Jump to content

FM motor, bakre plugg er fuktig av vann

lavvann

Recommended Posts

Hei lurer på om noen sitter med noe erfaring/tips på e gammal snekkemotor ? Har et problem med en FM motor type S2 (to syl. 1955 ) Ved start i våres virket alt normalt ,så sank plutselig turtallet drastisk. Etter en sjekk med bakre tennplugg vises en "lett spray" av vann når motor turnes. Plugg fuktig. Topplokk og topp-pakning skiftes ,ingen sprekker er synlig, Etter oppstart virker motor temmelig like treg .Bakre plugg er fuktig av vann. I gir turtall svakt ,i fri turtall ok. Tipset om at blokk sjelden sprekker, og motor er drenert etter boka på høsten. Og det virker som den går kun på fremmere sylinder.

Kommentar fra moderator:
Tittelen er redigert, var opprinnelig "FM motor". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster.
Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit.

Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.

Ikke det at jeg er noen spesialist på området. men prøv med en kompresjonstester på syl det gjelder, fåes kjøpt på biltema får en rimelig penge. når det gjelder sprekker i topp kan det være vrient og se med blotte øyet prøv og varme toppen med varmlufts pistol. da kan sprekker lettere syntes da varmen får stålet til og utvide seg og sprekker du ikke ser med blotte øyet vil syntes. er  som sagt ikke noen ekspert- men hør med fm motor i fredrikstad. www.fm-motor.no

Takker ! Topplokk og topp-pakning skiftet med nytt. Ingen lekkasje indikert på gammel pakning eller i lokk. Siden båten ligger rimelig langt unna ,så frister ikke "ut montering" i første rekke. Men siden topp er skiftet ,så er tanken  at eneste "vannlekkasje" enten var i sprekt blokk eller via defekt eksosventil og tilførsel fra kjølevann fra eksos-side. FM Fredrikstad ville ikke antyde noe over telefon ,forståelig nok. Jeg var nok ute etter om noen satt på erfaring av lignende problem ,noen motorer har jo enkelte gjengangere.

Uten å  prøve å være ufin ,men hva er filosofien bak eventuell  manglende kompresjon og vann i sylinder ? Tanken var : sprekk i blokka gir vel åpenbart mulighet for vann i syl. Siden det er vann i eksos-systemet for kjøling ,så er eksosventil en tilførselsvei hvis eksosventil av en grunn ikke stenger der det registreres "vanndamp". Ventiler var OK ,men kan ha røket eller defekt fjær. Uansett er det litt pes å sjekke siden motoren er sideventilert, krav til div. nye pakninger og manifolder og forgasser må ut. Dessuten er det en  del vegring ,siden 50 år gamle motorer ikke det som har den største deletilgangen.

Redigert av lavvann (see edit history)

du mister jo komp vist det er sprekk i blokk inn mot sylinder. så sandt du ikke har løse sylider foringer som er hele.eller vist  ventiler ikke ikke er tette. kan og være insugpakknig vist insug og eksos er på samme manifoil. men finnes jo mange guruer som har masse peil på motorer her.  ville sjekket komp å sjekkt innsug pakkning. er ingen ekspert som sagt bare løse tanker. er garantert sikkert noen som kan dette bedere en meg:) men lykke til. ps ang pakkninger går det meste an å lage med litt fantasi.

Hei. "Boka" sier ved stopp ,drei velgerkran bak på eksosmanifold til direkteutblåsing av kjølevann til direkte. Med andre ord, så blåses potta tørr. Riktig nok ikke min båt så hvor nøye de har vært med dette. Litt rart at det kun er bakre syl.og at ingen indikasjon på lekkasje var å spore på gammelt topplokk eller topp-pakning .Motoren har innpressa sylinderforinger så en gammel lekkasje burde gi spor .Mistanken ligger som en tanke i teori om defekt eksos ventil-fjær ,ventil-lås eller ventil til bakre syl. Teorien var om på syl. 1 utblåsing  kunne blåse noe kjølevann inn i syl. 2 når denne har sitt innsug. Lang reisevei ,begrensa tilgang til utstyr på stede ,og båt på sjøen frister ikke til å ofre mer enn nødvendig siden båten trolig selges. Håpet var om noen hadde erfaring fra lignende problem, til tross for en 1955 mod. 

