Jump to content

Tips til førstegangs båt til liten familie


Sagsan

Recommended Posts

Hei.

Har i en tid fulgt dette flotte forumet, og vil nå selv prøve å få litt veiledning her.

Jeg og min kone har funnet ut at vi har lyst til å starte båtlivet. Ingen av oss har noensinne kjørt båt før og er derfor helt ferske.Vi vet hva vi ønsker, og hva vi ikke ønsker, men jeg synes ikke det er så lett å finne noe som dekker alle ønsker, til vår pris.

Budsjett vil kanskje ligge på maks150k.

Vi er bare 3 stk som skal bruke båten, to voksne og en ungdom. Kanskje en sjelden gang kan det bli en gjest eller to, men stort sett kun vi tre. Vi vil veldig gjerne ha en akterkabin, hvis det er mulig, uten å miste plassen på dekk. Det er et av kravene vi har, å ha stor plass på dekket, enten en hjørnesofa eller u-sofa, ikke en benk! Pga dette kravet, blir mange fine båter luket ut, som Saga,Sollux o.l.

Vi vil veldig gjerne også ha mulighet til å fiske litt fra båten, ha badeplattform og dusj med varmt vann.

Kona har også uttrykt ønske om at kokeplass skal være lett tilgjengelig, som det er i de fleste båter, med unntak av Nidelv 24 og 26 som dessverre av en eller annen grunn har valgt å ha det under førersetet?

Vi har sett på mange flotte båter vi synes virker interessante, med både flott og stor plass på dekk, men de har ingen akterkabin.

Vi vil nok stort sett kose oss i snekke fart og utforske bukter og gå mellom holmer og skjær, men også dra til steder uti havet der vi må regne med større avstander. Derfor vil vi ha en båt med litt futt i, men en som er like lett å håndtere i 3 knop som i 15 knop (om den får så fort?). Har lest at halvplanere er greie å manøvrere i høy fart men at de kan være trege i lav fart, noe som er det motsatte av hva vi ønsker. Vi vil ha en som er en lek å styre i alle registre, om det finnes slik båt..

Vi vet heller ikke om vi burde ha en CC , men ser for meg at det fort vil svi økonomisk?

Vi vil trolig bruke båten mye til dagsturer i ukedager og overnatting i helger, samt dra på lengre ferieturer.

Drivstofforbruk er derfor veldig viktig, og snekke er derfor det som vi tenker på først.

Vi har så langt kun sett bilder på Finn og vi er stadig ute og går i småbåthavna og frister oss selv med å se på båter.

Av de vi så langt har sett på, som er ekstra interessante er Joda 8100 og Master 770 twin cab. Joda ser ut som den har grei plass på dekk, men vi synes kanskje forkabin er i overkant av hva vi trenger. Vi vil heller ha en stor salong, type u-sofa som kan gjøres om til stor seng. I joda har man salongen på den ene siden, og virket litt liten. Kona liker godt Master.

Jeg derimot liker veldig godt Nidelv 26, pga ac og at man har stor plass på dekk og til og med mulighet til å stå og fiske fra rekken på den ene siden. Kona nedstemmer meg pga plassering av kokeplass.. Vi har også lest at man blir dusjet i Nidelvene, om man treffer en liten bølge da baugen er annerledes enn på andre snekker? 

Er det andre båter som treffer våre kresne krav?

Tar vi oss vann over hodet ved å vurdere førstegangs båt i disse størrelsene, med tanke på manøvrering?

 

Link to post

Hva med Tresfjord 29AC eller Nidelv 28? Bra med plass ute, stor AC, pantry som fungerer i fart.

Stemmer ikke at manøvrerbarheten på disse halvplanerne er dårlig i lav fart, hadde selv Tresfjord uten baugpropell og hadde aldri problemer selv i trange havner.

De er også mye mer stabile enn de fleste snekkene - ruller mindre.

Drivstofforbruket er selvsagt avhengig av farten du bruker. Vi brukte vel 3-4000 kr i diesel på tre ukers ferie Son - Mandal - retur med transportstrekkene i 10-12 knop.

 

Link to post

Hei, jeg synes Nidelv 28 hadde mye finere plass på dekk. Jeg likte det jeg så av Tresfjord, men sjefen gjør ikke det, og da har jeg lite å si uansett :) 

Har sett båter på 28 fot her i havna, og tenker at de virker så enorme. Særlig for meg som ikke engang har kjørt båt før. Den Nidelven ligner mye på 26 i uteplass, samme benk plass, noe vi likte. En sofa vi kan legge om til solseng er herlig.

Er så mange flotte båter, og må si vi liker de med u-sofa eller hjørne med ac samtidig, slik Nidelvene og Joda 8100 tc og Master 770 tc. 

