Hakkannen
Hadde en 1993-mod. 9.9D i flere år, der besto plomba (hvis man kan kalle delen det) av en slags turtallsvegrenser. Ikke som for enkelte andre motorer som har fysisk luftstruping, mindre reedventiler eller trenger større forgasser for å få økt effekt. Delen jeg snakker om er et slags anlegg til ei plastrulle som gikk langs tidligere nevnte anlegg og forandret vinkel på en arm når man ga gass. Prøv å gi gass (uten å starte motoren) og se om du ser et lite hjul/rulle som går mot et anlegg en plass mellom forgasseren og blokka, i overkant mener jeg å huske. Hvis du har denne rulla, prøv å ta tak i den og løft den opp slik at armen den er festet i får større utslag enn det den får når du gir full gass med gasshendelen. Får du dette til vet du hvor du må modifisere for å få mer effekt? Delen som skal gi 15hk er lignende det anlegget som står på 9.9-hesteren, bare med brattere vinkel og litt høyere. Så når du gir gass vil utslaget på armen bli større og turtallet øker. Slik var det i alle fall på min motor, men så var den 4 år nyere enn din, så ikke sikkert det er helt likt. 15hk-delen fulgte med da jeg kjøpte motoren, var enkel å skifte selv, 2-3 bolter/skruer. Har du ikke delen bør det ikke være så mye arbeid å lage til ei flis i tre eller plast og lime på med epoksy.