hev
HansO skrev for 11 timer siden:Beklager mitt noe unøyaktige valg av ord. Med konsesjon mente jeg selvfølgelig VHF lisens abonnement fra Telenor.
Min påstand er at du kan kjøpe, registrere og installere VHF i båten uten å ha sertifikat for bruk.
Jeg finner i hvert fall ikke noen dokumentasjon på at det ikke er det. Telenor selger også radioer i løsvekt for fast montering.
Ellers er jeg enig i at det er fornuftig å ta sertifikatet.
Dette med sertifikat er jo et stadig tilbakevendende spørsmål, så det har vel egentlig lite for seg å ta opp igjen den diskusjonen, det vil alltid være noen som mener det er bedre å bruke VHF uten sertifikat enn å ikke bruke VHF i det hele tatt.
Men det ER krav om sertifikat for alle som skal bruke maritim VHF, ingen tvil om det. Det er vel kanskje akkurat det som skiller den maritime VHF-tjenesten fra en hvilken som helst annen "jalla walkie-talkie-forbindelse"; det er viktig at brukerne vet hva de skal gjøre og når de skal gjøre det, og hvordan de skal forholde seg til ting som skjer.
I forbindelse med VHF-sertifikatet så må man også undertegne taushetsløfte, og uten å ha undertegnet dette løftet så skal man heller ikke overhøre det som skjer på disse kanalene.
mvh
Helge