Jump to content

Edit History

Karl Norge

Karl Norge

Plastbåt gir ikke den samme atmosfæren som en trebåt på fjorden.:thumbsup:

En plastbåt er heller ikke vedlikeholdsfri.

Litt innsats og du har tett trebåt i mange år.

 

Treverket bør være fritt for gammel maling, ha en grov overflate, og avfettes med aceton.

Tørt treverk påføres en fyldig grunning av polyester og styren 2:1. Ca 300 gr pr m2.

Ujevnheter og sår sparkles.

 

Om båten er klinkgygget, legger du en smal remse glasssfiber i overgangen mellom hver bordgang.

Deretter stifter du en avrundet trekantlist i hulkilen før polyesteren har herdet. Denne stifter du i hvert spant. 

Listen gir jevnere overflate som gjør det lettere å belegge.

 

Da har du et fint utgangspunkt for å belegge båten med 2-3 lag 450 gr matte.

Til slutt pusses overflaten lett og det påføres et lag topcoat, evt et lag gelcoat før topcoat.

 

Det kan lønne seg å forankre laminatet med en trelist eller lignende øverst, som du fester i hvert spant.

 

Dette klarer du.:thumbsup:

 

 

Karl Norge

Karl Norge

Plastbåt gir ikke den samme atmosfæren som en trebåt på fjorden.:thumbsup:

En plastbåt er heller ikke vedlikeholdsfri.

Litt innsats og du har tett trebåt i mange år.

 

Treverket bør være fritt for gammel maling, ha en grov overflate, og avfettes med aceton.

Tørt treverk påføres en fyldig grunning av polyester og styren 2:1. Ca 300 gr pr m2.

Ujevnheter og sår sparkles.

 

Om båten er klinkgygget, legger du en smal remse glasssfiber i overgangen mellom hver bordgang.

Deretter stifter du en avrundet trekantlist i hulkilen før polyesteren har herdet. Denne stifter du i hvert spant. 

Listen gir jevnere overflate som gjør det lettere å belegge.

 

Da har du et fint utgangspunkt for å belegge båten med 2-3 lag 450 gr matte.

Til slutt pusses overflaten lett og det påføres et lag topcoat, evt et lag gelcoat før topcoat.

 

Det kan lønne seg å forankre laminatet med en trelist eller lignende øverst, som du fester i hvert spant.

 

Dette klarer du glatt.:thumbsup:

 

 

Karl Norge

Karl Norge

Plastbåt gir ikke den samme atmosfæren som en trebåt på fjorden.:thumbsup:

En plastbåt er heller ikke vedlikeholdsfri.

Litt innsats og du har tett trebåt i mange år.

 

Treverket bør være fritt for gammel maling, ha en grov overflate, og avfettes med aceton.

Tørt treverk påføres en fyldig grunning av polyester og styren 2:1. Ca 300 gr pr m2.

Ujevnheter og sår sparkles.

 

Om båten er klinkgygget, legger du en smal remse glasssfiber i overgangen mellom hver bordgang.

Deretter stifter du en avrundet trekantlist i hulkilen før polyesteren har herdet. Denne stifter du i hvert spant. 

Listen gir jevnere overflate som gjør det lettere å belegge.

 

Da har du et fint utgangspunkt for å belegge båten med 2-3 lag 450 gr matte.

Til slutt pusses overflaten lett og det påføres et lag topcoat, evt et lag gelcoat før topcoat.

 

Det kan lønne seg å forankre laminatet med en trelist eller lignende øverst.

 

Dette klarer du glatt.:thumbsup:

 

 

Karl Norge

Karl Norge

Plastbåt gir ikke den samme atmosfæren som en trebåt på fjorden.:thumbsup:

Litt innsats og du har tett trebåt i mange år.

 

Treverket bør være fritt for gammel maling, ha en grov overflate, og avfettes med aceton.

Tørt treverk påføres en fyldig grunning av polyester og styren 2:1. Ca 300 gr pr m2.

Ujevnheter og sår sparkles.

 

Om båten er klinkgygget, legger du en smal remse glasssfiber i overgangen mellom hver bordgang.

Deretter stifter du en avrundet trekantlist i hulkilen før polyesteren har herdet. Denne stifter du i hvert spant. 

Listen gir jevnere overflate som gjør det lettere å belegge.

 

Da har du et fint utgangspunkt for å belegge båten med 2-3 lag 450 gr matte.

Til slutt pusses overflaten lett og det påføres et lag topcoat, evt et lag gelcoat før topcoat.

 

Det kan lønne seg å forankre laminatet med en trelist eller lignende øverst.

 

Dette klarer du glatt.:thumbsup:

 

 



×
×
  • Create New...