hakonrk
Kom tilfeldigvis over en artikkel om Vollen Marinesenters nye skrogvasker, som skal åpne i slutten av juni. Har selv aluminiumsbåt, og kan derfor ikke bruke like effektivt bunnstoff som plastbåter, så dette er av interesse for meg. Ble dog ganske sjokkert over prisen: tusen kroner per vask, i følge http://www.vollenmarinesenter.no/giftfritt-batliv-i-vollen/. De hevder det skal holde å vaske skroget to ganger i sesongen dersom man påfører et glatt epoxybelegg (Enviromarine). Dette belegget skal visst være noe man påfører én gang, ikke hver sesong. Jeg er noe skeptisk til dette. Hvis jeg skulle gi min båt skrogvask to ganger i sesongen, ville det bli i slutten av juni og i begynnelsen av august. Jeg ville tro skroget var nedgrodd av rur og blåskjell på slutten av hvert vaskeintervall, om eneste beskyttelse mot groe er at skroget er glatt (bare tenk på hvor fort det gror på polert syrefast stål og messing - glemmer jeg å vippe opp badetrappen er det antydning til rur på den etter få dager).
Jeg har lest at svenskene har flere slike anlegg for skrogvask, pga. strengere regler for bunnstoff i Østersjøen. Hvis det er noen her som har erfaringer fra Sverige er jeg interessert i å høre om det.