Chiefengineer
Jeg kan ikke tenke meg til at VP har laget en løsning der man må av med toppen for å bytte kopperhylsene. Av flere årsaker:
-Det er sannsynlig at disse må byttes om man må bytte en injektor
-Dette medfører for mange av båtene disse motorene er installerte i at motoren må tas fysisk ut av båten pga. tilkomst og det svært høye momentet på topplokkene D-serien. Noe som gjør det umulig å dra boltene til korrekt moment ombord i "krypkjelleren".
-Dette vil også medføre en hel del reklamasjoner i ettertid, etter at VP-forhandler har utført dysearbeid som følge av utette motorer (lekkasjer) osv. Alle lavtrykkspakninger på D-serien er flytende.
-Med tanke på spesialverktøyet som er laget til dette indikerer også det at man kan gjøre jobben på "normalt" vis med toppen montert.
Det finnes utvilsomt folk her på forumet som vet noe om dette. Prøv f.eks. IM til DieselDahl. Han har tidligere svart utfyllende på tekniske problemstillinger vedr. D-serien.
Om ikke det løser seg så ville jeg tatt båten til nærmeste VP-forhandler og bedt pent om prioritet.
En siste ting, du sier at dysene er nyere enn motor (2010 modell). Hva betyr det? Hvem har byttet dysene og av hvilken årsak? Byttet de ikke hylsene samtidig og har evt. ene hylsa vært utsatt for monteringsfeil under byttet som har forårsaket dette problemet?