Jump to content

Vollen Marinesenters nye anlegg for skrogvask

hakonrk

Recommended Posts

Kom tilfeldigvis over en artikkel om Vollen Marinesenters nye skrogvasker, som skal åpne i slutten av juni. Har selv aluminiumsbåt, og kan derfor ikke bruke like effektivt bunnstoff som plastbåter, så dette er av interesse for meg. Ble dog ganske sjokkert over prisen: tusen kroner per vask, i følge http://www.vollenmarinesenter.no/giftfritt-batliv-i-vollen/. De hevder det skal holde å vaske skroget to ganger i sesongen dersom man påfører et glatt epoxybelegg (Enviromarine). Dette belegget skal visst være noe man påfører én gang, ikke hver sesong. Jeg er noe skeptisk til dette. Hvis jeg skulle gi min båt skrogvask to ganger i sesongen, ville det bli i slutten av juni og i begynnelsen av august. Jeg ville tro skroget var nedgrodd av rur og blåskjell på slutten av hvert vaskeintervall, om eneste beskyttelse mot groe er at skroget er glatt (bare tenk på hvor fort det gror på polert syrefast stål og messing - glemmer jeg å vippe opp badetrappen er det antydning til rur på den etter få dager).

Jeg har lest at svenskene har flere slike anlegg for skrogvask, pga. strengere regler for bunnstoff i Østersjøen. Hvis det er noen her som har erfaringer fra Sverige er jeg interessert i å høre om det.

Redigert av hakonrk (see edit history)

Det må vel kanskje full sandblåsing til for å få av gammelt bunnstoff, tror ikke det blir veldig rimelig. Men uansett er dette stilig, kunne godt tenkt meg å gjort dette heller enn det fordømte bunnstoffet. Proeller og drev må kanskje ha litt spesialbehandling fortsatt kan jeg tenke meg. Erfaringene her blir spennende å følge!

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...