Er det kun N26 som er våt eller er det slik med de fleste snekker?

Link to post

Er det mye forskjell på å navigere en snekke og en cabincruiser som Nidelv 28 eller Master 820?

Hvilke fordeler og ulemper er det med å velge det ene foran det andre om det gjelder feks en Nidelv 26 og en Master 820, om motor er omtrent like store? Sjøegenskaper?

Link to post

Er dette med å ikke ha kokemuligheter under seter gjennomtenkt? Det er vel svært sjelden man lager mat underveis på tur?

 

Dere har jo et relativt beskjedent budsjett så å få oppfylt alle kravene deres er kanskje ikke realistisk? Og det kan være noen krav dere har, som bysseløsning, ikke egentlig er noe problem. Dere har jo liten/ingen erfaring med båtliv, så da er kanskje noen av kravene noe dere vil revurdere etter bruk. 

 

Når det gjelder å ønske mye uteplass, samtidig som dere vil ha akterkabin, så begrenser det utvalget en del...

 

Master 820 er vel noe som kunne passe. Samme med Nidelv 26/28, selv om 28 er litt for dyr for dere.

 

lykke til med båtkjøp ??

Link to post

Det er ingen forskjell på å navigere, annet enn at høyere fart spiller en rolle. Men, det er selvsagt forskjell på å manøvrere, håndtere og fortøye en liten, lett snekke og en større, tyngre båt. I tillegg kan like store båter ha helt ulike egenskaper i forhold til avdrift, rorvirkning (spesielt akterover) og reaksjonsevne.

 

Og sjøegenskaper kan være veldig forskjellige, derfor bør dere prøvekjøre ulike båter for å finne ut hva som passer dere og ikke minst farvann og sjøforhold dere skal bruke båten i.

 

Anbefaler å se på og prøve ulike båter for se ulike løsninger i virkeligheten. Jeg har ikke erfaring med noen av de båttypene du nevner. 

Link to post
KongKing skrev 17 minutes ago:

Er dette med å ikke ha kokemuligheter under seter gjennomtenkt? Det er vel svært sjelden man lager mat underveis på tur?

 

Dere har jo et relativt beskjedent budsjett så å få oppfylt alle kravene deres er kanskje ikke realistisk? Og det kan være noen krav dere har, som bysseløsning, ikke egentlig er noe problem. Dere har jo liten/ingen erfaring med båtliv, så da er kanskje noen av kravene noe dere vil revurdere etter bruk. 

 

Når det gjelder å ønske mye uteplass, samtidig som dere vil ha akterkabin, så begrenser det utvalget en del...

 

Master 820 er vel noe som kunne passe. Samme med Nidelv 26/28, selv om 28 er litt for dyr for dere.

 

lykke til med båtkjøp ??

Takk :)

Ang bysse, det er helt sikkert ikke noe problem. Jeg tviler selv på at det blir laget mat under fart :) Det er et krav som lettest kan bli lagt bort. Uteplass og akterkabin derimot, er viktig. Budsjettet må kanskje litt opp, eller vente til sesongen er over og håpe noen vil bli kvitt båten sin.

Master 820 og begge Nidelvene ser bra ut slik. Uteplass på Nidelv ser veldig bra ut.

Link to post
Indy skrev 23 minutes ago:

Det er ingen forskjell på å navigere, annet enn at høyere fart spiller en rolle. Men, det er selvsagt forskjell på å manøvrere, håndtere og fortøye en liten, lett snekke og en større, tyngre båt. I tillegg kan like store båter ha helt ulike egenskaper i forhold til avdrift, rorvirkning (spesielt akterover) og reaksjonsevne.

 

Og sjøegenskaper kan være veldig forskjellige, derfor bør dere prøvekjøre ulike båter for å finne ut hva som passer dere og ikke minst farvann og sjøforhold dere skal bruke båten i.

 

Anbefaler å se på og prøve ulike båter for se ulike løsninger i virkeligheten. Jeg har ikke erfaring med noen av de båttypene du nevner. 

Ja, det blir nok etterhvert prøvd ut litt. Har hatt lyst på en snekke, mye pga sjarmen med dem, og lavere drivstofforbruk. Båten vil for det meste bli brukt rundt Molde-Averøy og inni fjordene der i området. Mye grov sjø på Hustadvika og rundt Nordmøre, men samtidig mange lune fjorder der man kan rømme til om utaskjærs blir for røft. Jeg aner ingenting om disse båtene og hvilke typer som er best i grov sjø. Snekker ruller en del vet jeg, men cabincruiser på rundt 27 ft aner jeg ikke hvordan takler det. Tenker litt på Nidelvene eller Master 820 tc, 720 tc og litt Joda 8100 tc.

