Titti72 Startet 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2005 (redigert) Heisann! Vi skal ut med vår nye (gamle) 28 fots snekke i sommer. Skal ned til Kristiansand. Har dere kara har inne noen tips om fine steder vi kan legge oss til og bli over noen netter. Vi er 2 voksne og en 12-åring. Alle tips mottas med takk! Burde kanskje skrive at vi starter fra Asker.... Redigert 1.Juli.2005 av Titti72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Heisann! Vi skal ut med vår nye (gamle) 28 fots snekke i sommer. Skal ned til Kristiansand. Har dere kara har inne noen tips om fine steder vi kan legge oss til og bli over noen netter. Vi er 2 voksne og en 12-åring. Alle tips mottas med takk! Burde kanskje skrive at vi starter fra Asker.... <{POST_SNAPBACK}> Hvor reiser dere fra? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 (redigert) Hvor reiser dere fra? <{POST_SNAPBACK}> Står jo Asker, så det er en lang tur. I blindleia (lillesand området) er det mange fine plasser. skauerøya kan jo brukes som overnattingssted. Det er egentlig ikke så fin skjærgård rett utenfor Kristiansand, må litt østover eller vestover. Søgne, vest for Kristiansand er fantastisk fin, masse holmer og øyer. Her må dere likevel bruke kart, det er endel skumle skjær i søgne skjærgården. I kristiansand kan dere f.eks overnatte i gjestehavna, på hestehodet (bragdøya, ca 15 min til byen) eller på Randøya (stokken, ca 45 min til byen). Tror jeg vil anbefale hestehodet hvis dere vil ha nærhet til Kristansand. Her er det en brygge + en flytebrygge og masse påler på svaberget. eneste fasilitet er en utedass Dere kan gå rundt på denne øya (bragdøya), da det er vei over hele øya, men ingen butikker her. Trenger dere å kjøpe mat osv. er det greiest å gå til Gravane som er ca 15 min unna, her er butikk i sjøkanten. Se opp for Colorline ferja JOH Redigert 1.Juli.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 OK! Fra Asker og ned til Kr.sand er lang vei i en snekke (hvis du har 'snekkefart'). På den strekningen ligger 'perlene' på rekke og rad. Jeg kan foreslå noen flotte steder jeg synes dere bør reise innom: Oscarsborg, Drøbak, Horten, Tønsberg, Vrengensundet og Røssøsundet, Verdens Ende, Svenner fyr, Stavern, Jordsbukta på Håøya (utenfor Helgeroa), Jomfruland, Kragerøskjærgården er fantastisk flott, Portør, Risør, Lyngør, Tromøysundet til Arendal, Nitelven, Blindleia fra Lillesand til Kristiansand. Vi kjørte denne strekningen (fra Bærum) sommeren 2004 og hadde en fantastisk flott tur! NB! Pass værmeldingen/- forholdene,- spesielt over/- utenfor Rakkebåene og over Kvåsefjorden inn til Kr.sand! Vi ønsker dere god tur og en flott opplevelse Sitér dette innlegget Link to post
Titti72 Svart 1.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Takk for svar!! Det er snekkefart vi kjører i, så gudskjelov at vi har 4 ukers ferie. Vi kommer til å ha mange lange stopp nedover og oppover. Vi har også en gummibåt bak som vi kan bruke når vi skal på butikken. Vi kommer vel til å ligge over på Håøya første natta siden vi reiser ut sent på kvelden, og rett ned til Tønsberg neste dag. Vi skal hente 12-åringen der nede så hun slipper unna den lengste dagen med sneglefart. Rakkebåene er vi klar over. Satser på å krysse den sammen med noen andre og uansett kun i finvær! Kvåsefjorden hadde jeg ikke hørt om. Er det rett før Kr.sand? Tror skipperen har mumlet noe om dette gjentatte ganger. Er det noen perler dere vil dele med meg ang. steder å legge til om natta. Og bli over noen dager? Hvis dere sier navnet på øya så finner jeg den på GPS'n. