det er etpar nautiske unna. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Kjenner ikkje skroget til nb, du har altså ikkje brakett med cutless "ute" dersom det er lageret i skroget. Kan det være at det berre ser innstøpt ut pga mange lag bunnstoff? Nokre båter har hylsa litt bakenfor stilken, og cuttleslager inni den igjen, og vist du gjer godt reint så kan du finna ein settskrue eller to som heldt lageret. Uansett ein del arbeid. Ser du at gummi har slept eller er det ein antagelse? Ta en pumpeflaske med såpevatn å sprøyt inni å kjenn om du får bevegd aksling begge veier ? ..evt silikonspray kanskje. Eg vågar ikkje annslå om det skjer noko dramatisk, om det går seg til når det vert vått eller om du riv sund gummi og stoggar vatnkjølinga av lageret. Uansett så bør pakboks normalt tåle litt, slik at båten heldt seg tørr inni. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger og Olina Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Jepp, det kan skje. Det skjedde for meg. Fikk høre etterpå at en ikke skal vri på propellen når den er på land uten å ha smurt først. Byttet det selv og var i grunnen en helt grei jobb. Du kan lese innlegget mitt her: Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 (redigert) Hei! Hvis gummilamellene i cutlesslageret har begynt å løsne, vil de kunne kile seg fast mellom messinghylsa og akslingen, akkurat slik du allerede opplever med at akslingen går tregt rundt ene veien. Dette blir ikke bedre ved bruk, så jeg ville uten tvil byttet cutlesslageret før sjøsetting! Du skriver at lageret er "støpt" inn, men det er kanskje stevnbeslaget du mener? Du behøver ikke demontere dette for å bytte lageret. Her er historien min om bytte av cutlesslager på forrige båten vår: Redigert 8.Juni.2017 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Har en 820 Combi og der ser det også ut til at det er støpt inn. Tenkte bare med meg selv at den gang dette skal ut så blir det vel en stor jobb Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Takk for alle svar så langt. Jeg får begynne å tenke rep, så sjekker først om jeg kan flyttes der jeg er på land så jeg ikke ligger iveien for opptak/nedløft av andre. Så skal jeg lese nøye de trådene dere har om skifte av cutlesslager. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Det er nok en smart løsning. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
lgboat Svart 8.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Tjaaaa, da har jeg sprayet silicon inn i rillene, og akslingen gikk rundt begge veier uten annen motstand enn gearkassa. Da tar jeg sjansen på å sette ut båten. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2017 Hos meg løsnet gummien fra cutlesslageret pga for lite åpning til vannet som skal kjøle og smøre der. Oppdaget det ved en tilfeldighet og fikk byttet det, ikke akkurat en lek men har underveis lært enklere metoder enn å stå å glo på tingene og bruke grovt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.