Link to post

Jeg ville vel tenkt som så med tenåring som muligens vil være med så er det vel greit med litt ekstra plass jo bedre plass og mulighet for tenåringen og ha med en kamerat på tur vil det være enklere og få han/hun med så Nidelv 28 er bra og kansje også se på Scand Baltic som er en 29" men oppgis til mange forskjellige lengder da det blir målt med og uten baugspyd og badeplattform.

Nå kommer sommeren?

Link to post
Vrod skrev for 3 timer siden:

Jeg ville vel tenkt som så med tenåring som muligens vil være med så er det vel greit med litt ekstra plass jo bedre plass og mulighet for tenåringen og ha med en kamerat på tur vil det være enklere og få han/hun med så Nidelv 28 er bra og kansje også se på Scand Baltic som er en 29" men oppgis til mange forskjellige lengder da det blir målt med og uten baugspyd og badeplattform.

Ja, jeg ser på Nidelv 28 en del. Men er det ikke slik at snekker tåler grov sjø bra og kanskje bedre enn CC? Eller er jeg helt på bærtur her, og at det er motsatt? Ser også Scand baltic, det er en virkelig lekker båt! Men litt for dyr enda, og vil vel også svi av en del mer drivstoff enn Nidelvene og Mastern tenker jeg..

Link to post

Du kan jo se litt på vår nettside. Har hatt både N24, N26 og N28; og har gjort meg noen tanker om disse. Du får bedre plass i akterkabin i en Nidelv 28. Rund hekk stjeler en del plass i N26-en. Ellers kjekke båter begge to. N28 er mer kabincruiser enn N26. N26 er veldig typisk snekke.

 

Nidelv 26:

http://www.froystad.org/side6.html

Fordeler og ulemper med Nidelv 26: http://blogg.froystad.org/#post21 

 

Nidelv 28:

http://www.froystad.org/side4.html

Fra Nidelv 26 til 28: http://blogg.froystad.org/#post24 

 

Lykke til!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Bergen dørk skrev for 2 timer siden:

Du kan jo se litt på vår nettside. Har hatt både N24, N26 og N28; og har gjort meg noen tanker om disse. Du får bedre plass i akterkabin i en Nidelv 28. Rund hekk stjeler en del plass i N26-en. Ellers kjekke båter begge to. N28 er mer kabincruiser enn N26. N26 er veldig typisk snekke.

 

Nidelv 26:

http://www.froystad.org/side6.html

Fordeler og ulemper med Nidelv 26: http://blogg.froystad.org/#post21 

 

Nidelv 28:

http://www.froystad.org/side4.html

Fra Nidelv 26 til 28: http://blogg.froystad.org/#post24 

 

Lykke til!

Hei.

Takk!

Jeg har lest nettsiden mange ganger før,og er også noe av grunnen jeg har mer og mer lyst på en Nidelv :)

 

Link to post

Jeg har en Bever 740 AC fra 86 men med nyere motor. Femte sesong nå. Er meget fornøyd med den. God soveplass til 4 stk. Veldig bra sjøegenskaper. Jeg ser det er en på Finn nå om dagen til en veldig av pris. Nesten litt mistenkelig lav faktisk.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Takker for tips! Mye pene båter som blir nevnt her!

Er utrolig mye fine varianter. 

Jeg finner jo en og annen båt som har mye av det vi ønsker, så langt Master 820 og Nidelv 26. Begge har en flott dekksplass, med en flott L-sofa.

Ellers ser også Joda 8100 ut som en grei båt.

Må tenke drivstofforbruk også, da planen er å bruke båt veldig mye når det først blir, og da tenker jeg automatisk at cabincruiser=stort forbruk, men det er kanskje ikke så ille..

 

Redigert av Sagsan (see edit history)
Link to post
Sagsan skrev 1 time siden:

Må tenke drivstofforbruk også, da planen er å bruke båt veldig mye når det først blir, og da tenker jeg automatisk at cabincruiser=stort forbruk, men det er kanskje ikke så ille..

 

 

Synes ikke du i dette segmentet skal tenke så mye på dette. Om det er en snekke eller cabincruiser, så er erfaringen for de fleste av oss at vi stort sett tøffer rundt i 8-10 knop. Det fine med å ha litt mer krefter å spille på (les halvplaner og eks N-28 med 150-200 hk) er at de er kjekke å ha når du av og til vil komme litt raskt fram eller hjem.

 

Snittbruket av diesel for disse båtene blir iallefall ikke den utgiften du kommer til å bekymre deg for; det koster gjerne mer med båtplass og vedlikehold. ??

mvh Bergen Dørk

Link to post
Bergen dørk skrev On 12.6.2017 at 21.35:

 

Synes ikke du i dette segmentet skal tenke så mye på dette. Om det er en snekke eller cabincruiser, så er erfaringen for de fleste av oss at vi stort sett tøffer rundt i 8-10 knop. Det fine med å ha litt mer krefter å spille på (les halvplaner og eks N-28 med 150-200 hk) er at de er kjekke å ha når du av og til vil komme litt raskt fram eller hjem.