Takker for svar gon. Må si jeg ikke har studert oppbygging av innsug/eksosmanifold siden den sitter på plass. Fikk høre av kjentfolk at gjennomrustet topplokk ikke var noen sjeldenhet. Og som sakt ,topplokk og topp-pakning blei skifta uten noen påviselig feil. Et hull i manifold kan kanskje ligge slik til at det bare gis vann til en syl.. Derimot for sjekk av dette og ny montering kreves pakninger og kanskje nye deler. Ønsker ikke å legge for mye i dette , siden enkelte deler sikkert er vanskelig/umulig å skaffes. Skal ta en prøve med redusert kjølevann, stenges det helt , kommer det vel neppe vann i syl. FM Fredrikstad turte ikke anta noe. Men noen motorer har jo som kjent gjengangere på feil  eller ting/problem som svikter.

gon skrev for 9 timer siden:

Manifoilen er vel vannkjølt. Kan det hende at det har rustet et lite hull mellom kjølekanal og innsugning/utblåsningskanal i denne? Det hadde det i sin tid gjort på min gamle Marna, som viste tilsvarende symptomer. Du kan jo tappe vann av sylinder og manifoil og forsøke å starte uten kjøling.

Redigert av lavvann (see edit history)
gon skrev for 9 timer siden:

Manifoilen er vel vannkjølt. Kan det hende at det har rustet et lite hull mellom kjølekanal og innsugning/utblåsningskanal i denne? Det hadde det i sin tid gjort på min gamle Marna, som viste tilsvarende symptomer. Du kan jo tappe vann av sylinder og manifoil og forsøke å starte uten kjøling.

jadaber . Nytt topplokk med ny topp-pakning er skiftet uten noen forandring. Jeg har  ikke kjennskap til om eksosmanifold har innvendig vannkanaler som kan ruste. Men vil undersøke om nytt kan leveres før noe mer startes.

jadalber skrev 46 minutes ago:

Kjent feil på disse er hull i topplokk pga rust. Må ta av topplokk for å sjekke

Jeg kjenner ikke Marna (for jeg har selv en Sleipner) men jeg kan gjette meg til at din toppakning (selv om den er ny) kan være utett. Jeg skiftet selv topppakning på Sleipneren, men den var ikke helt tett den nye hellere i starten fordi... toppen var ikke skrudd på med tilstrekkelig mengde Newton første gang. 

Mitt skudd er: sjekk at toppen er skrudd riktig på og at din nye toppakning er 100% ok. 

Det annet vil være å sjekke - evt å skifte pakning ved manifolden som flere ovenover også sier.

FM Frederikstad vil/kan sikkert fikse den, men det vil koste deg... 

Tror løsning er på vei. Det gjelder en FM motor ,og i våre starta eieren opp motoren  som var drenert høsten føre. Fysisk var det observert at kjølevann rant ut når drain blei åpnet. Båten lå på vanne i  båthus og ingen is ,altså så neppe noen fare for "frostsprengning". Etter oppstart ,100 meters gange fra fortøyning ,sank turtallet plutselig og mulig en lyd (usikker).Båten går i 20 min med redusert turtall .Med bakre plugg ute ,plugge ser fuktig ut og ved turning uten plugg indikeres det vanntåke. Nytt topplokk og pakning monteres (verdier og fremgangsmåte oppgitt av FM),gammelt hadde ingen antydning til lekkasje og som for øvrig ser ut til å være byttet i enere tid. Samme resultat ,manglende turtall og fukt i syl. 2. Jeg har å fått høre at i manifold er det kjølevann og at ny del forefinnes. Håpet er at lekkasjen finnes i manifolden ,og  lar seg rette med et bytte . Nesten utrolig at deler til en 1955 finnes og at det ikke bare er de på to som holder lenge.

Hei MOW ,jo jeg er nok "motorkyndig". Derimot er ikke båten min, jeg er ukjent med typen FM og nå værede eier vet ikke hva som er gjort tidligere med båten .

Derfor ble topplokk først skift  siden det først var mest nærliggende og etter  tips fra andre eiere at  rust-problem i topp ikke var et ukjent eller uvanlig fenomen.

eg hører også at manifold inneholder vann, eksos og innsugs-kanaler og som ofte er utsatt for tæring.  Likt andre motorer. Med erfaring i "demonter minst mulig før du veit at nye deler kan skaffes" og 900 km T/R for å hente ,så tas ikke mer enn nødvendig. Nå kan manifold skaffes så den demonteres som nesteskritt. Og for all del slipper jeg unna bare med en pakning såer jodet gledelig.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...