Jump to content

Alternativ til simkort i nettbrett (i båt)

PiperBill

Recommended Posts

Alternativ til simkort i nettbrett (til båt)

Jeg holdt på å kjøpe en tvilling simkort til en Lenova nettbrett som jeg bruker som kartplotter på båten. Jeg har nedlastede kart slik at jeg ikke trenger å være online mens den er i bruk. Men det kunne vært kjekt å ha muligheten til å bruke Yr.no, Windy appen og andre båt relaterte apper, også være på nett av og til når jeg har behov for det.

Men så driver jeg å leke litt med å koble Lenovaen til min 4G android mobile via «Mobile hotspot» (vet ikke hva det heter på norsk). Det funker bra her hjemme men må prøves ut på sjøen.

Noen andre som har gjort dette?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Vær obs på at du ønsker deg et data-sim, ikke et tvillingkort.

Setter du et tvillingkort i en pad/pc/mac/... vil det ikke være mulig å ringe til telefonen din så lenge dingsen med tvillingkortet er påslått. (Innringer kommer til mobilsvar eller får opptatt.)

Hvis du har abonnement hos Telia finnes det dog et hack (testet med Telio, antatt å virke med alle leverandører i Telias nett): Skru av viderekobling ved opptatt og utenfor dekning på hovedsim.

Det samme trikset virker ikke med abonnement i Telenors nett.

Det du evt kan gjøre er å koble padden til en mobil, enten via kabel, BT eller wlan og gi den nett via mobilen. Jeg har tvilling i en gammel mobil som brukes til dette formålet for å ikke bruke opp batteriet på den egentlige mobilen.

Guest Avmønstret#
pgm skrev 27 minutes ago:

Vær obs på at du ønsker deg et data-sim, ikke et tvillingkort.

Setter du et tvillingkort i en pad/pc/mac/... vil det ikke være mulig å ringe til telefonen din så lenge dingsen med tvillingkortet er påslått. (Innringer kommer til mobilsvar eller får opptatt.)

Jeg roter med begrepene.. beklager. "Datatvilling" het det når jeg bestilte sist. Ser at Chess nå kaller det for "tvillingsurf".

Bare å bestille riktig så slipper en noe tull. 

Koster 30,- pr mnd hos Chess. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...