 

Snittbruket av diesel for disse båtene blir iallefall ikke den utgiften du kommer til å bekymre deg for; det koster gjerne mer med båtplass og vedlikehold. ??

Ja,det er sant.Stort sett blir det å tøffe rundt i lav fart.Er greit med en litt krefter til å dra på når det trengs.Heller litt for stor motor enn for liten tror jeg.

Wilding skrev On 12.6.2017 at 22.21:

Skarpnes 30? Er MEGET sjødyktig, og har brede dollbord rundt hele båten. Har også fin akterkabin.

Skarpnes ser flott ut.Ser litt stor ut for en landkrabbe da :)

Link to post

Angående halvplanere,(dumt spørsmål sikkert..);

Vil Nidelv 26 med 105hk motoren plane fint,uten skjemmende hekkbølger? Hvor går i så fall grensen mellom "nesa i været" til planing på den? Har lest at mange båter er fine fra 1-10 knop for så å bli forferdelige med tanke på hekkbølger og at den graver seg ned et sted mellom 10-14 knop for så å plane over 14 knop.

Disse knopene er bare eksempler,og varierer fra båt til båt og motor selvsagt.

Hvilke snekker planer best etter deres erfaringer,med hvilket motoralternativ?

 

Link to post

Jeg tror Nidelv 28 eller Scandic Baltic er trygge valg om N26 blir underkjent. Fjordploger er alle sammen om man ikke går opp til en helplaner men da er budsjettet litt anderledes. 

 

Fordelen med de nevnte båter er at de er velprøvd, populære, holder seg godt i verdi (flott når man får 3 fotsyke), praktiske og har god kvalitet. Båter i denne alderen må man dog regne med å skru og dille litt med. 

 

For 3 år siden kjøpte vi vår første familiebåt og var den gang opptatt av drivstofforbruket men det var bare tull. Diesel er ingen stor utgift i regnskapet så ikke heng deg opp i det. Ikke undervurder kostnadene med båtplass, vinteropplag, service osv.

 

Pass på å få en godt vedlikeholdt motor. Gjerne helst av en kunnskapsrik eier. Nesten heller det enn en med masse stempel fra merkeverksted.

 

Advarsel, vi kjøpte Nidelv som vår første båt og ble bitt av basillen. Båtlivet er blitt altoppslukende og fikk umiddelbart 3 fotsyken. Ekstremt vanedannende og mye dyrere en noen hundre liter med diesel ?

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
KongKing skrev for 17 timer siden:

Snekker planer aldri. Det er litt forskjellig hvor mye hekkbølger halvplanere lager. Scand Baltic er vel en av de værste, derav tilnavnet "fjordplog". 

 

Kk

Skjønner. Mener å ha lest at de graver seg ned til man når en viss fart og løfter seg litt opp. Det er vel når den graver, den drikker mye drivstoff og lager bølger så vidt jeg vet..

Sjøbliss skrev for 3 timer siden:

Jeg tror Nidelv 28 eller Scandic Baltic er trygge valg om N26 blir underkjent. Fjordploger er alle sammen om man ikke går opp til en helplaner men da er budsjettet litt anderledes. 

 

Fordelen med de nevnte båter er at de er velprøvd, populære, holder seg godt i verdi (flott når man får 3 fotsyke), praktiske og har god kvalitet. Båter i denne alderen må man dog regne med å skru og dille litt med. 

 

For 3 år siden kjøpte vi vår første familiebåt og var den gang opptatt av drivstofforbruket men det var bare tull. Diesel er ingen stor utgift i regnskapet så ikke heng deg opp i det. Ikke undervurder kostnadene med båtplass, vinteropplag, service osv.

 

Pass på å få en godt vedlikeholdt motor. Gjerne helst av en kunnskapsrik eier. Nesten heller det enn en med masse stempel fra merkeverksted.

 

Advarsel, vi kjøpte Nidelv som vår første båt og ble bitt av basillen. Båtlivet er blitt altoppslukende og fikk umiddelbart 3 fotsyken. Ekstremt vanedannende og mye dyrere en noen hundre liter med diesel ?

Ja, den 3 fotsyken  kan bli dyr. Skulle tro jeg har fått den før vi har kjøpt første båt.. Vi var opprinnelig tenkt på en 20 ft båt, for så å sikle på N24 en god stund og deretter 25 fotere. Nå om dagen er det kun 26 og 27 jeg leter etter.

Vi har i dag 3 båter på ønskelisten, det er N26,Joda 8100 TC og Master 820. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...