AndersH Startet 8.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Juni.2017 Jeg har akkurat kjøpt meg "ny" gammel båt. En Joda 290 Sport med VP KAD43. En av tingene jeg ønsker å få på plass er en autopilot. Kommer fra seilbåt og er nok litt godt vant. Kommer til å bruke båten mye i lav fart og har lyst å slippe å gjete den hele tiden. Men i denne båten er det brukt wirestyring bak til motoren, og så er det servoassistert styring på drevet derfra. Er det ikke mulig å få koblet på en autopilot pumpe på den servodelen på motoren? Må jeg virkelig bytte til hydraulisk styring for å få det til? Bare aktuator og styresnekke koster jo 10.000,- og da syns jeg det begynner å koste mye mer enn det smaker... Tips til hvordan man enten får koblet autopilot pumpe rett på KAD43, eller autopilot driver på wirestyring, mottas med takk! :-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Fantino Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Det finnes egne drivenheter for i alle fall de vanligste drevtypene, se feks nederst på denne sida: http://www.raymarine.com/view/?id=579 Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Løsning finnes, men tja..kostnader og arbeid er sikkert ikke langt unna å oppgradere til hydraulisk styring + ei lita hydraulikkpumpe for autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Jeg fant denne: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi-1Z3Rm7nUAhUhIJoKHUnZD_MQFgg6MAI&url=http%3A%2F%2Fwww.lowrance.eu%2Fglobalassets%2Fstraight-shaft-helm-drive-ap24-1-1.pdf&usg=AFQjCNGF-5uG-ogNEiiGN-HmKu8CeCeKbg&sig2=_EYvzy3TQpEd_0Ff1viv0A Noen som har vært borti den? Heter Simrad Helm1 såvidt jeg kan se, og den skal enkelt erstatte ultraflex styresnekket på førerposisjonen uten andre modifikasjoner. Erfaringer? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Bavaria32Sport Svart 2.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2018 Hei AndersH! Kom du noe videre på dette temaet ? Jeg har nemlig samme problemstilling for min Bavaria Sport 32 med 2xKAD32. Jeg har fått prisestimat på arbeid for 50.000+ så jeg synes definitivt det koster mer enn det smaker.. Litt interessert i å høre hvordan det gikk med deg. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 11.Februar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2020 Løfter opp denne tråden igjen. Har også en Joda 290 med KAD 43 og DP290 drev uten autopilot. Går mye med lav fart og blir fort lei av å "gjete" styringa. Er godt vant med autopilot fra tidligere båter og er på utkikk etter en løsning, ikke nødvendigvis den mest fancy og dyreste. Og det er om sagt i lav fart jeg synes det er et pes. I planende fart liker jeg å ha hånden på rattet selv. Noen som har noen forslag? Mvh Patton Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 18.Mars.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2020 Jeg fikk tak i en slik Raymarine smartpilot. Den går mye, og bråker en del, men den gjorde jobben. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.