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Bragdøya (hesthodet på toppen av øya), fint å overnatte. Kvåsefjorden er ca. 1 time før kristiansand, kan være ganske mye bølger og gynge godt. Det tar ca 15 min å krysse den. Jon Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Hei! Baltic har jo kommet med mange fine forslag. Ellers har vi jo vårt eminente Havneforum som du kommer inn på fra førstesiden. Hvis du ikke har sett det alt da. Der står det beskrevet mange fine plasser fylkesvis. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Er det noen perler dere vil dele med meg ang. steder å legge til om natta. Og bli over noen dager?Jordsbukta på Håøya i Langesundsfjorden er vel absolutt en slik perle (også nevnt ovenfor). Skutevikkilen før Kragerø (på sydsiden av Kreppa) eller Langøykilen på nordsiden av Kreppa er vel noe tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Beneteau Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Vi lå på STOKKEN i 3-4 dager i fjor, kjepe flott plass. Hvis dere har jolle/gummibåt så tar det 5 min over til en liten butikk Ellers er det mangen flotte plasser mellom lillesand og kristiansand. Vi havnet på ei lita øy rett ut fra dvergsnestangen i kristiansand, dversgøy eller noe i den duren tror jeg det va. Det var og en kjempe plass, våre barn på da 2,5 og 7 år stortrivdes Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 (redigert) Hei Jeg vil bare komme med noen generelle tips. Er dere medlem i Redningsselskapet får dere boka: Ferie og Fritids Havner Her er det massevis av gode tips. Vil også nevne vårt medlem her på baatplassen KOB, han har en fantastisk hjemmeside med mange fine havnebeskrivelser Se her (havner) Havne forumet her på baatplassen er også suveren se her Slenger i tillegg med noen av de fineste plassene i mitt nærområde Bamblekysten, som KOB ikke har nevnt, tror jeg: * Skokleøya i Åbyfjorden (58°59.340'N, 9°41.104'E) * Kråka (58°57.870'N, 9°40.542'E) * Østre holme (58°57.128'N, 9°38.296'E) * Vestre holme (58°56.905'N, 9°37.853'E) * Stråholmen (58°54.143'N, 9°38.819'E) * Schweiggårdsholmene (58°52.434'N, 9°32.578'E) * Skrata (58°50.985'N, 9°32.335'E) * Holmen (58°54.880'N, 9°29.419'E) * Kirkeholmen (58°55.111'N, 9°30.822'E) Og da har jeg droppet byene/handelstedene, de sier seg liksom selv: Helgeroa, Langesund, Valle, Kragerø. m.fl God Tur Redigert 2.Juli.2005 av maanestraale (see edit history) Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
pete Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 (redigert) Rakkebåene er vi klar over. Satser på å krysse den sammen med noen andre og uansett kun i finvær!Rakkebåene er nokså greit å gå over, men kommer du fra Tønsberg/ Tjøme og skal forbi Rakke mot Jomfruland er det et langt beite. Regner 5 timer i snekkefart fra Tjøme til Stråholmen. Men ikke frykt dette, ta turen på morrasia da er det fralandsvind og lite sjø stort sett.I Tjømeområdet er Stauper, Vakersholmen. Lindholmen aktuelle havner for å være klar for å gå rundt Tønsberg Tønne og videre over Rakkebåene. Du har tenkt deg et langt stykke, men jeg kan nevne at vi i snekke har kjørte Tjøme - Lillesand retur på ei uke. Så mye er avhengig av hvor lange strekk du gidder å ta. Fra Kragerø og nedover er det jo ikke mere enn 2-3 timer mellom byene. ha en riktig god tur. Redigert 1.Juli.2005 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2005 Takk for svar!! Vi kommer vel til å ligge over på Håøya første natta siden vi reiser ut sent på kvelden, <{POST_SNAPBACK}> Legg deg heller i Sandspollen. Der er det nesten alltid helt stille. Det er toalett der også. (På sydsiden, på høyre side av neset.) Hvis du ikke har "bærsj and carry, da? God tur. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.