Jump to content

Chinewalk med Scand Formel 610GTO

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

God formiddag, 

Jeg har gått til innkjøp av en Scand Formel 610GTO. 

Jeg opplever Chinewalk over 45 knop. 

Kan det ha noe med at motoren står for høyt? 

Gir jeg full gass, og tilter fra bunn og oppover, så begynner chinewalkingen halveis mellom midt å bunn posisjon. 

Noen tips? ☺️

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

normalt vil høy montasje hjelpe på stabiliteten.    Ellers mange ting som kan påvirke/forårsake...
mer info her: 
http://www.screamandfly.com/content.php?150-A-Walk-On-The-Wild-Side-Chine-Walking-Why-It-Happens-and-How-To-Fix-It 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

trikkern, hva slags motor har du? 

konkave skroglinjer skaper lett trøbbel når farta blir høy, og det hender faktisk båter kan få det av å stå dårlig opplagret på henger over lenger tid... 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 9 måneder senere...

Drar denne opp igjen.

Fikk desverre ikke testet så mye i fjor pga båten ble stjålet. Tok heldigvis gjerningsmennen på (delvis) fersken. Men vedkommende hadde rukket å gjøre  hærverk og skade for 40-50.000kr. (kjøpte båt med henger for 69K) 

Jeg synes det er rart, iom jeg har lest om noen som har oppnådd 60knop med denne? 

Forøvrig hjelper det å tilte inn motoren litt. 

Vurderer også å bytte propell. I dag står det en OMC Raker 14 1/2 x 22 oppnår ca 5100rpm på maks. Dette er vel litt i nedre del av skalaen iht manual. (5000-6000rpm) Anbefalinger og erfaringer er hjertelige velkommen ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Først er chinewalk egentlig ikke unaturlig, og noe du må lære deg å takle. Fordi uansett om vi får til å endre når det slår inn under "vanlig kjøring" vil en propell få endret grep i sjøen med bølger, vind, trim etc og det vil føre til at båten og propellen går hver sin vei (aksjon-reaksjon - kraft-mot kraft) Så om du ikke lærer deg til å lese båtens oppførsel og korrigerer med rattet,- er det som å kjøre bil på glatta uten å klare å ta inn en sladd...

Jeg vil anbefale deg å kjøre der det så vust starter å lære deg å korrigere som med en sladd, litt før bevegelsen kommer så vil du etterhvert sitte å korrigere uten at du merker det. Det har du nytte av!

Det går an å skifte propell, løfte motor, endre litt på skroget og vektfordeling for å redusere farten der chine walk starter, men som sagt over... du bør lære deg å takle det ved kontraratting skal du lære deg å kjøre fort (50kn+)med båt.

Ta ett mål imellom bunnen på båten og senter på akselen, evt ta ett bilde.

Det å lære seg å kjøre er hovedprioritet, neste steg på lista er rigging. En lift/setback brakett og skikkelig heising kan gjøre underverk. 

Men har du prøvd og tilte enda mer når det begynner og chinewalke? Når man får "løftet" så begynner ofte båter og stabilisere seg igjen

TrikkerN Lønning skrev for 23 timer siden:

Den er maks heiset ?

.. og hva vil det si?    maks heisa på hullene på akterspeilet ? 

Raker er normalt en propell som trives høyt i vannet 

ivar skrev 1 time siden:

Vel, den er ikke blant dem som takler det best. Men den tåler en del.

langt viktigere er at den trenger å ha høy rotasjonshastighet for å ha grei slip. Slip øker uvanlig mye når turtallet synker. Om du skifter til 20 stigning og Raker vil det øke farten!

med din utveksling bør du opp til 5400 rpm med en Raker.

9 hours ago, ivar said:

.. og hva vil det si?    maks heisa på hullene på akterspeilet ? 

https://imgur.com/a/QNYb7 elendig bilde, men det eneste jeg har per i dag. (står 10mil unna med bruka på) 

Vedrørende turtall så må jeg få testet dette ordentlig. Ble lite kjøring i fjor  pga tyveriet.

Videre har jeg vært i kontakt med Seven-sea vedrørende propell, der ble jeg anbefalt følgende propell : Turning Point sin "Express Mach 3". 

Kjennskap til disse? 

Uffda, den propellen ville jeg forsøkt å unngå. Turning Point har beklageligvis ingen propell som er verdt pengene...

Jeg ville anbefale deg en av de følgende; Raker II for å få toppfart, men den sliter på lavere turtall som sagt,  eller Mercury Tempest Plus/Quicksilver Thunderbolt eller Turbo-Props Lightning som er gode for små lette båter som skal gå som hekken. Jeg ville unngått Enertia ettersom den har høyere rake enn Tempest og kan raskt gi båten chinewalk.

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Toppfart er ikke et must. Konemor er ikke så glad i det :giggle: Men som sikkert flere kjenner seg igjen i, så øker farten nå hun mønstrer av ? 

Takk for tips Alfaalfa, ble også tilbudt en modell fra Powertech, men den kostet mer enn jeg gidder å gi. (7500)

Nei, Raker har innpresset gummi nav, mens Raker II har utskiftbart/løst nav. Raker II går for å ha marginalt høyere toppfart og Raker raskere i starten. Turtallsmessig er de like ift stigningstallet på prop. 

Begge er gått ut av produksjon, men det ligger New old stock både 18’ og 20’ på eBay til 1500,- + frakt og mva

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...