roaardal Startet 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2017 Jeg har tidligere hatt innlegg her for å finne riktig propell til min båt, men jeg har hatt en turteller som ikke har virket pga dårlig ledningsnett, og det har derfor vært vanskelig å finne propell da jeg ikke har visst turtallet. Nå har jeg skiftet ledningsnett og fått ny turteller og har fått et stabilt turtall. Men nå skjønner jeg ingenting. Båten min er en Gh 22 med yamaha 200 2takt og propellen er Enertia 21p. Jeg er knallfornøyd med farten min ( 43.1knop gps) Men ifølge den nye turtelleren og en annen turteller så har jeg 4400-4500 rpm. Ifølge slippkalkulatoren her så har jeg cirka 0% slipp. -Er det mulig å ha så lite slipp? -Eller er det mulig at motoren gir ut feil turtall? Turtelleren er installert korrekt og innstillt korrekt etter yamaha's anvisninger. Hvis turtallet faktisk er så lavt så må jeg vel helt ned i 17p for å få optimalt turtall på denne motoren, men det høres jo veldig lite ut til dette oppsettet? Finnes det noen eksperter her ute som kan hjelpe meg med svar? Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Propellvalg/turtall". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet hit. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 mistenker propellen din har stor "effektiv pitch" , dvs oppfører seg som at den har større enn oppgitt stigning. Om jeg husker rett fra Alfaalfas skriverier så er enertia en propell med godt grep, så den kan sikkert gi lav slipp. Så om jeg regner med merc's prop kalkulator og bruker 22" og 1,86 giring så fikk jeg 5% Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
matsemann Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Jeg testet en vanlig Enertia (ikke Eco utgaven) på vår båt. Hadde trodd den skulle være lettere enn den propellen vi har, da den hadde mindre radius og var kun 3 blads mot 4 som vi har nå. Pitchen var den samme, så i teorien burde vi fått høyere turtall, men det var ikke tilfellet. Jeg heller også mot at Enertia er tyngre enn oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 10.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 Ja enertia har ekstremt godt grep i vannet, og man ser på bladene at den har ekstrem rake i forhold til vanlige propeller. Så jeg kan regne med at turtelleren min viser riktig og at propellen bare er tyngre enn vanlige propeller? Fart i forhold til båttype, størrelse, og motorstørrelse er jo helt riktig, så det er bare turtallet som virker rart, motoren sliter nok en del, jeg lasta opp en del i båten nå og da falt turtallet til 4200 og 39knop Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2017 hva slags monteringshøyde har du? Med så godt grep, så kan du kanskje heve motoren mer, og få mer turtall på den måten Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roaardal Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Jeg hevet den et hakk ifjor så den står nå på nest øverste hakket, så jeg trur ikke den skal noe høyere nå, jeg merker at jeg har dårligere grep i svingene nå enn når motoren stod lavere. Har du noen formening om hvilken pitch jeg burde bruke? Eventuelt noen annen propell jeg heller burde bruke? Jeg har følelsen av at enertia er noe av det beste, men pitchen er hvertfall feil Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 vi får vel se om alfaalfa kommer innom,virker som han har bra kontroll på disse propellene. Mistenker at med litt mer powr så hadde enertiaen funka knall. Jeg tror å gå ned til 17" blir for mye ned .. hva slags proeller har du testet tidligere forresten? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roaardal Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2017 Jeg har en yamaha black steel 19p liggende som jeg har testet før men det var før jeg hadde fikset turtelleren. Den har en ekstrem akselerasjon, men klarer bare 39knop med den. Jeg skal prøve den en av dagene og se hva turtallet blir. Er det noen som helst mulighet at turtelleren viser feil? Eller er den teknologien så enkel at så lenge den virker så viser den riktig? Jeg har jo prøvd både digital og analog turteller, og begge sier det samme Sitér dette innlegget Link to post
roaardal Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2017 Veldig rart. Jeg monterte 19p propellen idag og fikk sjekket fart og turtall. Den har 1-2 knop dårligere fart enn enertiaen, men den har samme turtall( rett i underkant av 4500rpm) Finnes det turtallsperre på disse motorene? Kan den isåfall være stilt for lavt? Hvis ikke så må det jo være noe rart med turtellerene, 19p og 21p kan jo umulig få samme turtall? Spesielt når akselerasjonen er så mye bedre på 19p propellen.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.